Inlägg från: Anonym (har haft) |Visa alla inlägg
  • Anonym (har haft)

    Skabb

    Jag och min dotter drabbades förra vintern, tog många långa månader innan läkarna kom på vad det var... Börja med att duscha ordentligt - tvätta håret osv... Tenutex ska smörjas på rikligt! Sen ska det sitta i 24timmar innan man ska duscha igen. Allt utom huvudet ska smörjas in, varje mm av kroppen, det går ungefär 1 tub till lilltjejen och 2 tuber till dig själv. Köp även bomullshandskar på apoteket till tjejen och tejpa fast med kirurgtejp runt handlederna. Till dig själv sparar du lite i ena tuben så du kan smörja på händerna efter varje gång du tvättat dom. Gällande allt som skulle tvättas så började jag på morgonen med att släpa upp madrasser och sånt på vinden där det är kallt och mattpiskställning finns. Där fick det stå hela dagen, kläder, ytterkläder, sängkläder, sofföverdrag, filtar ja allt som kunde tänkas vara "smittat" tvättades, 16maskiner allt som allt... Var beredd på att hon kommer skrika MASSOR! Tenutexen svider oerhört mycket i huden - vilket du kommer märka när du smörjer in dig själv.. Skulle ändå dock rekommendera att smörja in henne först för när du väl smörjt in dig själv så blir man handlingsförlamad första 1-2timmarna skulle jag vilja säga, sen lägger det sig något och blir hyfsat uthärdligt jämfört med när man precis smörjer på det... Har du fler frågor så är det bara att ställa dom =) Lycka till!

  • Anonym (har haft)

    VC ger inte så mkt information alls nej, vi fick detta konstaterat efter besök på hudkliniken på KS. Där berättade dom mer ingående vad som händer och vad man ska göra, fick även med oss papper hem med punkter upplistat med saker jag skulle komma ihåg att göra. Tänkte säga när jag läste att hon var hos pappan under natten att det smittar som sjutton så ju mindre personer som vistas i eran närhet desto bättre men det var det någon annan som sa redan

    Jag la ut madrasser och sånt tidigt på morgonen, precis efter vi hade gått upp och tog in allt på kvällen innan vi skulle lägga oss och bäddade det "sista jag gjorde" vände på bäddmadrasserna åt andra hållet också. Så om jag var du skulle jag nog väntat till imorgon så att det fick några fler timmar på sig att vädra om du inte har möjlighet att låta allt vädra 24h.

  • Anonym (har haft)
    Anonym skrev 2010-01-05 10:51:28 följande:
    Nu läste jag ju tyvärr inte detta, då jag & dottern är sjuka med så jag kunde inte sitta vad datorn :/ Jag iaf tvättat (tvättar fortfarande) och ställt ut skorna över natten och andra saker som inte kan tvättas. Däremot hade jag bara ute sovmadrasserna, täckena, kuddarna i ca 4 timmar :/ Jag märker väl om det hjälper eller inte... Annars får jag göra om kuren :( Men min kompis sa att det är så kallt ute att bara några timmar räcker för att ta död på dom jävlarna, men vet dock inte om det stämmer.Nu då? För det kliar ju som satan! Men läste att det kan ta veckor innan klåden försvinner. Herre Gud! Hur ska jag märka att det är på väg bort, eller jag blivit smittad igen? Om det nu kliar så länge? :(

    Täcken och kuddarna tvättade jag i maskin - allt som gick att knöla ihop och fick plats i maskinen fick sig en åktur Med tanke på hur kallt det är nu så håller vi tummarna för att det räckte! Efter kuren var avslutad upplevde jag inte det som att vi kliade jättelänge, iallafall inte med samma besvär som innan, det lugnade sig hyfsat mycket efter något dygn men kliade väldigt lite av och till i nån vecka, 10dagar kanske, det är ju olika för alla men skulle det hålla i sig mer än ca 2 veckor så skulle jag ta kontakt med en riktig hudklinik för att utreda om det kan vara något mera. Särskilt om dottern kliar sig fortfarande. Min dotter drabbades ju inte bara av skabbet utan hon fick även eksem av det efter att ha gått med det så länge och då är det bra om hon kan få bada "kalibad" (det är en lila vätska som hälls i badkaret på hudkliniken som barnet ska sitta i i 15min) Det är en extremt klådstillande vätska  som stillar kliandet ännu mer för ju mer man kliar på det desto ännu mer kliar det. Så även om du inte vet något bättre än att sitta med byxorna nere vid knäveckena och klösa skinnet ur låren (som jag gjorde ) så försök låta bli för det blir bara värre då. Skulle även rekommendera att alla som träffat barnet på sista tiden och haft lite "närmare" kontakt, tex mormor att även hon gör behandlingen för det är inget måste att hon ska få symptom redan nu utan det kan komma om några veckor och är det så att ni har träffat henne nyligen igen då så kan hon smitta tillbaka, så det går bara i en ond cirkel... Förlåt om det blev långt nu, försöker bara hjälpa till så gott jag kan då jag vet hur ILLA det är...  

