• Sparvöga

    Hur ska man välja rätt babyskydd??

    Har börjat kolla på det här med babyskydd, och det är minsann inte lätt att veta vad som är bäst... I det ena testet är ett märke överlägset, medan ett annat test visar det motsatta. Vem ska man lyssna på? Man vill ju att ens barn ska åka säkert.

    Den senaste säljaren jag pratade med menade att Besafe hade det absolut säkraste babyskyddet och var först med att bli godkänt i det svenska Plus-testet. (Nytt svenskt bilbarnsstolstest som ersätter T-godkännandet, vilket upphörde under 2008.) Men läser man om Plus-testet så är de flesta andra babyskydd också plustestade och godkända...

    Därtill menade hon att Besafe's babyskydd är det enda på svenska marknaden som har fyllt nedfällbart ryggstöd, så att babyn kan ligga plant ner (när man inte åker i bilen då, såklart). Hon varnade för att andra babyskydd kan orsaka sneda nackar och nedsatt syresättning om man låter babyn sitta i skyddet i mer än 40 minuter.

    Jag litar inte på säljare, men det är jättesvårt att hitta information om sådant här någon annanstans.
    Hon fick mig att känna att jag vore dumdristig om jag valde något annat än det allra säkraste; läs: Besafe.

    Hur resonerar ni?

  • Svar på tråden Hur ska man välja rätt babyskydd??
  • Anatha

    Lyssnar inte på säljarna i alla fall. Jag kollade de som var godkännda och sen gick jag på mitt eget tyckande och det jag kännde passade mig. Det blev ett Brio. Men sen fick jag reda på att min bil (Mercedes) måste ha speciellt babyskydd om man ska ha det i fram så det kanske blir ett sådant också nu.

  • Sparvöga
    Toppen9 skrev 2010-01-10 16:03:57 följande:
    Jag använde mig av tidningen Föräldrar&Barn, där de senaste EU godkända babyskydden stod med.Som komplement till det gick jag in påwww.ntf.se/konsument/bilbarnstolar.aspDär har du lite info om babyskydd som är testade.
    Problemet är att i sort sett alla babyskydd i Sverige är EU-godkända, och även plustestade, som man kan se på sidan du länkade till.
    Men det visar ju bara att alla babyskydd i listan är testade (och godkända, antar jag?). Man får ingenting veta om resultaten. Betyder det då att alla skydden är exakt lika säkra? I såna fall kvittar det ju vilket märke man köper.
  • Toppen9
    Sparvöga skrev 2010-01-10 16:37:10 följande:
    Problemet är att i sort sett alla babyskydd i Sverige är EU-godkända, och även plustestade, som man kan se på sidan du länkade till.Men det visar ju bara att alla babyskydd i listan är testade (och godkända, antar jag?). Man får ingenting veta om resultaten. Betyder det då att alla skydden är exakt lika säkra? I såna fall kvittar det ju vilket märke man köper.
    Du får kolla efter det som är grönmarkerat då det är det som de efter plustesterna rekomenderar. Är det inte markerat så rekomenderar de inte den användningen... och är det rött så absolut inte den.
  • Sparvöga
    Toppen9 skrev 2010-01-10 16:38:35 följande:
    Du får kolla efter det som är grönmarkerat då det är det som de efter plustesterna rekomenderar. Är det inte markerat så rekomenderar de inte den användningen... och är det rött så absolut inte den.
    Ja om jag fattade markeringarna så har de med tillverkarens rekommendationer vs de svenska rekommendationerna att göra (om den ska vara fram- eller bakåtvänd från en viss vikt tex).
    Men det visar ju bara hur man i Sverige rekommenderar att placera skydden, inte hur skydden klarat sig i testerna, eller hur säkra de är.

    Eller missuppfattar jag??
    Besafe Izisleep är varken röd- eller grönmarkerad - vad innebär detta?
    AktaGraco Logico S är däremot grönmarkerad på alla alternativ.
    Betyder det att de överlag rekommenderar AktaGraco, men inte Besafe?
    Blir inte riktigt klok på hur jag ska tolka informationen.
  • Toppen9
    Sparvöga skrev 2010-01-10 16:45:48 följande:
    Ja om jag fattade markeringarna så har de med tillverkarens rekommendationer vs de svenska rekommendationerna att göra (om den ska vara fram- eller bakåtvänd från en viss vikt tex). Men det visar ju bara hur man i Sverige rekommenderar att placera skydden, inte hur skydden klarat sig i testerna, eller hur säkra de är.Eller missuppfattar jag??Besafe Izisleep är varken röd- eller grönmarkerad - vad innebär detta?AktaGraco Logico S är däremot grönmarkerad på alla alternativ.Betyder det att de överlag rekommenderar AktaGraco, men inte Besafe?Blir inte riktigt klok på hur jag ska tolka informationen.
    Jag läser det som att de rekomenderar AktaGraco före Besafe eftersom den är grönmarkerad. Besafe är varken grön eller röd så det tar jag som en "gråzon".

    Vilka som klarade testerna (EU´s) fick jag ur tidningen Föräldrar&Barn.

    Därför använde jag mig av båda för att se vilken jag föredrog.
    (Landade på en Akta Graco DuoLogic2)
  • Sparvöga

    Ahaa, nu tror jag jag fattar hur de menar!! Ingen av babyskydden är Plustestade.
    Rekommendationerna i de vänstra kolumnerna är vad man rekommenderar utifrån EU-testerna.
    Det är bara bilbarnstolar för lite större barn som är Plus-testade (högra kolumnen).

  • Toppen9
    Sparvöga skrev 2010-01-10 16:52:27 följande:
    Ahaa, nu tror jag jag fattar hur de menar!! Ingen av babyskydden är Plustestade.Rekommendationerna i de vänstra kolumnerna är vad man rekommenderar utifrån EU-testerna.Det är bara bilbarnstolar för lite större barn som är Plus-testade (högra kolumnen).
    Ja, så har jag tolkat det.
    Fast Akta Graco DuoLogic2 går från nyfödd till 4 år
  • Sparvöga
    Toppen9 skrev 2010-01-10 16:51:32 följande:
    Jag läser det som att de rekomenderar AktaGraco före Besafe eftersom den är grönmarkerad. Besafe är varken grön eller röd så det tar jag som en "gråzon".Vilka som klarade testerna (EU´s) fick jag ur tidningen Föräldrar&Barn.Därför använde jag mig av båda för att se vilken jag föredrog. (Landade på en Akta Graco DuoLogic2)
    Ja så ser det ju ut, faktiskt.
    Jämför man babyskydden BeSafe Izisleep och Akta Graco Logico S, så är Akta Gracon grönmarkerad (i EU-kolumnerna) medan BeSafen är omarkerad i samma kolumner.
    Dessutom ljög ju säljaren när hon hävdade att BeSafe Izisleep var Plus-testad, för det är den ju inte.
    Har god lust att gå tillbaka och visa detta för säljaren och se vad hon säger...!
  • Sparvöga
    Toppen9 skrev 2010-01-10 16:57:02 följande:
    Fast Akta Graco DuoLogic2 går från nyfödd till 4 år
    Jasså kan man ha en sån stor bilbarnstol till nyfödd? Det visste inte jag!
    Men om mn ska bära babyn i skyddet till och från bilen, hur fungerar det då?
Svar på tråden Hur ska man välja rätt babyskydd??