• Anonym (trött­er)
    Äldre 1 Jan 20:36
    12919 visningar
    21 svar
    21
    12919

    Trött och orkeslös

    Jag är så fruktansvärt trött, har varit det i flera år. Jag märker att jag inte orkar lika mkt som vanliga människor. Har kollat sköldkörteln och blodvärde men det är bra. Är inte deprimerad. Läkarna bara rycker på axlarna åt det.
    Jag orkar inte jobba heltid. Idag har jag dammsugit, gått en promenad, vikt tvätt och diskat det är allt, ändå ligger jag nu sedan fyra i eftermiddag helt utslagen med sprängande huvudvärk (får det när jag överansträngt mig). Vi firade ingenting igår, utan såhär ser det ut de flesta dagar för mig. Om jag jobbat orkar jag ingenting efteråt, är jag ledig orkar jag bara nätt och jämt en liten del av hushållsysslorna.
    Jag blir trött, kan få hjärtklappning och som sagt huvudvärk.
    Jag vet inte vad jag ska ta mig till, jag vill orka mer men är så fruktansvärt orkeslös. Är det någon som känner igen sig eller vet vad detta kan vara?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-01 20:37
    Just det, yrsel får jag ofta också, även när jag ligger ner.

  • Svar på tråden Trött och orkeslös
  • Anonym
    Äldre 1 Jan 20:39
    #1

     när jag var trött så hade jag ett dåligt järnvärde när jag började äta järntabletter började jag bli piggare, kan det ev vara nåt sånt?

  • Anonym (trött­er) Trådstartaren
    Äldre 1 Jan 20:42
    #2
    Anonym skrev 2010-01-01 20:39:55 följande:
     när jag var trött så hade jag ett dåligt järnvärde när jag började äta järntabletter började jag bli piggare, kan det ev vara nåt sånt?
    Njae, då borde ju inte blodvärdet varit bra väl?
  • Anonym (Känne­r igen mig)
    Äldre 1 Jan 20:44
    #3

    Känner igen mig i det du skriver.
    Jag har också varit trött i flera år men mycket beror på att jag fött barn o sena nätter o att jag tar mycket ansvar. O jag har också gått till läkare som tagit prov på prov. Det är så jobbigt att inte orka med sig själv o så ska man orka med o ta hand om sina barn...

    Jag känner mig onormal som knappt orkar något. Blir helt slut av små ansträngningar.

    Nyligen har jag börjat gå till en psykolog för jag tänkte att det är värt o testa men vet inte ännu om det kommer att hjälpa något...

    I somras testade jag o äta B12 vitaminer (är receptfritt på apoteket o inget farligt o äta) Det är många som har brist på detta som kan bli jättesjuka, trötta mm. Kan vara svårt o upptäcka.
    Jag tycker att jag blev lite piggare men har inte testat sedan septeber. Ska nog köpa en burk nästa vecka o testa igen.

    kram till dig

  • Anonym (n)
    Äldre 1 Jan 21:29
    #4

    Jag är precis likadan men jag har MS och då är det vanligt med trötthet...menar inte att skrämma upp dig men jag bara känner igen mig så väl i hur du beskriver det. Men det kan ju finnas tusen anledningar till det, vill inte läkarna hjälpa dig vidare?

  • Anonym (mmm)
    Äldre 1 Jan 21:34
    #5

    Känner också igen och jag har psoriasis artrit...Jag vet hur du har det..Alltså hur det är att vara trött....huuu....

    Hur sover du på nätterna??

  • Anonym (trött­er) Trådstartaren
    Äldre 1 Jan 21:39
    #6
    Anonym (n) skrev 2010-01-01 21:29:51 följande:
    Jag är precis likadan men jag har MS och då är det vanligt med trötthet...menar inte att skrämma upp dig men jag bara känner igen mig så väl i hur du beskriver det. Men det kan ju finnas tusen anledningar till det, vill inte läkarna hjälpa dig vidare?
    Nja, på min VC tog de en del prover; blodvärde, blodsocker, sköldkörtel och några till (tror det var för att kolla efter autoimmuna sjukdomar eftersom det finns i släkten) och så fick jag fylla i ngt formulär för att se om jag var deprimerad, och så skulle de höra av sig om det var ngt fel på provsvaren men jag hörde aldrig ngt så då utgick jag från att proverna var normala.
    Vad innebär MS? Är det den sjukdomen där musklerna bryts ner?
  • Anonym (trött­er) Trådstartaren
    Äldre 1 Jan 21:40
    #7
    Anonym (mmm) skrev 2010-01-01 21:34:33 följande:
    Känner också igen och jag har psoriasis artrit...Jag vet hur du har det..Alltså hur det är att vara trött....huuu.... Hur sover du på nätterna??
    Just nu sover jag sådär, jobbar 3-skift sedan ett år tillbaka och det har stört min dygnsrytm väldigt. Men tröttheten fanns redan innan dess.
  • Anonym
    Äldre 1 Jan 21:42
    #8

    Jag ar ocksa jattetrott och orkar inget efter jobbet. Jag jobbar inom barnomsorgen,sa ljudnivan ar jobbig. Men jag orkar inget pa helgerna heller ,bara det nodvandigate,tvatta,handla ,dammsuga,Sedan ar jag slut.

  • Anonym (n)
    Äldre 1 Jan 21:44
    #9
    Anonym (trötter) skrev 2010-01-01 21:39:08 följande:
    Nja, på min VC tog de en del prover; blodvärde, blodsocker, sköldkörtel och några till (tror det var för att kolla efter autoimmuna sjukdomar eftersom det finns i släkten) och så fick jag fylla i ngt formulär för att se om jag var deprimerad, och så skulle de höra av sig om det var ngt fel på provsvaren men jag hörde aldrig ngt så då utgick jag från att proverna var normala.Vad innebär MS? Är det den sjukdomen där musklerna bryts ner?
    Nej musklerna bryts inte ner i MS, ms är en autoimmun sjukdom som är neurologisk. Det innebär att man emellanåt får inflammtioner i hjärnan och kan fungera sämre under en period. Man måste ta magnetröntgen för att kunna se om man har MS samt göra en neurologisk undersökning och ryggmärgsvätskaprov...
  • Anonym (trött­er) Trådstartaren
    Äldre 1 Jan 21:50
    #10
    Anonym (n) skrev 2010-01-01 21:44:01 följande:
    Nej musklerna bryts inte ner i MS, ms är en autoimmun sjukdom som är neurologisk. Det innebär att man emellanåt får inflammtioner i hjärnan och kan fungera sämre under en period. Man måste ta magnetröntgen för att kunna se om man har MS samt göra en neurologisk undersökning och ryggmärgsvätskaprov...
    Okej, ursäkta jag hade blandat ihop det. Jag googlade och tycker det inte det verkar stämma på mig, tack och lov, det låter som en hemsk sjukdom
Svar på tråden Trött och orkeslös