• myrsta­cken
    Äldre 7 Jan 20:32
    13519 visningar
    17 svar
    17
    13519

    Vid vilken ålder kan barn sitta på en vanlig stol istället för barnmatstol?

    Vid vilken ålder kan barn sitta på en vanlig stol istället för barnmatstol?Någon som har tips på prisvärd stol mellan barnstol och vanlig stol?

  • Svar på tråden Vid vilken ålder kan barn sitta på en vanlig stol istället för barnmatstol?
  • CHARLA­TAN
    Äldre 7 Jan 20:34
    #1

    Jag tänker nog köpa en tripp-trapp stol iaf. Kostar väl mellan 500-1000:- men den är ju användbar hur länge som helst.


    MAY YOUR ORGANS FAIL BEFORE YOUR DREAMS FAIL YOU
  • CHARLA­TAN
    Äldre 7 Jan 20:39
    #2

    Och enligt deras hemsida kan den användas från 6 månader.


    MAY YOUR ORGANS FAIL BEFORE YOUR DREAMS FAIL YOU
  • Agnes och Ville
    Äldre 7 Jan 20:41
    #3

    Vi har en tripp trapp stol utan bygel till våran 17 mån...hon har haft den i ca 1 månad. Fungerar jättebra...hon klättrar upp och ner själv!

  • Äldre 7 Jan 20:41
    #4

    Vid ca 20 mån började dottern sitta på en vanlig stol. Vi har en sån där lite högre pinnstol från Ikea


    Mamma till Nora, August och Ella
  • myrsta­cken
    Äldre 7 Jan 20:44
    #5
    Busbellan skrev 2010-01-07 20:41:56 följande:
    Vid ca 20 mån började dottern sitta på en vanlig stol. Vi har en sån där lite högre pinnstol från Ikea
    Kan du visa bild på den. Länka gärna.
  • Shea 1
    Äldre 7 Jan 20:49
    #6

    Vår 20 mån sitter i en tripp-trapp utan bygel. Fram tills nu har vi haft bygeln på. Innan trip-trap-stolen fungerade det bäst med IKEA´s Antilpostol. När det kladdas MTCKET med maten är den lättare att få ren tycker jag.

  • Äldre 7 Jan 20:50
    #7
    myrstacken skrev 2010-01-07 20:44:44 följande:
    Kan du visa bild på den. Länka gärna.
    Denna har vi, finns även i vit
    http://www.ikea.com/PIAimages/65220_PE176181_S4.jpg

    finns ju även dessa
    http://www.ikea.com/PIAimages/18090_PE102760_S4.jpg

    denna finns i svart och björk

    http://www.ikea.com/PIAimages/57074_PE162658_S4.jpg
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Blå Flygar­e
    Äldre 7 Jan 21:12
    #8

    4 mån-1 år antilop funkar bäst eftersom det kladdas så.
    1-3 år Tripp-trapp är kanon, dock lite jobbig att rengöra. Barnet kan klättra i/ur själv från ca 1½
    3år-? Tripp-trapp används som åkatraktion under måltiderna, sittplattan är för stor och barn som har svårt att koncentrera sig på maten sitter än vänd framåt, än bakåt, haschar åt sidan... Funderar på en IKEA-stol med liten sits för den lilla rumpan. Men tycker 400:- är mycket när jag inte vet hur lång tid det handlar om. Löjligt snålt, men jag hade inte trott den skulle kosta mer än 200:-

  • Äldre 7 Jan 21:27
    #9
    Blå Flygare skrev 2010-01-07 21:12:12 följande:
    4 mån-1 år antilop funkar bäst eftersom det kladdas så.1-3 år Tripp-trapp är kanon, dock lite jobbig att rengöra. Barnet kan klättra i/ur själv från ca 1½3år-? Tripp-trapp används som åkatraktion under måltiderna, sittplattan är för stor och barn som har svårt att koncentrera sig på maten sitter än vänd framåt, än bakåt, haschar åt sidan... Funderar på en IKEA-stol med liten sits för den lilla rumpan. Men tycker 400:- är mycket när jag inte vet hur lång tid det handlar om. Löjligt snålt, men jag hade inte trott den skulle kosta mer än 200:-
    Den kan användas länge
    Min 6-åring sitter fortfarande på bäst höjd vi matbordet på sin sån pinnstol. Inte från Ikea, men ungefär samma modell
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Äldre 7 Jan 22:04
    #10

    Vår son sitter på tripp trapp stol utan bygel, han är 1.5 år.

  • Kodia
    Äldre 7 Jan 22:43
    #11

    Vi har en Agam från Ikea. Den har barnen suttit på sedan de var två år. Dottern som är 7½ har den nu till sitt skrivbord, så hon får en bra arbetsställning, och slipper sitta på knä. En annan fördel är att sådana stolar tar liten plats, vilket är praktiskt när man är många runt matbordet eller som nu, när hon har ett litet rum, och gärna vill ha plats för en kompis bredvid sig vid skrivbordet.

  • Miss Lau
    Äldre 8 Jan 11:24
    #12

    Mina barn har använt sina höga stolar från Ikea tills de varit ca 8 år, då har de gått över till att använda samma stolar som oss vuxna.

  • Kajak
    Äldre 9 Jan 06:25
    #13

    Storbarnen (snart 2,5 år och snart 4år) sitter på AGAM. (Från IKEA)
    Dom sitter bra på den när dom äter,ritar,målar m.m...

    Den är toppen.

    Yngstan som blir 1år den 26 januari sitterpå tripptrapp-kopia.
    Den är bra!, men tror till sommar/hösten kan vi får henne sitta på AGAM.

  • Leora
    Äldre 9 Jan 07:22
    #14

    6-åringen fick en Tripp Trapp utan bygel när han var 2 år (innan dess satt han i en Hokus Pokus + Antilop). Den används fortfarande.

  • Äldre 9 Jan 07:46
    #15

    Treåringen sitter på tripptrapp. Fem- och sexåringen sitter på vanlig stol. De började sitta på vanlig stol vid ca 4 års ålder. Innan dess är det svårt att nå upp till bordet ordentligt.

  • Äldre 9 Jan 08:27
    #16

    Vår 1½åring har suttit i Tripp Trapp i ungefär 3 mån utan bygel. Men min favorit är egentligen Agam från IKEA. Den kan ett stadigt barn använda från ca 2 år, alla barn från ca 2½ år. Den ser ut som en vanlig stol fast den är liten och hög. Och den har inga utstickande ben som man snubblar på, dessutom billig!

  • Tant Green
    Äldre 9 Jan 11:26
    #17

    Från knappt 2 år satt min tjej i en Svan-stol utan bygel (innan hade hon en Antilop). Från knappt 4 år ville hon hellre sitta på en vanlig stol.

Svar på tråden Vid vilken ålder kan barn sitta på en vanlig stol istället för barnmatstol?