• Kriste­nTjej8­4
    Äldre 9 Jan 18:25
    24579 visningar
    42 svar
    42
    24579

    Kristna filmer tips

    Hej, jag undrar ifall någon har tips på kristna filmer? som man kan antingen beställa från Sverige eller europa, eller se på youtube.
    Jag hittade en jättebra film på youtube:



    Någon som vet var man kan finna liknande filmer?

    Jag har redan sett påda Omega Code filmerna, alla Left Behind filmerna samt Luther & Passion of The Christ..

  • Svar på tråden Kristna filmer tips
  • Äldre 27 Dec 23:53
    #21
    SHAKAWKAW skrev 2011-12-27 23:37:53 följande:
    Intressant. Ska kolla in dessa!

    Jag vet en dokumentär om, ehm, en gren av kristendomen på youtube. Väldigt intressant. Och förfärlig... Men den kanske ändock räknas in här? Westboro Baptish Church?
    Här kommer några länkar!:) 

    A History of Christianity - del 1 - http://www.peteava.ro/id-551108-o-istorie-a-crestinismului-ep-1-primii-crestini
    Handlar om Kyrkans födelse, det finns 6 delar.  Men väldigt intressant om man är intresserad av Kyrkohistoria.  Sedan finns de vissa saker som han säger och som jag som kristen inte riktigt tror på - men annars är det en väldigt bra dokumentär, som handlar om Kyrkans födelse, katolism, ortodoxa, protestantism, Batism och Kristendomen och vetenskapen.   

    The Miracles of Jesus - http://topdocumentaryfilms.com/the-miracles-of-jesus/
    The Case for Christ - 
    ">



  • Äldre 27 Dec 23:59
    #22
    Anastasia skrev 2011-12-27 23:41:43 följande:
    Åh den församlingen har jag sett några dokumentärer om.  Har för mig att (45 minuter) hade ett avsnitt och som handlade om dem.  Men ja, den räknas nog in här!;P   
    Mmm. Det är väl inte direkt en rolig, fin och mysig film om kristendomen, men det kan ju alltid vara intressant att som kristen ser hur ens egen religion har utvecklat sig hos vissa grupper. Eller, nu gissar jag. Jag är inte troende, men ser dokumentärer om den församlingen (sekten?) av just den anledningen. Utvecklingen inom religionen.
    Anastasia skrev 2011-12-27 23:53:17 följande:
    Här kommer några länkar!:) 

    A History of Christianity - del 1 - www.peteava.ro/id-551108-o-istorie-a-crestini...
    Handlar om Kyrkans födelse, det finns 6 delar.  Men väldigt intressant om man är intresserad av Kyrkohistoria.  Sedan finns de vissa saker som han säger och som jag som kristen inte riktigt tror på - men annars är det en väldigt bra dokumentär, som handlar om Kyrkans födelse, katolism, ortodoxa, protestantism, Batism och Kristendomen och vetenskapen.   

    The Miracles of Jesus - topdocumentaryfilms.com/the-miracles-of-jesus/
    The Case for Christ - 
    ">

    Tack för länkarna! Jag var på en "kyrkturné" i somras och där föddes mitt intresse för kyrkans historia, så denna ska jag se på en gång.
  • Äldre 28 Dec 00:09
    #23
    SHAKAWKAW skrev 2011-12-27 23:59:48 följande:
    Mmm. Det är väl inte direkt en rolig, fin och mysig film om kristendomen, men det kan ju alltid vara intressant att som kristen ser hur ens egen religion har utvecklat sig hos vissa grupper. Eller, nu gissar jag. Jag är inte troende, men ser dokumentärer om den församlingen (sekten?) av just den anledningen. Utvecklingen inom religionen.
    Anastasia skrev 2011-12-27 23:53:17 följande:
    Här kommer några länkar!:) 

    A History of Christianity - del 1 - www.peteava.ro/id-551108-o-istorie-a-crestini...
    Handlar om Kyrkans födelse, det finns 6 delar.  Men väldigt intressant om man är intresserad av Kyrkohistoria.  Sedan finns de vissa saker som han säger och som jag som kristen inte riktigt tror på - men annars är det en väldigt bra dokumentär, som handlar om Kyrkans födelse, katolism, ortodoxa, protestantism, Batism och Kristendomen och vetenskapen.   

