• Lukka
    Äldre 10 Jan 19:30
    33639 visningar
    17 svar
    17
    33639

    Hur många % skatt dras av inkomsten?

    Om man jobbar deltid och har en lön på ca 8.000, hur många % skatt betalar man då ungefär? Är det verkligen 30 %?

  • Svar på tråden Hur många % skatt dras av inkomsten?
  • Äldre 10 Jan 19:31
    #1

    Det beror ju på vilken skattetabell du tillhör. Själv tillhör jag tabell 32 och betalar därefetr. Kan det vara 24-27% ungefär?

  • majsis­36
    Äldre 10 Jan 19:32
    #2
    Lukka skrev 2010-01-10 19:30:09 följande:
    Om man jobbar deltid och har en lön på ca 8.000, hur många % skatt betalar man då ungefär? Är det verkligen 30 %?
    Skatten är egentligen beräknad på vilken årsinkomst du totalt har. Så det finns ingen rent generell skattesats.

    Har du däremot en sidoarbetsgivare skall dom enligt lag dra 30% i skatt men sen om det blir för mycket eller för lite det får man antingen själv räkna fram eller så får man ta det som en överraskning när inkomstdeklarationen kommer.

    Har du fler inkomster? Typ från försäkringskassan eller annat arbete?
  • Lukka
    Äldre 10 Jan 19:40
    #3

    Detta är en hypotetisk fråga... tänkte om jag skulle få jobb i en affär t.ex. som Ica eller liknande, vilken skattetabell tillhör man då och vad blir %-satsen? (Har bott utomlands i snart 10 år så jag är lite rostig på hur det svenska systemet fungerar.) 

  • Äldre 10 Jan 19:42
    #4
    Lukka skrev 2010-01-10 19:40:02 följande:
    Detta är en hypotetisk fråga... tänkte om jag skulle få jobb i en affär t.ex. som Ica eller liknande, vilken skattetabell tillhör man då och vad blir %-satsen? (Har bott utomlands i snart 10 år så jag är lite rostig på hur det svenska systemet fungerar.) 
    Skattetabellen sätts ju av skatteverket och är beroende på vart du bor osv. Vart du jobbar eller hur mycket påverkar inte tabellen så att säga.
  • Epeema­ster
    Äldre 10 Jan 21:37
    #5

    Detta är en intressant fråga. Det beror på hur du vill räkna.
    Din arbetsgivare har en lönekostnad för dig som ligger i minst tre delar:

    Arbetsgivaravgifter -som betalas till skatteverket, ca 31% ovanpå din "lön".

    Inkomstskatt -som betalas till skatteverket. Denna består av kommunalskatt, landstingsskatt, kyrkoskatt, hur stora de är beror på i vilken kommun du bor och om du är medlem i Svenska kyrkan. Det brukar ligga mellan 29% - 35%. Detta dras från din "lön".

    Lön efter skatt - som betalas ut till ditt konto.

    Vill du räkna enbart inkomstskatten, så blir det ca 29 - 34% skatt.
    Tycker du som jag att arbetsgivaravgiften också är en skatt, så betalar du ca 46 - 50% i skatt.
    Vill du räkna med den moms och de punktskatter du drabbas av när du handlar så betalar du totalt 57 - 66% i skatt beroende på vad du handlar.

    Skulle du sedan vara duktig och jobba lite hårdare så att du kommer upp över 32 000 kr / månad så betalar du 65% i skatt på den del som är över 32 000 / månad.

    Visst är det härligt att leva i ett skatteparadis!!

  • Äldre 11 Jan 14:43
    #6

    Gå in på Skatteverkets hemsida under Skattetabeller. Där finns en sökfunktion där du kan ange din hemkommun och församling och se vilken tabell du tillhör. Därefter går du in i "din" tabell och kollar.

    OBS! Tabell 30 betyder INTE att det dras 30% skatt!

  • CHARLA­TAN
    Äldre 11 Jan 14:44
    #7

    Den här sidan räknar ut hur mkt du betalar i skatt. Stämmer för min sambo på pricken iaf.
    http://www.hurmycketskatt.se/


    MAY YOUR ORGANS FAIL BEFORE YOUR DREAMS FAIL YOU
  • Äldre 12 Jan 11:41
    #8
    CHARLATAN skrev 2010-01-11 14:44:34 följande:
    Den här sidan räknar ut hur mkt du betalar i skatt. Stämmer för min sambo på pricken iaf. www.hurmycketskatt.se/
    Skitbra sida!
  • Lalalo­ng
    Äldre 12 Jan 11:43
    #9

    Jag undrar hur lång tid det ska ta att död på föreställningen att skattetabell 30 betyder att man betalar 30% i skatt...

