• tuvan0­9
    Äldre 29 Dec 23:47
    2538 visningar
    0 svar
    0
    2538

    fråga gällande frivil placering av 15 åring

    Hej jag undra vad för rättigheter ett barn på 15 år har som är frivilligt placerad i familjehem av föräldrarna.Kan barnet i fråga välja själv om den vill bo kvar i familjehemmet eller hos en biologiska förälder eller pojkvännens familj om nu dessa samtycker till detta?
    Några rättigheter borde väll den unga ha? Sen undra jag om den unga är missnöjd med sin socialsekreterare kan då den unga välja om den vill byta eller ej? Enligt vad jag kunnat läsa mig till är det socialsekreterarens plikt att se till att den unga trivs och får sina behov tillgodosedda i familjehemmet hur ofta ska socialsekreteraren kolla upp familjehemmet den unga är placerad och göra bedömning om detta är ännu lämpligt placerings hem för den unga. Och till slut undrar jag om den unga säger något i förtroende till socialsekreteraren har då socialsekreteraren rätt att föra detta vidare om så är fallet att denna socialsekreterare ej får detta vad ska då den unga vända sig för att anmäla detta då den är missnöjd?
    Vill ha ett svar så fort som möjligt på dessa frågor efter som det gäller en nära anhörig och denna unga person vantrivs i familjehemmet.
    Så snälla hör av er är akut.

Svar på tråden fråga gällande frivil placering av 15 åring