    The Miracles of Jesus - topdocumentaryfilms.com/the-miracles-of-jesus/
    The Case for Christ - 
    ">

    " target="_blank">

    Tack för länkarna! Jag var på en "kyrkturné" i somras och där föddes mitt intresse för kyrkans historia, så denna ska jag se på en gång.
    Nej, jag håller med dig.  Fast jag känner en inre smärta när jag ser och lyssnar på sådana människor som dessa i baptist church, det känns som att de skämmer ut även mig när de talar så som de gör.  Den Kristna trons budskap handlar om Kärlek och inte hat.   De här personerna vänder på hela det Kristna budskapet, när de predikar hat och inte kärlek.  

    Ja, se den dokumentären!=)  Den är väldigt bra och lärorik!=)  Jag lärde mig saker som jag innan inte kände till.  En av de sakerna handlar faktiskt om Martin Luther, anledningen till att han införde psalmerna inom den lutherska församlingen, berodde på att många av medlemmarna på den tiden inte kunde läsa. Men om de lär sig en sång så kan de genom den sången lära sig om det Kristna budskapet.  Och i och med detta så har den lutherska församlingen än i denna dag psalmer som man sjunger på Gudstjänst och så.  

    Det var så jag förstod det hela, när det handlar om Martin Luther!=)  
  • Äldre 28 Dec 03:38
    #24

    Gudar och människor - fransk film från 2011 om algeriska munkar som dödades för sin tro. Har inte sett den själv men mina föräldrar såg den medan den gick på bio och tyckte den var fantastisk. Finns t.ex. på CDON.se för 89 kr.
    En gammal film men fortfarande mycket sevärd är Korset och stiletten
    ">


    Gömstället. En film om Corrie ten Boom som hamnade i koncentrationsläger under andra världskriget 
    ">

  • Khalee­si
    Äldre 28 Dec 11:33
    #25

    Mary, Mother of Jesus (med Christian Bale och Pernilla August)
    Jesus of Nazareth (med bla Olivia Hussey, som är Rebecca i Ivanhoe)

    Båda är bra och båda går att beställa på cdon.se.

  • Kriste­nTjej8­4
    Äldre 1 Jan 22:08
    #26

    The perfect stranger är underbar! rekommenderar!
     
    ">

  • Äldre 17 Feb 18:06
    #27
    KristenTjej84 skrev 2012-01-01 22:08:29 följande:
    The perfect stranger är underbar! rekommenderar!
     
    ">

    " target="_blank">

    Takk, den skal eg få sett!!
  • Merwin­na
    Äldre 17 Feb 18:52
    #28

    Har du inte redan sett miniserien "Jesus of Nazareth" från 1977, så måste du göra det..! Det är den bästa filmatisering av Jesu liv som någonsin gjorts, med helt perfekta skådespelare i alla rollerna. Robert Powell är så konstigt Jesus-lik att man nästan tror att det ÄR Jesus..! Något av det bästa jag någonsin sett, alla kategorier.

  • Merwin­na
    Äldre 17 Feb 18:57
    #29

    "Quo Vadis" med Robert Taylor är också fin! Den handlar om de första kristnas tid i Rom, och hur fler och fler romare omvände sig... och ibland slutade hos lejonen, som underhållning... Petrus är med i den också!

  • Äldre 17 Feb 19:05
    #30
    Merwinna skrev 2012-02-17 18:57:42 följande:
    "Quo Vadis" med Robert Taylor är också fin! Den handlar om de första kristnas tid i Rom, och hur fler och fler romare omvände sig... och ibland slutade hos lejonen, som underhållning... Petrus är med i den också!
Svar på tråden Kristna filmer tips