• mammam­utillt­re
    Äldre 11 Jan 19:49
    22512 visningar
    30 svar
    30
    22512

    Vad är jobbigt med tvillingar?

    Topdog skrev 2010-01-11 16:46:35 följande:
    Jag tyckte också att det var en baggis med tvillingar. När de var ett halvår tänkte jag att jag gärna skulle ha ett tvillingpar till, ganska snart. Sen blev dom 10 månader. Slutade sova, äta, fick tänder och kröp runt. Överallt. Klättrade. Jag höll på att bli galen. Jag som trodde att det första året skulle vara jobbigt och att det sen skulle bli lättare. Logistiken blev också ett allt större problem ju tyngre dom blev. Jag kände mig mer och mer isolerad. Vad gäller dagis så blev det helt klart ett problem både första och andra vintern. Dom smittade varandra fram och tillbaka eftersom båda hade lika dåligt immunförsvar. Trotsåldern är väldigt jobbig med tvillingar. En 4 åring som ligger på trottoarkanten och vägrar att röra sig medan den andra glatt rusar efter en hund 150 meter framför. Och så kommer det en lastbil körande i 60 på 30-väg.
    hahaha ja jag håller med topdog......finns vissa stunder som blir extra stressiga med två som vid påklädning ,trots, när de är ledsna och vid sjukdom..som när båda fick vattkoppor vid 9 månader och var proppfulla av koppor kunde inte lägga ner dem på 3 dygn och eftersom det då är 2 så kunde vi inte heller byras vid men efter en vecka var de bra :) .
    Och som topdog säger så var första året på dagis katastrof trots att devarit sjuka mkt innann de började på dagis eftersom storasyster drog hem smitta så var de sjuka konstant när de började själva, och då många gånger turades de om....jag jobbade inte mkt det första året.

    Men sen kan jag med erkänna att jag tycker att det var lättare att få tvillingar än vad jag trodde, hade en på 4 år när jag fick dem med och jag upplevde första året med henne som jobbigare än med mina tvillingar. Jag umgicks med en tjej som hade en liten som var lika gammal som mina två då de var bebisar och hon verkade ha det jobbigare än mig, trots at jag hade två...men jag tror att mkt blir vad man gör det till med tvillingar så lär man sig väldigt mkt som att man blir tvungen att prioritera för man hinner och orkar inte allt, man blir bra på att planera och vi har många gånger skrattat mitt i kaos som skulle kunna leda till sammanbrott istället man lär sig acceptera...
    Sen fick jag mersmak av mina tvillingar tyckte jag var fantastisk som redde ut två bebisar på en gång och nu har vi fått vår fjärde lilla plutt...tvillingarna är stora nu de är 3 år.

    Vet knappt vad jag skrivit nu men kanske nåt sammanhängande ;)
    mamma till 4 godingar
  • mammam­utillt­re
    Äldre 12 Jan 13:37
    #12
    Superbia skrev 2010-01-12 13:25:44 följande:
    Då har man alltså den värsta tiden framför sig med andra ord Vad jag har hört så ska de tre första månaderna vara värst, men det var tydligen långt ifrån sanningen, haha!
    ja, mkt blir tuffare men en del saker blir även lättare men i vilket fall som helst så har du många underbara stunder framför dig...när tvillingarna börjar upptäcka varandra, när de skrattar åt varandra, de leker med varandra..
    mamma till fyra godingar
  • mammam­utillt­re
    Äldre 13 Jan 11:12
    #16
    bubbe skrev 2010-01-13 10:48:42 följande:
    Beror nog på vilka barn man får. Sitter nu med en tvilling i famnen, hon är aldrig nöjd och måste bäras på hela tiden, den andra kan ligga själv långa stunder tack och lov. Mina är ju små än så länge, 6v, men än så länge tycker jag att det är ganska jobbigt. Matningarna tar också evinnerlig tid då skrikbebisen måste rapas omständigt, spyr en del, för att inte skrika ännu mer, och den lugna flickan äter otroligt långsamt. Om båda hade varit av den lugna typen hade det varit mycket enklare!
    Mina tvillingar är nu tre år men mina var oxå helt olika och är än idag, den ena kunde man lägga med napp och snutte och han var nöjd och den andra ville vara i famnen och helst amma hela tiden...nu sitter jag med min lilla 9 veckors i famnen och mina tvillingar runt mig och inser att det var verkligen fullt upp med två bebisar...men jag kan säga att mkt blir enklare ju större det blir och deras rutiner kan ändras från vecka till vecka. Tycker det är stpor skillnad på bara 6 veckor mot 9 veckor...men jag ska inte jämföra hur jag har det nu vet at det är skillnad mot dig som sitter med två bebisar, men jag har även varit där och vet hur det är.
    Sen så är det ju bra att de är olika, båda hade annars kunnat vara två kinkiga ...
    mamma till fyra godingar
  • mammam­utillt­re
    Äldre 16 Jan 12:43
    #23
    mandelblomma skrev 2010-01-16 12:20:33 följande:
    en sak som jag tycker är tuff också är när de blir sjuka....i natt exempelvis har den ena killen haft ont i öronen och hög feber...jag har sovit noll och nada...nu är vi hemma från läkaren med medicin ( öronen) och han sover som en klubbad....men den andre är ju vaken och pigg som vanligt så jag kan ju inte lägga mig!Sen är man nästan säker på att den nu friske är sjuk om två dagar!
    Ja visst är det så att det är väldigt jobbigt när de blir sjuka.....oxå då de blir sjuka båda och man inte kan byta av eftersom båda redan har en bebis hela tiden.
    elliotmelkerneatyra
Svar på tråden Vad är jobbigt med tvillingar?