• Zelmilainen

    Vi med endometrios 5

    Ny tråd då den gamla tråden har gått ut.

    Vi behöver varandra, så välkomna in i den nya tråden.

    Länk till gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-7-127/m47315652.html
    Vill ha bebis nuuu!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-23 08:14

    -------

    nu är det andra gången denna vecka som tråden flyttas till svårt att få barn istället för endometrios. snälla kan ni som anmäler detta sluta göra det. vi har lagt tråden under endometrios för att vi vill ha den där, för att folk ska hitta dit lättare osv. de flesta går inte in under medlemsgrupper (detta är inte ens en medlemsgrupp) om man söker ny info. så sluta anmäla denna tråden tack.
  • Svar på tråden Vi med endometrios 5
  • fido81

    Jag är en tjej på 28 år och lider an endo. Fick reda på detta år 2007 då jag fick åka in akut för en brusten blodcysta. Denna opererades bort och vi började ivf behandling. Har nu en son på 4 veckor =) och är sååå lycklig. Dock vid fördseln (akut kejsarsnitt) fick jag en blödning och de fick sy ihop min livmoder som hade brustit p.g.a endon. Nu till min fråga: Vad händer om man plockar bort allt??? Alltså livmoder, äggstockat och äggledare, kan man ändå lida an endo???

    Lycka till allihopa och fortsätt kämpa!

  • dallas

    Grattis till sonen! Vad var det som gjorde att du var tvungen att få akut snitt? Undrar för jag läst att vi med endo har ökad risk för akut snitt-själv låg jag inne på observation för blödningar (färskt blod) 2 dagar innan våran flicka föddes- slapp akut snitt men dom befarade att det kanske var nåt med moderkakan eftersom det inte var blod från slemproppen.

    Vad jag har läst (och hört på endometrios möten) så är det tyvärr så att man kan lida av endon efter man tagit bort rubb och stubb- för endon kan spridas runt i kroppen via lymfsystemet och sätta sig i op.ärr etc....Hade nog undvikit att ta bort rubbet....


    Tänk vad snabbt 1 år går!
  • linglang

    Hej! Hoppar gärna in här om jag får.

    Grattis till sonen fido!

    Jag är en tjej på 24 som lider av endo. Fick min diagnos för fem år sedan och då samtidigt beskedet att jag inte skulle kunna få barn. Vi gjorde förra året ivf och i oktober föddes världens finaste Gustav! Ett mirakel!

    Sedan en månad tillbaka är mina smärtor tillbaka med full kraft. Jag ammar så jag kan inte ta smärtlindring som jag behöver. Är rädd att endon ska "föröka" sig så att jag måste på op. Jag är som mest smärtfri om jag går på enanton-behandling, men det går inte så länge jag ammar. Min önskan är att amma tills han blir sex månader. Har fått cerazette utskrivet för att de kanske kan ta bort mensen, men har inte vågat ta dem pga risken att man kan blöda mer och oregelbundet av dem. Ingen inom vården kan hjälpa mig... Hur har ni gjort efter förlossningen ni som har barn?

    Funderar som du fido på att ta bort allt. Jag har bestämt mig för att livmodern måste bort. planen är innan jag fyller 30.

    Är det någon här inne som varit i kontakt med endo-kliniken i Uppsala?

  • Tvillingar11

    Hej!

    Jag har inte endo (inte vad jag vet iaf) men ibland kan jag misstänka det. Nu när jag läser era inlägg så känns det som att jag inte ens har en tiondels värk jämfört med vad ni har. Jag har mensvärk i tre dagar att jag kanske ligger i sängen, men inte så att jag har cystor, verkligen kraftig värk att man inte kan stå! Kommer eran värk i samband med mensen eller har ni den hela tiden? Vilka andra symtom har ni?

    Vore tacksam för svar...

  • Zelmilainen

    min värk kommer ofta under äl oxå. de flesta tabletterna hjälper inte, iaf inte de jag vill ta. som ipren och de med samma verksamma ämne bör man inte ta om man vill bli gravid då de kan försämra äggets förmåga att fästa i livmodern.

    vad gäller att ta bort livmodern cachet så kommer det kanske inte att hjälpa. som dallas skrev så kan det fortsätta med problem sen iaf. då har man gjort en op "i onödan".


