• DamnCat

    Sfinkterrupturtråden, del 5

    Hört talas om uttrycket "spricka hela vägen" i diskussioner kring förlossningar? Undrar du vad det innebär och hur man kan påverkas av det strax efter förlossningen och i det långa loppet? Vill du veta vad man kan göra för att förhindra att det sker? Undrar du om du själv tillhör någon riskgrupp? Då har du kommit rätt!

    Här skriver vi om allt kring sfinkterruptur, hur vi blivit bemötta under BB-tiden och efteråt. Vi diskuterar och hjälper och stöttar varandra.

    Lite mer information om sfinkterruptur:

    Riskfaktor

    * Förstföderska
    * Krystningstid > 30 min
    * Yttre press
    * Instrumentell förlossning
    * Otillfredställande överblick av perineum vid barnets framfödande
    * Avsaknad av perinealskydd
    * Uttalat perinealt ödem
    * Rakt klipp
    * Stort barn (> 4,5 kg).

    Gradering av perineal bristning

    * Grad 1: Enbart huden/vaginalväggen är skadad
    * Grad 2: Bäckenbotten, perineum, vagina
    * Grad 3: Partiell sfinkterruptur
    * Grad 3: Total sfinkterruptur
    * Grad 3: Sfinkterruptur, ospecificerad
    * Grad 4: Ruptur av analslemhinnan

    Källa: www.sfog.se/ARG+intressegrupper/natupplaga/ARG46.pdf

    De tidigare sfinkterrupturtrådarna:

    Del 1: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m39661680.html
    Del 2: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m43179687.html
    Del 3: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m45616117.html
    Del 4: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m48035573.html

    Länkar som kan vara nyttiga:

    Patienförsäkringen - Om du har skadats i vården:
    www.patientforsakringen.se


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-19 16:01

    En länk med lite illustreringar på vad som händer under det aktiva skedet av förlossningen - då barnet ska ut - samt den kraft som underlivet då utsätts för: www.sfog.se/presentationer_sfogv08/Vaginala-perineala%20bristn_Gunilla%20Tegerstedt.pdf
  • Svar på tråden Sfinkterrupturtråden, del 5
  • Upptagen

    Skriver in mig här och fortsätter att efterlysa kvinnor som fött vaginalt efter en sfinkter ruptur. -Hur omfattande var den första skadan och fanns det några anledningar till att du brast? -Hur gick den andra förlossningen?

  • mommytwo
    Tussilago skrev 2010-01-10 20:06:38 följande:juffs?
    Min fundering är hur omfattande deras skador har varit, har du sett det också? Har börjat fundera lite logiskt. Är det de som har haft SR grad 1-2 som föder vaginalt, har de brustit mer (djupt inuti osv) eller finns det de med grad 3-4 som har fött igen?
    De jag last om som fott vaginalt igen har haft en SR 3 om jag kommer ihag ratt. har nog inte sett ngn som berattat att de fott vag igen efter en 1 eller 2 bristning.
    vet inte hur djupt dock. ska fraga om ja brustit djupt oxa.. hm..

    Tjuffs
    taskigt med dem oddsen! vad bra att du kunde njuta av bebben direkt utan samma smarta {#lang_emotions_smile}

    PaVagMotSyskon
    Vad harligt att hora att det gick sa bra med den andra forlossningen!
    vad ar glukos test?
    ska komma ihag att prata om hinnsveping oxa infor nasta..
    My Baby K 091031
  • mommytwo
    Upptagen skrev 2010-01-11 11:20:09 följande:
    Skriver in mig här och fortsätter att efterlysa kvinnor som fött vaginalt efter en sfinkter ruptur. -Hur omfattande var den första skadan och fanns det några anledningar till att du brast? -Hur gick den andra förlossningen?
    Skall vi samarbeta for att forsoka fa en blick over statistiken?

    Alla ar ju olika men man vill ju anda forsoka tro pa nagot {#lang_emotions_smile}

    Kollade pa arret igen igarkvall. det sag inte ut som forra ggn jag kollade pa arret nar det formodligen fortfarande var lite svullnad kvar. nu ser man huden och arret battre och det ar inte fint!{#lang_emotions_cry}
    kanns som en flik i arret e kvar.. det ar inte rakt alls ju. javla sjukt krokig bristning nog.
    My Baby K 091031
  • Wednesday85

    Nu har jag också hittat hit! Funderar fortfarande på vad jag ska skriva i min anmälan... Tror ni man kan få hjälp av en bm på mvc? Dom kanske inte har tid med sånt.. Tycker det är så svårt!!

