• Anonym (trött)

    anmäla trakasserier

    Ni som har polisanmält någon för trakasserier, har det hjälpt er eller bara gjort allt värre?Vi har under många års tid haft problem med min mans ex. Hur mycket mail,telefonsamtal och sena sms( ofta kl 23.00 på kvällen )ska man behöva ta emot.Vi skulle vilja att någon utifrån markerade att hennes beteende inte är ok. Ska man polisanmäla? Tacksam för svar

  • Svar på tråden anmäla trakasserier
  • Anonym (fru x)

    Hmm... Om det inte finns en direkt hotbild från henne riktat till er, då kan man inte anmäla henne för "olaga hot". Möjligen i så fall "hemfidsbrott", men kanppast det heller. Tror inte polisen prioriterer sådant särskillt högt. Kansk det bästa är att byta telefonnr, till hemligt? Förstår att det måste vara frustrerande. Alternativet är ju att "stänga av hennes nr."

  • Anonym

    Spara alla sms ni får..Dom kan användas som bevis..Tyckte min särbo sa nåt om att; om man får ett visst antal sms "mot sin vilja" räcker det som anmälan..

  • Anonym (fru x)

    Jag brukar att bli nerringt av en speciell telfonförsäljare, Nix tjänsten fukar inte. Först efter ett tag spärrade jag just det nummret, men då rinngde han från ett annat. Det är jobbigt som fan, bästa är nog att ni har hemligt nr?

  • Anonym

    Det går ju alltid att skicka denna kvinna ett brev där ni skriver vilka riktlinjer ni önskar ha och all annan tid vill ni ha fri från samtal/sms...
    Ni kan ju tillägga att man inte ens brukar behöva ringa sin egen mamma eller vänner så sent då ni går och lägger er vid 22.00

  • Anonym

    Man kan göra en anmälan om trakasserier, men det är jättesvårt att få hjälp från polisen.  Skicka ett mail eller ett brev, som ni sparar en kopia av till mannens ex, där ni klart och tydligt ber henne att sluta med sitt sms/mail/telefonsamtalsbombning. Fortsätter det efter det har ni större chans att få hjälp.
     

  • Anonym (lisa)

    Varför inte bara skaffa hemligt nummer och låta hennes mail gå direkt till skräpposten. Har de barn ihop?
    Din man kanske kan ringa henne en gång per dag - för barnens skull menar jag. (förutsatt att de HAR barn förståss   )

  • Anonym (n)

    vi pratade om detsamma igår kväll. Min partner har ett ex som tyvärr är psykiskt sjuk men man kan ju inte acceptera att ens eget liv blir helt förstört pga den personens "behov" av att formligen bomba med mess och samtal. Det sker mer under sämre perioder. Vi ställde oss just den frågan som i TS; vad gäller, kan man anmäla även om det inte ställs direkta hot?

    Min partner stänger av ljudet på telefonen och har bett att de bara ska ha messkontakt OM det är nåt viktigt kring barnen men eftersom exet är "rädd för telefoner" så rings det hellre än messas. Kommer det ett mess kan min partner själv välja om det räcker med att svara med mess, eller ringa upp, eller inte svara alls. De är åtminstone något bättre.

  • BioBonus

    Det kanske räcker att påtala för exet att om hon inte omgående slutar att ringa, sms etc flera gånger om dagen, och sent på kvällarna, så kommer ni att anmäla henne för trakasserier. Det kan ju skrämma lite om inte annat. 

  • nymedlem
    BioBonus skrev 2016-01-04 15:57:23 följande:

    Det kanske räcker att påtala för exet att om hon inte omgående slutar att ringa, sms etc flera gånger om dagen, och sent på kvällarna, så kommer ni att anmäla henne för trakasserier. Det kan ju skrämma lite om inte annat. 


    Fast varför skrämma någon som är psykiskt sjuk? Det kommer förmodligen inte ändras av annat än terapi och/eller medicinering. I annat fall får man tyvärr bara acceptera att det är så.

    Barnen växer ju upp så det beteendet kommer inte fortgå i alla oändlighet utan så fort barnen är stora nog att sköta kontakten med sina föräldrar själva.
Svar på tråden anmäla trakasserier