• Svala

    bostadsaktiebolag/bostadsrättsf. skillnad?

    Hoppas att jag lägger den här tråden rätt

    Kan någon vänlig själ reda ut skillnaden för mig:

    Största skillnaden mellan ett bostadsaktiebolag och bostadsrättsförening.
    Själv har jag aldrig förstått varför man skulle ha en bostadsrätt om man istället kan äga en aktielägenhet. Men det få någon gärna förklara för mig.

    Och...
    Hyrestätt och 1:a handskontrakt? Är det någon skillnad mellan dessa eller är det samma sak?

    Tacksam för svar om någon vet.

  • Svar på tråden bostadsaktiebolag/bostadsrättsf. skillnad?
  • Bolaget

    Största skillnaden mellan bostadsaktiebolag och bostadsrättsföreningen är att i första fallet ligger huset i Finland och i andra fallet i Sverige. Sedan finns det säkert ytterligare skillnader beroende på respektive lands övriga lagstiftning men som sagt olika former i olika länder.

  • Thursday

    Som sagt, det finns inte ägarlägenheter i Sverige (än). Däremot kommer det nya regler om detta i vår om jag inte minns fel.

    En hyresrätt är en lägenhet man hyr. Har man förstahandskontrakt hyr man den direkt av ägaren. På så sätt är det ju samma sak. Har man däremot andrahandskontrakt så hyr man av den som har förstahandskontraktet, inte av ägaren. Men det är ju fortfarande en hyresrätt.

  • Svala

     


    Tack för förklaringen om hyresrätter. Det var det jag misstänkte, men ville ha bekräftat.

    Bolaget skrev 2010-01-02 01:21:24 följande:
    Största skillnaden mellan bostadsaktiebolag och bostadsrättsföreningen är att i första fallet ligger huset i Finland och i andra fallet i Sverige. Sedan finns det säkert ytterligare skillnader beroende på respektive lands övriga lagstiftning men som sagt olika former i olika länder.

    Ja, det är ju såklart den största skillnaden Det visste jag redan.
    Jag blir lite nyfiken på detta eftersom det tydligen är planerat att "införa" ägarbostäder eller vad det kallas i Sverige. Det är även på gång att bilda bostadsrätter i Finland inom en snar framtid.

    Det lilla jag kan om hur  en bostadsrättsförening fungerar så kan jag inte se någon som helst fördel med att ha det på det sättet. Det kanske skulle finnas en fördel (beroende på tillfälle) och det skulle vara att det är (tror jag) lättare att vräka någon i en bostadsrätt än i en aktielägenhet/ägarbostad.
    Det verkar vara lite konstigt att bosdadsrättsföreningen skall godkänna att man hyr ut sin lägenhet? Varför skulle man inte få bestämma det själv?
    Vad jag har hört är det mycket dyrare bostdsvederlag när det är bostadrätter, vilket ju är rätt märkligt.
    Vet du om det är någon skillnad i ansvar mot föreningen eller som styrelseledamot?

  • Johan70

    En betydande skillnad är, att bostadsaktiebolaget är ett aktiebolag, medan bostadsrättsföreningen är en kooperativ ekonomisk förening. Det innebär bland annat, att medan man i bostadsaktiebolaget har ett antal aktier motsvarande sin lägenhets insats i bolaget och därmed följande antal röster på föreningsstämman, så har varje medlem i bostadsrättsföreningen bara en röst på föreningsstämman och det föreligger alltså ingen skillnad i medlemsinflytande beroende på lägenhetens storlek i bostadsrättsföreningen.

    Ägarlägenheter är något helt annat. Där har man själv fullständig äganderätt till sin lägenhet genom en tredimensionell fastighetsbildning. Trapphus m.m. sköts av en samfällighetsförening.

  • Noname00
    Johan70 skrev 2019-05-15 07:26:42 följande:

    En betydande skillnad är, att bostadsaktiebolaget är ett aktiebolag, medan bostadsrättsföreningen är en kooperativ ekonomisk förening. Det innebär bland annat, att medan man i bostadsaktiebolaget har ett antal aktier motsvarande sin lägenhets insats i bolaget och därmed följande antal röster på föreningsstämman, så har varje medlem i bostadsrättsföreningen bara en röst på föreningsstämman och det föreligger alltså ingen skillnad i medlemsinflytande beroende på lägenhetens storlek i bostadsrättsföreningen.

    Ägarlägenheter är något helt annat. Där har man själv fullständig äganderätt till sin lägenhet genom en tredimensionell fastighetsbildning. Trapphus m.m. sköts av en samfällighetsförening.


    Du svarar på en 9 år gammal tråd.
    Men tack ändå för nyttig info.
Svar på tråden bostadsaktiebolag/bostadsrättsf. skillnad?