• Äldre 28 Dec 11:53
    23965 visningar
    34 svar
    34
    23965

    transfer med små barn?

    Vi funderar på att åka till Egypten eller Kanarieöarna i mars med våra 2 barn som då kommer att vara drygt 2,5 år resp 7 månader. Har sett att transfer från flyget oftast inte ingår, utan man får ordna det själv/boka via researrangören. Finns det möjlighet att få ordentliga bilbarnstolar till barnen - eller hur gör man? Någon som åkt till dessa resmål med små barn och lyckats få dem att åka på ett säkert sätt till och från flyget?

  • Svar på tråden transfer med små barn?
  • Äldre 28 Dec 11:56
    #1

    Nja, säkert och säkert. Vi har åkt buss utan bälte, precis som hemma i sverige.
    Har sett att vissa haft babyskydd med till de minsta.
    Vi bokar vår transfer när vi bokar resa och mat på flyget osv.

  • Äldre 28 Dec 12:12
    #2
    Mälaröbo skrev 2009-12-28 11:56:33 följande:
    Nja, säkert och säkert. Vi har åkt buss utan bälte, precis som hemma i sverige.Har sett att vissa haft babyskydd med till de minsta.Vi bokar vår transfer när vi bokar resa och mat på flyget osv.
    Vi åker inte buss utan bälte i Sverige. Här är det ju lag på bälte även i buss (förutom i tätortstrafik).
  • Äldre 28 Dec 13:30
    #3
    ploten skrev 2009-12-28 12:12:34 följande:
    Vi åker inte buss utan bälte i Sverige. Här är det ju lag på bälte även i buss (förutom i tätortstrafik).
    Gör då precis som ni brukar.
  • Meli
    Äldre 28 Dec 13:33
    #4

    Vi åkte buss som vanligt är vid charter. Buss utan bälte.

    Jag tror att det är väldigt svårt att få till taxi med bilstolar. Vi åkte in till stan en gång och jag ångrade mig när vi satt oss i bilen. De kör som galningar där nere. SOm tur var gick det bra.

  • Äldre 28 Dec 13:44
    #5
    Mälaröbo skrev 2009-12-28 13:30:31 följande:
    Gör då precis som ni brukar.
    Det var ju inget vidare bra råd. Här hemma tar vi ju alltid bilen, eftersom bussbolagen (åtminstone de vi har kollat med) kräver att man har med egen bilbarnstol, samtidigt som de inte kan garantera att stolen passar i deras säten. Så det har aldrig funkat för oss att åka landsvägsbuss här i Sverige heller.

