Inlägg från: Thalis |Visa alla inlägg
  • Thalis

    Vet du mer om Colombia?

    Vi har en dotter från Medellín och hon är precis som jag väldigt blandad och välrdens absolut vackraste dotter{#lang_emotions_tongue_out}

    När det gäller ålder så håller jag med det som Lisa skrev. När vi skickade våra papper hade vi upp till 24 månader som ålder och man sade oss att vi skulle troligen få ett barn under 1 år MEN vi fick förfrågan om vi ville bli päron till vår dotter som då var 4 år och det kändes bara så rätt att vi tackade ja och ansökte om ett nytt medgivande.


    Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • Thalis
    PrickenChicco skrev 2010-01-03 12:27:51 följande:
    Hej!När vi väntade vårt första barn fantiserade jag om ett mörkt barn med afrikanskt ursprung och när vi fick BB och jag frågade hur vårt barn såg ut blev jag helt paff när de sa att det hade svart hår, bruna ögon och vit hy. Jag minns att jag utbrast: -Vit hy?? Men det skulle ju vara mörk hy!!! Jag var helt inställd på att få ett mörkt barn det tog ett tag att ställa om den bilden men som tur var fick vi BB en fredag och fick vänta ända till måndagen innan bliden kom och då hade jag ställt om mig.Vårt första barn hade som Colombianerna sa ljusare hy än mamma, alltså mig. Det tyckte de var lustig men i dag har det mörkare  hyn än mig men ändå ljus för att vara Colombian. Vårt andra barn är mörkare i hyn än det första.Båda våra barn är från Los Pisingos. Generellt sett är det nog fler ljusa barn på LP MEN det kommer många barn med mörk hy därifrån också. Det är ju tyvärr också så att Colombianerna som adopterar inte vill ha de barn som har mörkhy för i Colombia är det finare att vara ljus i hyn. Detta gör att de ljusa barnen hamnar hos Colombianerna och de med mörk hy hamnar hos oss utlänningar . Förhoppningsvis kommer det se annorlunda ut i framtiden men det sitter hårt rotat detta hos Colombianerna, tyvärr säger jag, och det är som bekant inte lätt att lära gamla hundar att sitta. När det gäller ålder är det svårt att säga hur det blir. Generellt sett kommer det väl yngre barn från de privata barnhemmen men det går inte heller att säga helt säkert hur det blir. Vi hade med tanke på vårt första barns ålder trott att vi skulle få ett något äldre barn andra gången kanske dryga året närmare två år men vi fick en liten bebis även denna gången. Det är som sagt svårt att säga och du får låta fantasin flöda fritt i allt från en mörk liten bebis till en ljus två- treåring och vända det fram och tillbaka hit och dit. När du sedan får BB blir det troligtvis inte som du fantiserat ändå . Det som gäller för alla barn från Colombia är att det är världens vackraste och tro mig jag har ännu inte sett något barn som har hästhuvud, vilket jag drömde om att jag skulle få en natt när vi väntade vårt första barn. :-0. Alla Colombiabarn är så otroligt söta, vackra, fina, goa, charmiga att du kommer smälta den dagen du får bilden på just ert barn. Jag berättade för min syster om min hästhuvudsdröm och då berättade hon att när hon väntade sitt första barn, i magen, drömde hon att det kom ut en massa ormar i stället för ett barn. Gissar att de flesta mammor drömer att deras barn är något helt annat, vad vet jag?
    Fast de finns inga normer på hur ljus eller mörk en Colombian ska vara.
    Min mormor är Colombian och är ljushyad, ljust hår och gråa ögon.
    Ditt inlägg fick mig att tänka på min chefs första kommentar när hon såg min son: Men han ser svensk ut!!
    Som om Sverige har monopol på ljusa färger.

    Angående drömmar så tror jag att det är vanligt att man har tokiga drömmar! Om ja inte minns fel så var det en här som drömde att de fick en grön Lemur.
    Jag drömde att vi skulle få en dotter med det svartaste hår och ögon jag någonsin sett och det fick vi.