  • Äldre 12 Jan 11:45
    #10
    Lalalong skrev 2010-01-12 11:43:09 följande:
    Jag undrar hur lång tid det ska ta att död på föreställningen att skattetabell 30 betyder att man betalar 30% i skatt...
    Det undrar jag med, det verkar vara väldigt svårt
  • Äldre 12 Jan 12:47
    #11
    Epeemaster skrev 2010-01-10 21:37:47 följande:
    Detta är en intressant fråga. Det beror på hur du vill räkna. Din arbetsgivare har en lönekostnad för dig som ligger i minst tre delar:Arbetsgivaravgifter -som betalas till skatteverket, ca 31% ovanpå din "lön".Inkomstskatt -som betalas till skatteverket. Denna består av kommunalskatt, landstingsskatt, kyrkoskatt, hur stora de är beror på i vilken kommun du bor och om du är medlem i Svenska kyrkan. Det brukar ligga mellan 29% - 35%. Detta dras från din "lön".Lön efter skatt - som betalas ut till ditt konto.Vill du räkna enbart inkomstskatten, så blir det ca 29 - 34% skatt.Tycker du som jag att arbetsgivaravgiften också är en skatt, så betalar du ca 46 - 50% i skatt.Vill du räkna med den moms och de punktskatter du drabbas av när du handlar så betalar du totalt 57 - 66% i skatt beroende på vad du handlar.Skulle du sedan vara duktig och jobba lite hårdare så att du kommer upp över 32 000 kr / månad så betalar du 65% i skatt på den del som är över 32 000 / månad.Visst är det härligt att leva i ett skatteparadis!!

     


    På vilket sätt svarar detta på ts fråga? Det enda i ditt svar som har en beröringspunkt med frågan är dessutom fel.


     


    TS, om detta är ditt enda jobb så kommer du vid en kommunalskattesats om 33% att betala 1126:- i skatt på en lön om 8000:-, dvs 14.1%. Att det blir så lite beror på jobbskattevdraget.

  • majsis­36
    Äldre 12 Jan 21:53
    #12

    Kommer nog tyvärr aldrig att ske. Ränderna går ju aldrig ur en zebra

  • majsis­36
    Äldre 12 Jan 21:56
    #13
     Sorry jag skulle citera Lalalong:s sista inlägg. Slant nog lite med musen
  • Lalalo­ng
    Äldre 12 Jan 22:56
    #14
    majsis36 skrev 2010-01-12 21:53:48 följande:
    Kommer nog tyvärr aldrig att ske. Ränderna går ju aldrig ur en zebra
    Pumpkin skrev 2010-01-12 11:45:38 följande:
    Det undrar jag med, det verkar vara väldigt svårt
    Fast ikväll har jag sett något som gör mig irriterad och som kanske kan förklara lite av det. Hjälpte maken lite med hans kurs i Småföretagande (han läser upp komvux). Då finns det en uppgift där det står typ
    "Olle har en bruttolön på 20 000 kr och ska enligt skattetabellen betala 30% i skatt" (sen tillkommer det uppgifter om arbetsgivaravgift o.s.v.).
    Vad i h-e!! Helt orealistiskt med andra ord. Hur skulle det vara om de utformade uppgifterna på realistiska grunder? Det är ju dessutom plättlätt att ta fram tabellerna och kolla vad den faktiska % satsen hade varit för Olle om man vet vilken tabell han tillhör. Det kunde väl varit en del av uppgiften?
    Är det konstigt att folk går ut i världen och tror att de betalar 30% skatt på sin inkomst när de lärt sig det på gymnasiet?
  • Epeema­ster
    Äldre 12 Jan 23:36
    #15
    Anghammarad skrev 2010-01-12 12:47:47 följande:
      På vilket sätt svarar detta på ts fråga? Det enda i ditt svar som har en beröringspunkt med frågan är dessutom fel.   TS, om detta är ditt enda jobb så kommer du vid en kommunalskattesats om 33% att betala 1126:- i skatt på en lön om 8000:-, dvs 14.1%. Att det blir så lite beror på jobbskattevdraget.
    Jo det besvarar TS fråga om vad vi betalar i skatt, så därför berör varje punkt hennes fråga för att förstå hur skattesystemet i sverige är uppbyggt.

    Du har helt rätt i att jag inte tog med jobbskatteavdraget. Det var rent klantigt av mig.
    Pengar är som syre. Utan syre - Inget liv. Man ska ha så mycket pengar att man inte behöver tänka på pengar!
  • Smurfa­n83
    Äldre 13 Jan 09:19
    #16
    Lalalong skrev 2010-01-12 11:43:09 följande:
    Jag undrar hur lång tid det ska ta att död på föreställningen att skattetabell 30 betyder att man betalar 30% i skatt...
    Kan bara instämma....
  • Lukka
    Äldre 13 Jan 17:19
    #17

    Tack alla ni för alla svar!!

Svar på tråden Hur många % skatt dras av inkomsten?