• Liljek­onvalj­blomma­n
    Äldre 3 Jan 15:03
    11354 visningar
    14 svar
    14
    11354

    Vem har ansvaret vid övningskörning?

    Min kompis har frågat om min man vill övningsköra med henne eftersom hon inte har några föräldrar eller syskon här.

    Vad gäller? Vems ansvar är det om något händer? Något annat man ska tänka på?

  • Svar på tråden Vem har ansvaret vid övningskörning?
  • Callis­to79
    Äldre 3 Jan 15:08
    #1

    Din man skulle bli ansvarig för ALLT som kan hända.. Det var ju nån dödsolycka för ett tag sen, nån tonåring övningskörde och lyckades köra ihjäl en motorcyklist, och pappan som var handledare blev åtalad..

  • sasssy­y
    Äldre 3 Jan 15:11
    #2

    Handledaren har alltid ansvaret.. så tex om den som övningskör kör för fort, kör påverkad eller bryter någon annan regel så händer det inte mycket med den... men handledaren blir ansvarig.

    ALlt det där får man lära sig på handledarkursen som man måste ha gått numera.

    Sen finns det även särskilda försäkringar man kan teckna om man övningskör med någon

  • Fideli­s ad urnam
    Äldre 3 Jan 15:11
    #3

    Den som är handledare är den som "kör", allt ansvar ligger på handledaren.


    Forgive your enemies, but never, never forget their names
  • Liljek­onvalj­blomma­n
    Äldre 3 Jan 15:15
    #4

    Tack för alla svar. Är ju några år sedan vi tog körkort så det har ju hänt massor...

  • idiblo­n
    Äldre 3 Jan 15:15
    #5

    Handledaren. Dessutom så måste de gå en kurs tillsammans först för att ens få övningsköra tillsammans.


    Jag ska komma på nåt bra att skriva här.
  • Liljek­onvalj­blomma­n
    Äldre 3 Jan 15:20
    #6

    Ja, kursen vet vi om och den ska han givetvis gå isf.

  • idiblo­n
    Äldre 3 Jan 15:20
    #7
    Liljekonvaljblomman skrev 2010-01-03 15:20:24 följande:
    Ja, kursen vet vi om och den ska han givetvis gå isf.
    Och hon betalar?
    Jag ska komma på nåt bra att skriva här.
  • Liljek­onvalj­blomma­n
    Äldre 3 Jan 15:24
    #8
    idiblon skrev 2010-01-03 15:20:59 följande:
    Och hon betalar?
    Japp men nu blir jag ändå lite tveksam, tänk om det händer något som ingen kan hjälpa och han åker dit för det.
  • Anatha
    Äldre 3 Jan 15:30
    #9
    Liljekonvaljblomman skrev 2010-01-03 15:24:57 följande:
    Japp men nu blir jag ändå lite tveksam, tänk om det händer något som ingen kan hjälpa och han åker dit för det.
    Om det händer något som ingen kan hjälpa så kan ju heller ingen ställas till ansvar och "åka" dit. Tar han bara uppgiften på allvar och hon som han ska hjälpa är en person ni litar på och som har bra omdöme så tror inte det borde vara några problem. Jag hade ställt upp för en nära vän gällande detta men inte vem som helst.
  • vindil
    Äldre 3 Jan 15:32
    #10

    Han får ju se till att de inte gör något som hon inte är redo för.

  • Fideli­s ad urnam
    Äldre 3 Jan 15:41
    #11
    Liljekonvaljblomman skrev 2010-01-03 15:24:57 följande:
    Japp men nu blir jag ändå lite tveksam, tänk om det händer något som ingen kan hjälpa och han åker dit för det.
    Han får en bok med alla de olika saker man ska lära sig och om han går efter den riskerar han inte släppa ut din kompis i situationer hon inte ännu är redo för.
    Forgive your enemies, but never, never forget their names
  • Äldre 22 Nov 11:01
    #12
    +1

    Hej! 

    Vem har ansvaret vid övningskörning?
    Ansvaret? För fordonet? Det är handledaren som är den person som har ansvaret för fordonet trotts att du som elev sitter bakom ratten. Det samma gäller vid försäkringsärende. Ur försäkringshänseende anses handledaren vara ansvarig förare av fordonet och inte du som elev.

    Låter kanske lite konstigt men så är det. Samma sak gäller om du som ägare av fordonet inte har angivit att någon under 25 år kommer att köra bilen. Då går det bra att övningsköra ändå eftersom du är den ansvariga över fordonet. 

  • Äldre 22 Nov 11:22
    #13
    Liljekonvaljblomman skrev 2010-01-03 15:24:57 följande:

    Japp men nu blir jag ändå lite tveksam, tänk om det händer något som ingen kan hjälpa och han åker dit för det.


    Det är rätt dålig ide att tacka ja.

    Det är bättre om personen sparar pengar och anlitar en riktig körlärare.

    För allas skull.
  • Äldre 4 Dec 09:42
    #14

    Jag var handledare åt min fru. Hon körde i princip bara med mig, sen körde hon upp och tog kortet. Jag räknar med att jag kommer bli handledare åt min dotter om några år också. Det är så långt jag sträcker mig, skulle aldrig vara handledare åt en bekant eller liknande. Kan bli mycket trassel. 

    /Puppa

Svar på tråden Vem har ansvaret vid övningskörning?