Inlägg från: VulgusProfanum |Visa alla inlägg
  • VulgusProfanum

    I vilken ålder började ditt barn med gåstol?

    Aldrig.

    Vi fick en gammal gåstolsliknande anordning men den användes bara ett fåtal gånger.

    Våra barn har alltid varit på golvet och de har börjat gå när de varit redo för det och innan det så tog de sig runt efter förmåga och utveckling.
    Vi har aldrig känt att det har funnits ett behov av en gåstol.


    Lev i nuet för det är det enda ögonblick du har.
  • VulgusProfanum
    gutegirl skrev 2010-01-01 11:00:18 följande:
    Aldrig. De där helvetesmaskinerna kommer inte innanför min dörr. BArn lär sig gå när de är redo för det, finns ingen anldning att träna dem speciellt för det. Och den där stolen är rena olycksmaskinen, så nej, inga sådana här.
    Jag är av den åsikten också

    Våra har fått vara på golvet eller i våra famnar. De har alla lärt sig att gå allt eftersom de var mogna att klara det.

    Vårt äldsta barn gick kring året, mellan barnet gick kring 9 månader och vårt yngsta var drygt ett år.
    Lev i nuet för det är det enda ögonblick du har.
  • VulgusProfanum
    Ejin skrev 2010-01-01 14:56:50 följande:
    jag är inte ett dugg upprörd... tycker bara det känns så överdrivet att kalla en gåstol för en helvetesmaskin när det i själva verket är en leksak som vilken annan...
    Jag är rätt anti-gåstolar just därför att jag inte ser det som en leksak som vilken annan leksak.
    Frågan är ju bara varför man som förälder väljer att använda dem?

    Det finns studier som påvisar att gåstolar inte påskyndar barnets utveckling utan snarare tvärtom och det finns dessutom rätt stora säkerhetsrisker involverade. I t.ex Kanada så har man förbjudit dem överhuvudtaget bl.a p.g.a. säkerhetsrisker och olycksfall.

    Så jag är rätt skeptisk till dem och frågan som jag tycker är intressant är just detta varför man väljer att använda det?
    Lev i nuet för det är det enda ögonblick du har.
  • VulgusProfanum

    Citeringen valde att strejka så jag klipper och klistrar lite "Det finns väl ändå ingen som använder gåstol för att dom tror att barnet utvecklas fortare av det? (Bortsätt från vissa handikappade barn)



    Gåstolen var för oss ett sätt att skona våra ryggar eftersom sonen enbart ville gå, hela tiden och då med oss som stöd. Så istället för att slita ut våra ryggar så skaffade vi en gåstol.

    Självklart hade vi uppsikt och tog bort sladdar och liknande som han kunde dra i. Men det hade vi ju gjort ändå. Det är inte gåstolar som orsakar olyckor utan idioter till föräldrar som inte tänker på att en trappa blir farlig när barnet tar sig fram.!
    Det finns tvärtom en hel del föräldrar som tror att det ska påskynda utvecklingen och som ser gå-stolen som ett verktyg för barnet.
    Det händer att man stöter på föräldrar som tycker att det är praktiskt eftersom att barnet då får en chans att "träna sina" ben och som dessutom blir mycket nöjdare i gå-stolen. Så nog finns existerar dessa föräldrar absolut

    När det gäller olyckor så tror jag precis som du skriver att det handlar om att vara förutseende och ligga steget före. För i och med att man sätter barnet i en gå-stol så ger man dem också möjligheten att ta sig fram på ett sätt som de rent utvecklingsmässigt inte är redo för. Det går undan och de når saker som de inte annars skulle göra. Så det gäller ju att tänka till och också vara medveten om att det sker en hel del olyckor p.g.a. gåstolar.

