• fripps
    Äldre 16 Dec 14:58
    4467 visningar
    5 svar
    5
    4467

    23 år gravid och student

    Hej!

    Jag har hamnat i en ganska oönskad situation och jag mår riktigt dåligt.
    Jag pluggar mitt andra år på universitet och har drygt två år kvar. Igår fick jag veta att jag är gravid med mitt ex som också är student. Vi gjorde slut för ungefär 2 månader sen. Vi har väldigt bra kontakt och han stöttar mig verkligen. Han tycker det är fel mot oss och mot barnet att behålla det med tanke på vad vi är i för situation. Jag inser själv också att det bästa vore kanske att ta bort det, men det känns så himla svårt. Hur ska jag tänka? Har nån varit i samma sits som mig?
    Han pressar mig inte till abort på något sätt utan inser att det är jag som har sista ordet eftersom det är min kropp men jag vill inte föda ett barn som inte är önskat av båda föräldrarna.

    Så, hur ska jag tänka?

  • Svar på tråden 23 år gravid och student
  • Lottaa
    Äldre 16 Dec 15:10
    #1

    Känn efter hur DU vill göra.

    Med tanke på er situation så kommer det inte att bli väldans lätt, men vem har sagt att livet ska vara enkelt?
    Jag och min pojkävn/sambo har varit tillsammans sedan maj i år, och i början juli plussade jag. Inget som var planerat.
    Jag är deltidsarbetslös och han är student, vilket är nästan samma situation.
    Visserligen så är vi tillsammans ännu, och har flyttat ihop, men den ekonomiska situationen är näst intill snarlik din/er.

    Självklart har ditt ex. något att säga till om. Men precis som du säger så är det DU som har sista ordet i denna fråga.

    Känner du dej mogen till att bli förälder?
    Skulle han ta sitt ansvar?
    OM inte, klarar du detta själv?
    Hur skulle du handtera en abort... ?