    Det jag undrar är om det t ex går att boka taxi med bilbarnstol i eller om researrangören kan hjälpa till med bilbarnstolar i bussen (gäller alltså Kanarieöarna eller Egypten). Vi kan ju inte vara de första turisterna med små barn? Eller struntar alla i säkerheten så fort man kommer utomlands? (Eller folk kanske åker utan bilbarnstol i Sverige oxå?)
  • Äldre 28 Dec 13:48
    #6
    Meli skrev 2009-12-28 13:33:51 följande:
    Vi åkte buss som vanligt är vid charter. Buss utan bälte.Jag tror att det är väldigt svårt att få till taxi med bilstolar. Vi åkte in till stan en gång och jag ångrade mig när vi satt oss i bilen. De kör som galningar där nere. SOm tur var gick det bra.
    Jag förstår precis din känsla. Och man vill ju inte behöva lita till turen. Skulle ju aldrig drömma om att åka med en liten 7-månaders i knät här hemma, så varför skulle jag vilja göra det i ett land där trafiken är värre?
  • Äldre 28 Dec 13:51
    #7
    ploten skrev 2009-12-28 13:44:34 följande:
    Det var ju inget vidare bra råd. Här hemma tar vi ju alltid bilen, eftersom bussbolagen (åtminstone de vi har kollat med) kräver att man har med egen bilbarnstol, samtidigt som de inte kan garantera att stolen passar i deras säten. Så det har aldrig funkat för oss att åka landsvägsbuss här i Sverige heller.Det jag undrar är om det t ex går att boka taxi med bilbarnstol i eller om researrangören kan hjälpa till med bilbarnstolar i bussen (gäller alltså Kanarieöarna eller Egypten). Vi kan ju inte vara de första turisterna med små barn? Eller struntar alla i säkerheten så fort man kommer utomlands? (Eller folk kanske åker utan bilbarnstol i Sverige oxå?)
    De jag pratat med tar med sig egna stolar/kuddar. Har aldrig hört eller sett en lokal taxi eller buss med stolar då det inte är ett krav i dessa länder.
    Inga större problem med egna grejor på flyget heller.
  • blå fisk
    Äldre 28 Dec 13:51
    #8
    ploten skrev 2009-12-28 13:44:34 följande:
    Det var ju inget vidare bra råd. Här hemma tar vi ju alltid bilen, eftersom bussbolagen (åtminstone de vi har kollat med) kräver att man har med egen bilbarnstol, samtidigt som de inte kan garantera att stolen passar i deras säten. Så det har aldrig funkat för oss att åka landsvägsbuss här i Sverige heller.Det jag undrar är om det t ex går att boka taxi med bilbarnstol i eller om researrangören kan hjälpa till med bilbarnstolar i bussen (gäller alltså Kanarieöarna eller Egypten). Vi kan ju inte vara de första turisterna med små barn? Eller struntar alla i säkerheten så fort man kommer utomlands? (Eller folk kanske åker utan bilbarnstol i Sverige oxå?)
    I Sverige är det väl lag på att man ska använda bälte på bussen om det fins bälten, men det är fortfarande tillåtet med bussar utan bälten om de tillverkades innan lagen tillkom. Oftast är det ju bara midjebälten i bussar dessutom som inte funkar så bra till babyskydd och bilstolar. Vet inte ens om det finns bilstolar som är godkända för användning i buss, det brukar ju stå vilka bilmodeller olika stolar är godkända för, men har aldrig sett att olika bussar finns med där. Jag skulle tro att de flesta åker buss utan bilstol utomlands.

    I Egypten skulle jag tro att det är svårt att få en taxi med bilstol. Om man hyr en bil kanske det är lättare. Om man oroar sig för trafiksäkerhet så tror jag kanske inte att Egypten är rätt land att åka till. Har aldrig varit på Kanarieöarna, men kanske det är lättare där att hyra en egen bil med bilstol.
  • N88
    Äldre 28 Dec 13:53
    #9

    Vi ska åka till Egypten i september (vårt första barn föds i februari/mars) och vi planerar att ta med oss babyskyddet på flyget. Transfer ordnar vi själva (taxi) eftersom jag inte litar på att det finns finns bälten i transferbussen eller att stolen passar. Att resebolagen står för bilstolar har jag aldrig hört talas om eller sett.

    Jag har rest mycket och tyvärr så ser man ofta hur turisterna hoppar in i taxibilarna med barnen löst i knät. Själv skulle jag aldrig våga det.

  • Äldre 28 Dec 14:10
    #10
    Mälaröbo skrev 2009-12-28 13:51:05 följande:
    De jag pratat med tar med sig egna stolar/kuddar. Har aldrig hört eller sett en lokal taxi eller buss med stolar då det inte är ett krav i dessa länder.Inga större problem med egna grejor på flyget heller.
    Kan man alltså räkna med att transferbussen har bälte? För vi kan ju ta med ett babyskydd till den lilla. Men hur vi ska göra med 2,5-åringen vet jag inte, hans stol är ju alldeles för stor och klumpig att dra med sig, och man vet ju inte ens om den går att få i en buss/bil där nere. Om det bara finns bälte kanske en kompromiss kunde vara att ta med en mindre bälteskudde till honom.
Svar på tråden transfer med små barn?