    Jag har full förståelse för att det är jobbigt när barnen är i en utvecklingsfas då de inte vill ligga och då de kanske inte riktigt kan ta sig fram för egen maskin. Det förstår jag fullt och fast då jag själv har haft sådana illbattingar. Men samtidigt så är det ju en viktig fas i deras utveckling.
    Det ska vara lite "knöligt och bökigt" för det gör att utvecklingen går framåt. Barnet provar, tränar och lär sig. Och i perioder är det en hel del bärande och missnöjda röster.
    Lev i nuet för det är det enda ögonblick du har.
  • VulgusProfanum
    Ejin skrev 2010-01-01 15:12:21 följande:
    om man använder den med måtta så är jag övertygad om att den inte är någon fara för kroppen alls.. precis som allt annat bebisar har (matstol, bumbo, babysitter, alltid ligga på¨rygg eller var man nu vill ta för exemple) visst har jag hört att dom är en säkerhetsrisk.... men de ska isåfall vara att man har dom på en övervåning och dom kan åka ner för trappan... annars har jag aldrig hört om några andra olyckor och det var ju ganska lätt åtgärdat... vi har helt eneklt ALDRIG haft den på övervångingen... problemet löst... Att dom skulle påskynda barnet utveckling har jag aldrig trott heller.. men de gör t.ex inte en babysitter heller och jag har aldrig hört talas om babysitter motståndare...som sagt så har det inget med att lära sej gå i dom, dom är en leksak inget annat... Varför man använder en sådan...??? ja du.. precis som med en hel del andra babygrejer, barnet tycker dom är roliga, dom blir sysselsatta, gnäller mindre, mamma har mer tid att göra annat och det ger en omväxling för barnet i vardagen... Saker och ting behöver inte alltid ha ett syfte att till 100% utveckla barnen till en massa... ibland kan det helt enkelt vara en rolig grej...
    Nu fungerar citeringen

    Jo men det är just det som är problemet.
    Barn tenderar att hamna i dessa gåstolar alltför tidigt och vid en tidpunkt då de rent kroppsligen och utvecklingsmässigt inte är redo för detta. Det är inte bra.

    Om man kikar på de studier som har gjorts så är slutsatsen den att barn inte ska sitta i en gåstol innan de har utveckat sin motorik tillräckligt och då har man gjort den bedömningen att en lämplig tidpunkt är kring 10 månader.

    Och de flesta barn hamnar i en gåstol långt tidigare än då.
    Lev i nuet för det är det enda ögonblick du har.
  • VulgusProfanum
    Ejin skrev 2010-01-01 15:20:50 följande:
    VulgusProfanum Om man nu är en sån förälder som anser att det påskyndar barnets utveckling så ser jag snarare att det är så att det är föräldern det är fel på.. inte gå stolen.. som sagt.. allt kan missbrukas...
    Men hur ställer du dig till det att det t.om försenar barnets motoriska utveckling?
    Är det av någon betydelse?
    Lev i nuet för det är det enda ögonblick du har.
  • VulgusProfanum
    Danitra skrev 2010-01-01 15:25:48 följande:
     Självklart finns det förvirrade föräldrar även när det gäller gåstolar. Tror dom att barnet kommer lära sig gå tidigare av gåstol så tror dom helt enkelt fel och barnet börjar ev gå lite senare. Fast att dom blir nöjdare är väl knappast en nackdel. Min son ville som nämnt hela tiden gå, han tog sig upp mot möbler och visade tydligt att han ville träna benen och att han ville ta sig framåt. Bäras ville han definitivt inte och långa stunder blev han inte nöjd av något annat än att få gåträna genom att hålla oss i händerna. Vi behövde inte lyfta honom utan det var enbart för balansen.  Eftersom jag har problem med min rygg så orkade inte jag gå framåtböjd mer än mycket kortare stunder, gåstolen löste det problemet. Jag ser nämligen inte att det ska behöva vara knöligt och bökigt när man kan undvika det. Det finns nog med knöl och bök i småbarnsfamiljer ändå. Att olycksrisken ökar är vi överens om men jag ser inte det som ett starkt motargument eftersom man kan undvika olyckor genom att vara förutseende.
    Nej jag ser inte det här med nöjdheten som en nackdel inte alls och självklart måste man väga fördelar mot nackdelar.
    Ändå så tycker jag att det är lite oroande när föräldrar väljer att sätta riktigt små barn i gåstolar allt för tidigt.
    Det oroar mig lite