  • Anonym (har haft)
    Anonym skrev 2010-01-27 10:36:26 följande:
    Suck... fast nu har jag ändå genomgått 3 kurer. 3 STYCKEN! har tvättat ALLT! allt som går. alla kläder, underkläder, sovklä,der, mössor, vantar, jackor, handdukar osv osv. Skorna vädrades, madrasserna vädrades. Visst, jag KÄNNER en förbättring. Kliar fortfarande men mer o mer sällan per dag. Och där jag hade värst utslag syns nästan ingenting, men däremot finns utslag på andra ställen. Så utslagen finns kvar... och kliar ibland. Men verkligen inte som innan? GAH!
    TS kan det inte vara så att du har fått eksem som en biverkning av att ha gått med skabbet ett tag?? Det fick min dotter det var därför hennes utslag satt kvar jättelänge + att hon kliade mer än vad jag gjorde. Försök få en remiss till en ordentligt hudläkare då kan dom se om skabbet är kvar eller inte!
  • Anonym (har haft)
    Anonym skrev 2010-01-27 20:52:50 följande:
    Kan vara... jag har absolut ingen aning. Så trött på alla dessa utgifter nu... Är ensamstående föräldraledig och är trött på alla besök hos sjukan + 3*3 tuber Tenutex + 1 tub hydrokortison :/ Men vad gör man inte för att bli av med skiten... Men jag tänkte att jag skulle ge det en vecka till. För som sagt, det har blivit en förbättring. När jag badade när jag hade skabbet så kändes det som om jag höll på att DÖ! Det sved som tusan och började klia DIREKT i kontakt med vatten. Så där satt jag i badkaret och KLIADE mig. Jag va röd som en räka och hade stora rivsår överallt när jag gick ur. Nu när jag badar känner jag inte av nånting. Det kan klia lite under dagen, men sen är det inte mer... Så jag ger det ett tag till, och hoppas på förbättring.
    Förstår dig, jag e oxå ensamstående å man blir ju inte rik på det direkt, men borde du inte va uppe i högkostnadsskyddet snart då? Är det eksem du har fått kan kortisonsalvan gör mer skada än nytta, om det skulle vara sånt eksem min dotter fick, dom trodde ju att det "bara" var nån form av eksem innan hon blev utredd för skabb. Fick kortisonsalva på kortisonsalva, ingen hjälpte alls, på hudkliniken sen visade det sig att kortisonet retar upp eksemfläckar mer å mer så det va bara att sluta smörja på en gång. Tog ungefär 4-6mån innan alla utslag va borta men dom slutade klia långt innan dess.
  • Anonym (har haft)
    Anonym skrev 2010-01-28 14:29:50 följande:
    Högkostnadsskyddet för att gått till läkaren? ne... man ska ju uppnå 800 kr tror jag det är va? och det har jag inte uppnått ännu på ett bra tag... och när det gäller läkemedel så gäller det väl bara receptbelada saker? tenutex är inte receptbelagt :( ok, jag har ingen aning alltså... som sagt, det kliar, men inte alls så illa som när jag upptäckte att jag hade skabb. och sen dess har vi smörjt 3 gånger. dottern har inga utslag. inte längre. och när hon hade, så hade hon kanske bara 10 märken allt som allt på kroppen. jag va lätt närmare 100 alltså. men jag märker att så fort jag kliar minsta lilla så börjar utslagen eller "såren" kan man säga att det ser ut, att blöda direkt. och kortisonsalvan använder jag inte.