    Sen när jag var gravid så drömde jag att vi fick en pojke som hade värsta svarta kalufsen- vi fick en son men inte med kalufsen
    Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • Thalis
    PrickenChicco skrev 2010-01-04 17:56:35 följande:
    Till Thalis,Jag håller helt med dig och hoppas att inte mitt inlägg var mästrande på något sätt för det var inte avsikten.
    Absolut inte!!
    Jag var bara tvungen att skriva
    Ha det gott!
    Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • Thalis
    lunaaba skrev 2010-01-14 21:15:38 följande:
    Hej!Jag är helt ny på det här....Min man och jag funderar på att adoptera ett barn.Jag kommer själv från Spanien, så jag har i mina tankar Colombia, förstås, pga språket...efter att jag har läst vad ni har skrivit, har jag bestämt mig, det betyder mycket att läsa hur det känns för er som har orkat med väntan och längtan och som till slut har lyckats.Hur många år har det tagit sen ni kontaktade familjerätten tills ni kunde träffa era barn??ungefär??tack!
    Hola Lunaaba!
    Jag kommer från Dominikanska republiken men min mormor är Colombian och vi valde Colombia pga anknytningen till landet med släkt,språk mm

    Vi fick förfrågan om vår dotter då hon var lite äldre och SN-barn på mindre än ett år. Vi fick henne 1år och 1 månad efter att våra handlingar sänts till Colombia.
    Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • Thalis
    PeterPan skrev 2010-02-08 11:04:00 följande:
    Hej, här kommer lite mer intressant information kanske. Jag är själv adopterad från Bogota och är nog mer åt mestiserhållet. Dvs ett blandfolk med indianskt och europeiskt ursprung. Det bor över 45 miljoner invånare i Colombia. Nästan 60 % av befolkningen är mestiser.. En femtedel är etniska européer och 15 % är så kallade mulatter. Det finns även en afro-amerikansk minoritet och en liten grupp indianer.Med hänsyn till befolkningens ursprung kan Colombias invånare delas in i fyra grupper. Det finns en liten indiansk befolkning, med fotfäste i gränsområdena mot grannländerna, en liten svart befolkning, med fäste längs kusterna och i norr, en vit befolkning som till stor del utgör den urbana medelklassen, och den största delen som är blandad av två eller flera av de andra grupperna.Med detta i bagaget så förstår man att barnen kan i stort sett se ut hur som helst när det gäller hudfärg och utseende. Jag var 2005 och besökte Los Pisingos och träffade många av barnen där och kan nog faktiskt hålla med om att dom flesta var nog mer åt det ljusa hållet med brunt hår ljus hy och bruna ögon.Detta var också ett genomgående inslag i gatubilden i Bogota tycker jag att det är såpass stor del som har ett europeeiskt utseende.Kommer man längre norrut som tex. Cartagena så är största delen av befolkningen av afrikanskt ursprung, vilket inte är så konstigt i just Cartagena då det var den första anhalten för dom afrikanska slavarna då dom skeppades över från Afrika till Latinamerika i slutet på 1500-talet.Jag ser också det på många av mina adopterade vänner från Colombia att vissa är väldigt mörka och dom är oftast från barnhem i mindre städer längre norrut som tex Barranquilla. Medans vi som är från Bogota är i regel ljusare, men såklart så finns det variationer även här.Men såklart så är det så som många skriver att alla barn från Colombia är fantastikt söta och underbara, jag kan bara hålla med.......Kan bara tillägga att jag och min fru själva väntar på barn från Colombia, får vårt medgivande nu i feb. Det ska bli sååå spännande.// Peter
    Vad härligt att även ni väntar barn från Colombia!!!
    Grattis!

    Tyvärr måste jag vara petig,men första anhalten var inte Cartagena,det var inte ens Colombia.
    Utan det var ön Española,som idag består av två länder som heter Dominikanska Republiken och Haiti.
    Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • Thalis
    PeterPan skrev 2010-02-08 12:21:43 följande:
    Vad faaan...... jag ska strypa guiden på La Popa.... hon sa att det var dit slavarnas första anhalt var från Afrika, men hon menade nog till Colombia, efter att dom hade kommit till Espanola.... Det är bara bra att du är petig Thalis, vi gillar att lära oss nya saker. Rätt ska vara rätt. Gracias
    Hahaha tror nog att hon menade till Colombia.
    Jag är petig eftersom jag själv är från Dominikanska republiken
    De nada!
    Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
Svar på tråden Vet du mer om Colombia?