  • Upptagen
    mommytwo skrev 2010-01-11 11:31:13 följande:
    De jag last om som fott vaginalt igen har haft en SR 3 om jag kommer ihag ratt. har nog inte sett ngn som berattat att de fott vag igen efter en 1 eller 2 bristning.vet inte hur djupt dock. ska fraga om ja brustit djupt oxa.. hm..Tjuffstaskigt med dem oddsen! vad bra att du kunde njuta av bebben direkt utan samma smarta PaVagMotSyskonVad harligt att hora att det gick sa bra med den andra forlossningen! vad ar glukos test?ska komma ihag att prata om hinnsveping oxa infor nasta..
    Fast då är det ju egentligen bra eftersom grad 3 och 4 är mer omfattande...
    mommytwo skrev 2010-01-11 11:36:53 följande:
    Skall vi samarbeta for att forsoka fa en blick over statistiken?Alla ar ju olika men man vill ju anda forsoka tro pa nagot Kollade pa arret igen igarkvall. det sag inte ut som forra ggn jag kollade pa arret nar det formodligen fortfarande var lite svullnad kvar. nu ser man huden och arret battre och det ar inte fint! kanns som en flik i arret e kvar.. det ar inte rakt alls ju. javla sjukt krokig bristning nog.
    Jo, det är ju så. Jag är himlans nyfiken på hur många av de som råkat ut för en SR som har valt att föda vaginalt kontra snitt...

    Usch vad knepigt med ärret. Jag vågade aldrig kolla på mitt för det kändes som en krigszoon där nere länge.

    Du kanske ska kontakta specmvc och be dem titta på det? Lika bra att upptäcka det tidigt om det är något knasigt med det.
  • mommytwo

    har min lakarkontroll nu pa torsdag. langtat! har har man en san efter ca 3 manader om man brister mkt. skrivit ner en flera med fragar och lagger till varje dag. lagger upp en plan for en ev vag forlossning oxa.
    om allt ser bra ut enligt lakaren SKA jag foda igen sa snart hon tycker arrt skulle klara det. detta ar vad jag tanker nu iaf. far se hur torsdagen gar {#lang_emotions_smile}

    hehe jag kan inte lata bli arret. kanske inbillar mig att snart ska det forsvinna{#lang_emotions_tongue_out}.


    My Baby K 091031
  • Blicka

    Ang ärr så fick jag se mitt på bb. Jag tyckte det var jättebra att få se, men läskigt. Fast det var faktiskt inte så farligt som jag trott att det skulle se ut. Ärret syns fortfarande men det är inte jättetydligt så det har läkt bra. Jag har dock en liten extra hudflik som jag tror jag får leva med, men det ger mig inga besvär.

    hulk3n - om du är orolig så tycker jag definitivt du ska kontakta ngn så de får titta på hur det läkt.

  • Vejo

    Hej hej alla. Nu är det dags för mig att hoppa in här också efter att ha "tjuvläst" lite i tidigare trådar :) Min dotter är nu snart två och en halv månad och jag fick en SR grad 3, total, när hon föddes. Har egentligen inte haft så himla ont och blev nog ordentligt ihoplappad för besvären är inte särskilt omfattande heller. Dock funkar det inte ännu att ha samlag igen, och det kan man väl kanske leva med ett tag till, men, om någon nu vill svara på detta, hur länge kan man vänta sig att detta ska göra ont? Har ännu inte varit på efterkontroll så jag vet egentligen inte hur bra jag läkt men tycker väl jag borde ha mer besvär om allt inte stod rätt till, har dock fått urusel, typ ingen, information om skadan som uppstod så vad vet jag... 

  • Wednesday85
    Vejo skrev 2010-01-11 15:14:59 följande:
    Hej hej alla. Nu är det dags för mig att hoppa in här också efter att ha "tjuvläst" lite i tidigare trådar :) Min dotter är nu snart två och en halv månad och jag fick en SR grad 3, total, när hon föddes. Har egentligen inte haft så himla ont och blev nog ordentligt ihoplappad för besvären är inte särskilt omfattande heller. Dock funkar det inte ännu att ha samlag igen, och det kan man väl kanske leva med ett tag till, men, om någon nu vill svara på detta, hur länge kan man vänta sig att detta ska göra ont? Har ännu inte varit på efterkontroll så jag vet egentligen inte hur bra jag läkt men tycker väl jag borde ha mer besvär om allt inte stod rätt till, har dock fått urusel, typ ingen, information om skadan som uppstod så vad vet jag... 
    Hej! Det där är nog väldigt olika för alla, men jag kan fortfarande känna att det ömmar lite när vi har sex och ibland efter och jag födde för 11 månader sen. Men den värsta smärtan försvann nog efter några månader tror jag, dröjde ca 5-6 månader innan jag ens vågade försöka ha sex. Hoppas det går bättre snart!
Svar på tråden Sfinkterrupturtråden, del 5