• Anonym
    Äldre 30 Dec 15:08
    1822 visningar
    2 svar
    2
    1822

    Tjockt kliande hår

    Hej
    Jag har ett problem. Har väldigt tjockt hår som tar evigheter att torka. När det är utsläppt så hänger det bara för ansiktet vilket är det värsta jag vet. Har provat olika frisyrer men ingen är riktigt bra. Vid kort hår ser man ut som en hårboll, vid page som en julgran. Har inte tid (eller lust) att styla håret. Till problemet; kliar. Eftersom det alltid är uppsatt så stannar väl fukten kvar och ger mig vad som ser ut som mjäll, stora flagor enligt en frisör. Ibland undrar jag om jag har löss (ungar på dagis och så). Eller psoreasis? Eller något annat. Jag blir tokig. Har nu försökt föna håret i några dagar, blivit lite bättre men jag har inte en halvtimme varje dag bara för att föna. Funderar på att raka ;) mig men det skulle bli för kallt, behöver ju inte ens ha mössa på mig så som det är nu. Vad göra?

  • Svar på tråden Tjockt kliande hår
  • Hårexp­erten
    Äldre 2 Jan 09:59
    #1

    Hej!

    Du har inte funderat på nåt hårband eller diadem så du kan få bort håret från ansiktet utan att behöva sätta upp det?!

    Prova och tvätta håret på kvällen så kanske det har torkat någerlunda på morgonen om du sover med utsläppt hår, så kan du bara blåsa till det lite snabbt på morgonen.

    Testa och byta schampo till ett för känslig hårbotten och se om det hjälper.

    Annars är det kanske en idé att klippa upp håret så överhåret blir lite kortare för att få in mer luft i håret. Svårt att säga om det gåt på ditt hår utan att det blir ännu större. Gå in till en frisör och hör dig för!

    Lycka till!

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 2 Jan 23:21
    #2

    Diadem eller liknande, inte vill jag se ut som en julgran men javisst använder det då och då när jag är hemma.
    Att tvätta håret på kvällen och lägga mig med det blött. Inte skönt att sova på en blöt kudde. Har testat med handduk men den är ingen bra lösning heller. Det löser ju inte fukt problemet bara förlänger det.
    Har testat olika schampo och balsam  och när det kliar som mest använder jag bara för känsliga hårbottnar eller mot mjäll, hjälper lite.
    I olika omgångar och med olika frisörer har jag testat att klippa upp eller kort men antingen ser jag ut som Tone Norum eller tant och vem vill se ut så?!
    Jag kanske ska besöka min husläkare om kliandet och så får jag stå ut med att min frisyr består av en hästsvans.
    Jag förstår att det är svårt att ge råd när du inte kan se och känna på håret, så jag tackar dig för råden jag fått och har du kommit på något mer så vill jag gärna veta.

Svar på tråden Tjockt kliande hår