    Vill ha bebis nuuu!!!
  • Jandy

    Hej, ny i tråden och tänkte skriva till Pomperipossa (och er andra) om hur jag har det.

    Min mensvärk blev värre och värre för varje månad. Har alltid haft ganska svår mensvärk och att vara gravid har varit en befrielse för mig (har två barn) men i höstas eskalerade smärtan kraftigt vid varje mens. Ca 3 dagar innan mensen kom så fick jag svåra magsmärtor. Kunde vända och vrida på mig i sängen på natten för att det gjorde så ont, tillslut fick jag gå och kräka av smärtan och sen blev jag kvar på toaletten i flera timmar för jag hade för ont för att gå tillbaka. Blev även väldigt konstig i magen i samband med mens, väldigt ont att bajsa och var lös i magen. De sista månaderna fick jag även huggsmärtor i magen under resten av månaden, men 5-7 dagar innan och under mens var det outhärdigt.

    Bestämde mig för att kolla upp det när jag kände att jag inte fixade en mens till med sådant helvete. (jag är en sån som drar mig in i det sista för att gå till ngn form av läkare.)

    Jag ringde först mvc för jag tänkte att jag kanske kunde få ngn form av p-piller för att minska smärtorna men (som tur var) sa hon att jag borde gå till kvinnokliniken för att kolla först så att inte smärtorna berodde på ngt mer än vanlig mensvärk.

    Jag fick tid på sjukhuset och där gjordes ett vaginalt UL. Läkaren sa att jag hade en tumör på 45 cm som han ville plocka ut och kolla på. Sagt och gjort.

    Jag opererades och när jag vaknade sa operatören att jag hade haft flera stora chokladcytor på äggstockarna och livmodern. Hon hade även bränd flera endometrioshärdar (inflamerade områden). Nu skulle allt vara "bortstädat" men hon ville undvika att jag fick mens så nu får jag en spruta i skinkan varje månad (Decapeptyl) som tar bort könshormonerna och gör att mensen uteblir.

    Man kan ha många biverkningar (man hamnar ju tillfälligt i klimakteriet) men jag har haft tur och känner inte av något alls. Jag är singel så ang. sexlust och sånt så är det väl bara positivt om den skulle minska  ;).

    Jag mår bra idag på sprutorna, det är tre månader sedan jag opererades och jag har nu fått tre sprutor. Jag ska få tre till sedan ska jag på återbesök och då ska vi komma fram till vad jag ska ha för preventivmedel för att minska risken för ny endo.
    Vad har ni andra för mediciner, vad tror ni jag kommer få?

    Jenny

  • mickes fru

    Hej, är 31 år och har haft endo i över 5 år, har en son på 12 och en dotter på 2 som vi kämpade oss till med hjälp!!!

    Jag har massor med smärta och har prövat massor med behandlingar, men inget hjälper just nu får jag sprutor som gör att jag ska komma i klimakteriet!!!
    Då ska de bli bättre, men de har tyvärr inte funkat än på mig, men dr vill att jag ska "härda ut" för hon tyckte att de kan ju bli bättre.

    Jag har frågat om de här med att operera bort livmodern, de säger att 90% blir symtom fria men resterande 10% lever vidare med smärta trots de inte har livmodern kvar!!!! vilket inte är kul.

    Jag går på endokliniken i uppsala, och de är emot att ta bort livmodrn på mig för de tycker jag är för ung, fast jag har sagt att jag är klar med barn(sonen har asperger och dotterns graviditet va fördjälvig, hade smärta pga endon, har jag fått bekräftat av min dr) snart ger jag upp, står inte ut med att ha så här ont hela dagarna, tur man har barn så man måste ta sig ur sängen!!!

  • dallas

    Hörde iaf att man INTE behöver remiss till Endo-kliniken i Uppsala, det är bra att veta! Så man kan ringa dit och boka en tid!!!

  • Zelmilainen

    är det nån som vet om endon kan påverka menscykeln? jag har alltid haft väldig regenbunden mens, men har sista tiden märkt att den inte riktigt kommer som den ska. som imorse dök den upp dryga veckan innan den "ska" komma...


    Vill ha bebis nuuu!!!
Svar på tråden Vi med endometrios 5