    Olycksstatistiken talar ju också för att många föräldrar inte har det här säkerhetstänket och ligger steget före och även det är ju starkt oroande kan jag tycka.
    Lev i nuet för det är det enda ögonblick du har.
  • VulgusProfanum
    Danitra skrev 2010-01-01 15:27:03 följande:
    Vad skulle vara det stora problemet med att utvecklingen försenas något? Dom lär sig ju gå ändå tids nog.
    Det beror ju på hur man ser det. Är man medveten om att barnets utveckling kan försenas och ändå väljer att s.a.s. köpa den dealen så har man ju som förälder gjort ett aktivt val.
    Samtidigt så plockar man ju också ifrån barnen den här möjligheten att utvecklas i sin egen takt och utifrån sina egna förutsättningar och det kan ju jag då tycka har ett värde i sig.
    Lev i nuet för det är det enda ögonblick du har.
  • VulgusProfanum
    Ejin skrev 2010-01-01 15:31:01 följande:
    jag har tittat runt lite på olika studier som gjorts och det är ju inget fastställt resultat direkt.. någon studie visade på att dom barn som hade haft gåstol lärde sej gå 2 veckor senare än övriga och det ser jag inget problem med... Hade alla gåstols barn förvandlats till handikappade ungar som inte hade lärt sej gå förrän efter två år så hade läget nog varit ett annat men jag ser inget problem med att min dotter kanske ev. lär se gå nån vecka senare..
    De studier jag har kikat på visar större skillnader än så och i vissa fall är det inte bara gåendet som försenas utan även övrig motorik. Det ser jag som ett problem men om du är nöjd så har du gjort ett aktivt val för ditt barn.
    Lev i nuet för det är det enda ögonblick du har.
  • VulgusProfanum

    Attans nu funkar inte citeringen igen..

    "jag kan absolut hålla med om att vissa föräldrar "missbrukar" gåstolar genom att använda det som förvaringsplats utan att barnet visar intresse. Om dom använder den under lång tid och dessutom utan uppsikt så är det ännu mer oansvarigt.



    Men vi löser inte problemet med idioter till föräldrar genom att förbjuda gåstolar, eller ha en allmän avrådan från dom"

    Nej jag tror inte heller på ett förbud men ett ökat medvetande kring detta och framförallt kring säkerhetstänket

    För många gånger så är det nog så att det är föräldrarna som känner behovet av en gåstol. Barnet efterfrågar inte detta men föräldrar upplever det som smidigare att sätta ner barnet i stolen än att ha dem på golvet och då kan stolen bli en enkel och bekväm lösning.
    Lev i nuet för det är det enda ögonblick du har.
  • VulgusProfanum

    Danitras:
    "Jag har läst om upp till ett par månader. Men jag tror knappast på ett stort samband (hade det varit så stort hade inte min son börjat gå vid 9-månader och alla annan motorik var lika tidig).



    Om man pratar överdriven användning kan vi nog hitta både skador och kraftigt försenad utveckling men då är vi återigen inne på ämnet "Idiotföräldrar".
    Det är det jag har kunnat plocka fram också. En förskjutning på ett par månader men jag tror också att det är individuellt som allt annat när det gäller barn.
    Vissa lär sig att gå tidigt trots gåstol medans andra är lite senare.
    Det man får göra är ju att titta på det utifrån ett större "grupp-perspektiv" och där ser man då att rent generellt så är de barn som använder gå-stol senare än den grupp som inte använder det.

    Men som sagt på individnivå kan det variera rätt rejält.
    Lev i nuet för det är det enda ögonblick du har.
  • VulgusProfanum

    Ja det är dig det inte går att citera "Det är just jag som inte går att citera.



    Men OM barnet nu är nöjt i stolen så har vi inget problem. Eller?

    Såvida dom fortsätter att ha barnet där trots att hen inte vill eller under alldeles för långa perioder och då är vi ÅTERIGEN inne på idiotföräldrar."

    Visst handlar det om föräldrar som inte har kunskapen, orken eller viljan eller som du skriver idiotföräldrar.