    900;- sen e de gratis ett helt år tenutexen kan husläkaren skriva ut på recept, gäller all receptfri medicin, kommer man upp i lite högre summor som jag (äter extra b-vitaminer, migränmedicin osv...)  så blir det ju bra mkt billigare i längden. Men då är det nog bara att försöka hålla fingrarna i styr så att dom inte börjar blöda då


    Måste ju säga att det verkar ju elakt av den som smitta er andra, kunde inte h*n kollat upp "kliet" innan ni skulle sova i samma säng kan man ju tycka...

    Bara hålla tummarna att det planar ut och försvinner så fort som möjligt nu då

  • Anonym (har haft)
    Anonym skrev 2010-01-30 00:11:42 följande:
    Japp, hon hade tydligen haft det rätt länge. Och hon sa INGENTING. Hon "visste" inte va det va och skyllde på eksem. Sen märkte vi att vi alla andra fått det också, och då började vi prata om att det kunde va skabb och sa det till henne. Men hon skyllde iaf på att hon trodde det va eksem... så visst... sur blev man ju :/
    Fy tusan vad sur jag hade blivit!! Tycker nog att hon ska stå för läkarräkningar/tenutexen!! Skäms på henne!!!
    Anonym (Vi också) skrev 2010-01-30 00:33:27 följande:
    Jag och min man fick skabb i slutet på sommaren. Det tog ett tag innan det konstaterades att vi hade skabb (3 läkarbesök) Vi behandlade med Tenutex och tyckte  inte det "tog" utan vi behandlade två gånger till ....men... Det står på tuben att man bara ska behandla en gång och att det kan ta flera veckor innan det slutar klia. Smörjer man in sig fler gånger än rekomenderat så kan man få en allergisk reaktion - och den yttrar sig på samma sätt som om man hade skabb.Jag smorde inte in mig lika många gånger som min man och han har fortfarande lite klia-besvär, blåsor och sår. Vi var på hudkliniken i mellandagarna och de sa att skabben absolut inte kan vara kvar och att de besvär vi hade var pga för många behandlingar.Så - ska du behandla mer - rådgör med en läkare först!
    Det visste jag inte, va bra att jag (& TS) fick lära oss något nytt idag
  • Anonym (har haft)
    Anonym skrev 2010-11-11 01:44:49 följande:
    Jag fattar inte har tenutexen svidit när alla ni har strykt på den?
    På mig sved den inte alls. Jag stök på den en gång och den försvann in i huden snabbt, märkte knappt av den alls. Sen strök jag på en gång till efetr jag sovit. För att all salva verkade vara borta. tog sedan bort allat efter 24 timmar gått totalt.

    varför hjälper det inte, när det stod att det går bort efter en gång. kompisen som smittade oss sa att tenutexen sved lite, men efter behandlingen så försvann kliandet på en gång på honom.

    Jag strykte på för några dagar sedan och det kliar mycket värre nu och jag har fått fler utslag.
    min sambo kliar också värre nu efetr behandling. Jag tvättade alla kläder nästan, sen bytte vi sängkläder, vädrade,dammsög och va väldigt nogranna tyckte jag men ändå så kliar det som fan nu.

    jag kliar så att jag börjar blöda, jag kan inte låta bli.
    Tenutexen ("ska") svida som attan, försvann den in i huden på en gång måste du ha använt för lite. Hudläkaren som jag och min dotter var till rekommenderade ca 2 tuber till 1vuxen person, bara spara lite grann i den ena tuben som du kan smörja på händerna efter toabesök och du tvättat händerna, använd gamla slitna mjukisar å t-shirts som sitter pösigt så att det sitter ett lager av kräm kvar "utanpå" så att de tar tid innan det tränger in ordentligt. "Nästan" alla kläder hjälper inte tyvärr, utan allt allt allt måste tvättas, byt sängkläderna innan du sover med tenutexen & byt sen dagen efter oxå så att ni sover i rena lakan. Soffdynor/kuddar, alla överkast, ytterkläder, vädra skor, nu på vintern är perfekt att vädra utomhus/kallt garage/vind vad som helst bara det är kallt. Man kan ju få en liknande symptom som skabb om man överdoserar som när här ovan skrev men när jag läser här så låter det som att ni använt för lite så jag skulle nog köra en omgång till om jag vore ni. Lycka till och hoppas ni blir av med skiten för det är sjuuuukt jobbigt =(
Svar på tråden Skabb