• virre85

    Brännt sig på spisen, lindra smärtan??

    Min 2 årige son brännde sig på spisen för ungefär 2 timmar sen. Vi spolade med kallt vatten direkt och det hjälpte ju så klart för stunden. Han har fått två blåsor på två av fingertopparna och han grät så fort vi tog bort vattnet. Vi lät han sitta med handen i ett glas med vatten och sedan bytade vi glaset mot en kylklamp som han kunde hålla. Nu har han somnat med hande på kylklampen men så fort hans hand glider av börjar han gråta igen. Han har verkligen ont stackaren, han brukar inte gråta så mycket när han slår sig. Jag vet inte hur jag ska lindra det för honom, jag lägger på handen igen så fort den åker av men finns det något bättre att göra??
    Hjälper alvedon mot detta??

    Tacksam för alla tips!!

  • Svar på tråden Brännt sig på spisen, lindra smärtan??
  • Twilight

    Alla säger ju Aloe Vera, vilket inte hjälper ett dugg för mig. När jag bränt mig har jag haft på Zinksalva och tagit alvedon. Då har det gått bra.

    Han har inte bränt sig så mycket så ni bör åka in med honom?


    ♥Älskade barn, vad vore mitt liv utan er♥
  • virre85
    Twilight skrev 2009-12-25 19:26:32 följande:
    Alla säger ju Aloe Vera, vilket inte hjälper ett dugg för mig. När jag bränt mig har jag haft på Zinksalva och tagit alvedon. Då har det gått bra.Han har inte bränt sig så mycket så ni bör åka in med honom?
    Nej det har kommit två vatten blåsor, så det är inget allvarligt men ont gör det ju.
    Zinksalva har jag det kan jag testa, kommer inte ihåg hur länge det brukar göra ont när man bränt sig. Önskar att han kunde somna in ordentliget och inte vakna när handen glider av.
    Tack
  • Tårtsmulan

    Ja, alvedon hjälper.

    Varning!! Akta så att han inte får kylskador!!!! Barn är känsliga!! Brännskador ska kylas ned med lätt svalt vatten, absolut inte för kallt eftersom det skadar mer än gör nytta.

    Inför nästa gång så är mitt tips att du redan nu gör iordning en plastpåse, fyller den med några deciliter vetemjöl och lägger den i frysen - och låter den ligga där tills en olycka sker (funkar bra på det mesta som gör ont)

    Dessa tips fick jag när jag gick på en förstahjälpenkurs för barn och vetemjölspåsen används jämt när någon gjort sig illa... även vi vuxna...

  • Dr Mupp

    Linda om handen med luftig linda för att skydda blåsorna och ge alvedon. smärtan går över.

  • moontrip

    Om du har Aloe Vera hemma så tycker jag du ska testa! För mig har det fungerat otroligt bra, men helst ska man sätta på det direkt, då slipper man t o m blåsorna. Sen är det bättre att ha något som inte är iskallt, för kallt gör ont och man orkar inte kyla ner lika länge. Hellre lite kallt vatten i 20 minuter alltså, än iskallt i 5.

  • Gates

    1% kortisonsalva fran Apoteket ar kanon mot brannblasor. Brande min hand forra veckan och efter kallt vatten smorjde jag in med kortison 2 ggr. Det tog bort smartan och nu ser jag bara ett litet brannmarke trots att halva handflatan var helt uppsvullen direkt efter olyckan.

  • virre85
    Tårtsmulan skrev 2009-12-25 19:42:34 följande:
    Ja, alvedon hjälper.Varning!! Akta så att han inte får kylskador!!!! Barn är känsliga!! Brännskador ska kylas ned med lätt svalt vatten, absolut inte för kallt eftersom det skadar mer än gör nytta. Inför nästa gång så är mitt tips att du redan nu gör iordning en plastpåse, fyller den med några deciliter vetemjöl och lägger den i frysen - och låter den ligga där tills en olycka sker (funkar bra på det mesta som gör ont)Dessa tips fick jag när jag gick på en förstahjälpenkurs för barn och vetemjölspåsen används jämt när någon gjort sig illa... även vi vuxna...
    Men va smart det ska jag göra iordning med en gång. Kylklampen är inte fryst utan är bara kallt vatten i så den är inte så jätte kallt. Men nu tror jag han somnat för jag testade att lyfta handen på honom och han har inte vaknat. Men kanske jag ska ge honom en alvedon stolpiller iallafall?? Eller??
    Tack alla som svarar
  • zainab349

    Ok ska prova de tack ny som svara!!!!


    zainab Hjärta va snällt av är ska prova 
    tack !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Oskyldig ny är så himla bra!! jag är 13 år och vill tack är 
    min mamma är gaml och vill hjäpa henne

    så det gjick bra jör alla de
  • missnea

    Ser att detta är en gammal tråd men måste bara dela med mig av det bästa!!

    Äggvita!! Lägg det på så stelnar det som en hinna som dämpar det onda plus läker under!!! Jag lovar, det funkar!

  • Erdal Mustafa

    Hej min dotter brände sig också på spisen idag. Vi la jummet vatten på hennes hand, vi testa med tomat buljong till och med yogurt.

    De blev ju så klart lite bättre men fortfarande så grät hon. Vi gick till våran lokala vårdcentral men dom hade precis stängt, jag undrar vad man kan göra för att de ska lindra bättre. Kanske du hunnit få lite information on vad man kan göra.

Svar på tråden Brännt sig på spisen, lindra smärtan??