    Men tyvärr så finns det många sådana som använder stolen på ett sådant sätt av olika anledningar och det är väl där problemet ligger.
    Sedan tror jag också att många inte ens är medveten om när, hur eller hur länge ett barn bör använda stolen utan det går på rutin.
    Barnet är nöjt och då får den sitta där.
    Lev i nuet för det är det enda ögonblick du har.
  • VulgusProfanum
    Danitra skrev 2010-01-01 15:56:54 följande:
    "Men du håller med om att det finns lämpliga tillfällen för gåstolar? För du sa innan att du inte kunde förstå varför någon förälder skaffade en sådan?

    Visst kan det vara många som inte vet vad som är lämpligt för ett barn när det gäller gåstolar och annat. Samma föräldrar kanske sätter babysittern framför TVn i någon timme eller två för att barnet bli tyst då. Eller vänder vagnen framåt när barnet är någon månad.

    Ska vi då avråda alla från att köpa babysitter, TV och vagnar som vänds framåt?"

    Jag tror inte att det handlar om att förbjuda eller att avråda någon ifrån något utan det handlar mera om att information och kanske också att tänka till kring användandet.
    Som så mycket annat så kan det bli en bekvämlighetsak för föräldrarna och egentligen inget som kommer barnet tillgodo. Barnet blir visserligen lugnare av att sitta i stolen men missar en del viktigt i utvecklingen_om_det används på fel sätt.
    Faran tror jag är när föräldrar väljer att sätta riktigt små barn i en gåstol och när barnet får tillbringa rätt mycket tid i den.

    Och det här handlar ju om information precis som det du tar upp kring babysitter, TV eller framåtvända vagnar etc.
    Alla föräldrar vill ju sitt barns bästa (de flesta föräldrar i vartfall) och om man då som förälder har kunskaperna kring både barns utveckling och även det här med säkerhetstänket så kan de också lättare fatta ett bra beslut som gagnar barnet.
    Lev i nuet för det är det enda ögonblick du har.
  • VulgusProfanum
    Snart vår tur skrev 2010-01-01 15:51:28 följande:
    Klart inte barnet efterfrågar en gåstol. Den efterfrågar väl inte en Bumbo, babygym, babysitter osv heller. Det va ett fånigt uttalande. Men barnet kan bli uttråkad och gnällig, barn älskar att upptäcka nya grejjer och att få komma upp lite i höjd och upptäcka världen därifrån. Jag tror att all lek och sysselsättning hjälper barnet i sin utveckling och välbefinnande. Sen är föräldern där i närheten och ser till att bebisen inte skadar sig eller är missnöjd, precis som vid annan aktivitet. Det finns verkligen föräldrar som missbrukar gåstolen..precis som det går att missbruka allt annat. Det som borde förbjudas är dåliga föräldrar...inte gåstolar.
    Nej det är föräldrarna som väljer åt barnet

    Och då tycker jag att det är viktigt att tänka på både för- och nackdelar med de val man gör för sina barn.

    Om barnet är uttråkat så finns det självklart flera andra möjligheter att ta till än endast en gå-stol och lek och sysselsättning är vägen till barnets utveckling men det är viktigt att det sker utifrån barnets perspektiv, behov och utvecklingsfas.
    Lev i nuet för det är det enda ögonblick du har.
  • VulgusProfanum
    Lalalong skrev 2010-01-01 23:20:51 följande:
    Nej, men du har antytt att vi som använder de gör det för att lära våra barn gå. Och jag blir som sagt förvånad att någon verkligen tror att någon tror att det skulle vara syftet. Jag har aldrig sett att de kallar gåstolarna/lekstolarna för lära-gå-stol någonstans.
    Jag har sett alla olika varianter och det finns föräldrar som de fakto tror att dessa stolar ska hjälpa barnet att lära sig att gå fortare.
    Lev i nuet för det är det enda ögonblick du har.
  • VulgusProfanum

    Danitra:
    "Så skrev du i början av tråden och den frågan svarade jag på. Sen tror jag att jag rätt tidigt förtydligade hur viktigt det är med säkerhetstänk i samband med att man börjar använda en gåstol för det tycker jag"

    Jag tänkte inte på dig rent specifikt överhuvudtaget utan det var mera en generell fundering kring varför


    Lev i nuet för det är det enda ögonblick du har.
Svar på tråden I vilken ålder började ditt barn med gåstol?