• Anonym

    Finns det någon a--kassa där jag kan få grundersättning????

    Hej!
    Jag har tagit examen för ett år sen, tagit ut grundbelopp i FP några månader.
    Nu är det så att jag sedan september månad söker jobb för fullt.
    Det verkar inte hända så mycket på jobbfronten.
    Min man har en helt ok lön, men det är inte så kul att be honom om pengar.
    Nu undrar jag om man kan söka grundersättning hos någon a-kassa trots att man inte anslutit sig till någon...Vore mycket tacksam för svar!
    ( Jag har innan dess bott utomlands, flyttade tillbaka till sverige -07.)

  • Svar på tråden Finns det någon a--kassa där jag kan få grundersättning????
  • Anonym

    Har inte skrivit in mig hos AF, trodde att det skulle lösa sig snabbt med jobb då jag varit på intervjuer. De har tyvärr gått vidare med andra kandidater.
    Alfa kassan ska jag ta och ringa upp i sånna fall. Tack för snabba svar.

  • Anonym

    Det har du rätt i. Jag var nog för naiv i dessa tuffa tider, trodde det skulle fixa sig snabbt med jobb.

  • Anonym

    Jag tog ut vårdnadsbidrag tills dottern började på dagis ( halvtid.). Sedan tog jag ut några månader FP. Det tog jättelång tid tills dottern lyckades få plats på storasysterns dagis.
    (De andra barnomsorgsplatserna tackade jag nej till, eftersom jag ville ha båda på samma dagis.)

  • Anonym

    Tyvärr kan du inte få grundersättning från A-kassan (eller alfakassan). För att man ska få grundersättningen så måste man uppfylla arbetsvillkoret (man måste alltså ha jobbat), men man behöver inte uppfylla medlemsvillkoret (som man måste om man vill ha inkomstbaserad A-kassa)

    Om du bott och arbetat i annat EU-land så kan du möjligen få tillgodoräkna dig arbetad tid där, men endast om du skyddat din SGI sedan du kom hem (sjukskriven, studerande, föräldraledig osv). Jag tror inte att vårdnadsbidraget innebär att man skyddar sin SGI och jag tror också att man måste ta ut FP på heltid för att skydda sin SGI.

    Du kan ju heller inte få socialbidrag eftersom din man tjänar för bra och därtill är försörjningsskyldig för dig. Gemensam ekonomi är det bästa rådet jag kan ge dig. Känns märkligt att du inte "vill be din man om pengar" om ni är gifta och har barn tillsammans.

  • Anonym

    "Om du får kommunalt vårdnadsbidrag och arbetar mindre än tidigare sänks din sjukpenninggrundande inkomst. Arbetar du inte alls blir den noll. Men när du inte längre får vårdnadsbidrag kan du i vissa fall få tillbaka den sjukpenninggrundande inkomst som du hade innan du fick vårdnadsbidraget. Det gäller till exempel om du i direkt anslutning till att vårdnadsbidraget upphör 1) är sjukskriven; 2) söker arbete och är inskriven på Arbetsförmedlingen; 3) vårdar barn som inte har fyllt ett år. "


    jordgubbe0812 skrev 2009-12-20 16:12:37 följande:
    Jag tror vårdnadsbidraget(ej barnomsorg, 3000kr/mån) skyddar men däremot inte vårdbidraget (handikappade)
Svar på tråden Finns det någon a--kassa där jag kan få grundersättning????