• Äldre 13 Jan 21:50
    47470 visningar
    55 svar
    55
    47470

    Vi som lever med extra slag och hjärt rusningar....

    Tyckte de kunde vara trevligt att höra från andra som har samma problem med sitt hjärta. Så som extra slag och att hjärtat rusar utan anledning mm...

    Vissa känner sig ensama och vet inte vad de ska göra för att försöka bli lugna mm...
    Dela gjärna med er om er historia, vad ni känner nu, eller kanske bara behöver lätta på hjärtat ;)

    Jag är en tjej så snart 29 år är lykligt gift och mamma till tre underbara töser. 
    Jag lever med extra slag som kommer å går, och hjärt rusningar som kommer helt utan anledning...
    Jag har tableter som jag äter för hjärt rusningen.
    Jag har haft detta i lite mer än ett år nu. De hela började med att jag hade förhöjd ämnesomsätnings fel under den sissta graviditeten. Men värdena stabiliserade sig efter ca 1.5 mån, så jag har inget för sköldköteln längre... Men extra slag och hjärt rusningen har jag kvar...
    Tack vare tableterna känner jag mig piggare och vågar lite mer än jag gjorde innan.
    Så nu tar jag dagarna som de kommer. Men extra slagen känner jag av ennu men inte på samma sätt, men de e endå obehagligt att ha dem...

    De var lite om mig...
    Berätta gjärna om dig själv?


    * Lone 2005 * Ida 2007 * Anne 2008 *
  • Svar på tråden Vi som lever med extra slag och hjärt rusningar....
  • Äldre 14 Jan 00:03
    #2

    Hej!
    Kan inte annat än bara instämma med dig i de du skriver!
    Jag fick oxå sluta tvärt med mina ämnes omsätnings tableter för 1.5 år sedan...
    De lät mig även själv medisinera mig med zeloken (betablokerare) men hur sjutsingen ska man då veta att man behöver ta en igentligen? de gick ju inte så mer eller mindre slutade jag ta dem.

    Sen när extra slagen mm kom förr så brukade man försöka själv diagnostisera sig, men de går ju inte att hålla på så heller...
    Vissa doktorer tyckte att de var ångest

    Det är ju oxå lättare att prata med andra som känner ungefär samma sak än att prata med någon som inte känner igen sig alls i de hela...
    Innan jag började med mina nya tableter zeloken zoc så kände jag kraftigt när de blupa till i hjärtat, och man flög fram eller upp...
    Sen har jag även så att hjärtat rusar utan anledning. Jag kunde sitta lugnt å stilla i soffan och resa mig upp efter en stund, och helt plötsligt rusar de som sjuton, och man är inte stresad eller något för att de skulle bli så...
    Samma sak med att gå i trapor mm...

    Sisst nu när jag åkte in kändes de som att de blåste upp som en ballong i bröstet på mig och sen bara släpte och då började hjärtat att rusa på en gång efter de. När jag satte mig ner i köket fick jag höra att jag visst var blek när jag kom in å satte mig på stolen och höl på bröstet (vi var på kalas och jag å mellersta dottern skulle upp å hämta våran stora dotter på övervåning, men jag kom inte ens upp i trappan...)

    Nu äter jag Seloken zoc sen 3 mån till baka...
    Och de käns bättre, men jag känner av extra slagen ibland fortfarande men inte alls på samma sätt så att man blir hyper över dem.

    Och träna som du sejer, de vågar jag faktist inte även om dr sakt samma sak till mig. Men jag vågar röra mig lite mer med barna nu iaf. Innan vågade jag inget alls
    Men nu kan jag faktist leka med dem lite mer än tidigare. Och jag kan gå med lite mer raskare fart nu oxå. Hade jag jort de utan tableterna hade de nog känts som om hjärtat skulle hoppa ur kroppen och slå flera volter på samma gång...

    Nej nu väntar sängen här iaf. Tandläkaren i morgon för min del. Hoppas jag slipper antibiotika nu bara... (har en ficka bakom min visdoms tand som de samlas skräp i och efter ett tag sväller de upp å gör ont...)

    Ser fram emot att läsa mer från dig!
    Natti natti. Kram dj


    * Lone 2005 * Ida 2007 * Anne 2008 *
  • Äldre 14 Jan 23:53
    #6
    pågmamman skrev 2010-01-14 20:13:59 följande:
    Måste fråga er - brukar ni efter en "attack" med extraslag &/eller hjärtrusning/hög puls - brukar ni få vallnijngar och bli röda i ansiktet. Har haft de flera gg på sistone - komemr alltså då "attacken" lagt sig.
    de har jag inte tänkt på faktist?
    Jag vet bara att jag brukar vanligt vis frysa efter att jag känt av något...
    Nu har ju jag lång tids värkande beta blokerare så jag känner ju inte av mitt lika ofta som jag gjorde tidigare. Men igår kände jag av extra slag, och efter en stund började jag frysa.

    När jag hade hjärt rusningarna och de lugnade sig kunde jag sitta/ligga och frysa som ett litet asp löv...
    Jag somnade oxå med att ligga och höra hur hjärtat slog...
    När jag vaknade ibland var de som om man drömt en mardröm och hjärtat slog

    Jag har oxå gjort ultra ljud på hjärtat som var helt ok. Inget konstigt. Och alla hjärt prover de tagit har inte visat något fel alls utan tvärt om att alla prover har varit jätte fina som de sejer.

    Jag hade väldigt tur med min sissta långtids EKG, jag hade den i 48 tim (Och de kliade som sjuton! Tål inte den tejpen som sitter där på). De fick med mina extra slag!
    Och de besöket jag hade på akuten som jag berätade om oxå, där hade de mig upp kopplad så de fick själva se min puls när den höll på att rusa....
    Gången där innan var jag inte upp koplad så de såg inte ett piss... Men de är ju sorjligt att de ska ta sådan lång tid innan de ser något och då mår man änu sämre oxå dess utom!

    Hur mår du nu?
    kramar!
    * Lone 2005 * Ida 2007 * Anne 2008 *
  • Äldre 15 Jan 23:42
    #9
    chicopico skrev 2010-01-15 10:41:08 följande:
    Jag har precis likadant som ni!! Har kännt mig ensammast i världen om detta. Men ni verkar iaf få hjälp.... första gången jag fick hjärtklappning så åkte jag in till min husläkare och han skickade iväg mig med ambulans, jag blev jätterädd! Dem gjorde ingenting på sjukhuset mer än att dem tog ett blodprov och sen fick jag seloken med mig hem. Min husläkare säger bara att det inte är farligt men han säger inte vad de beror på eller vad det är.... jag kan inte ta seloken för jag mår sämre av dem. Jag har också blivit rädd för att ge mig iväg själv med barnen eller träna o sånt. Förra veckan fick jag hjärtklappning som höll i sig i 1,5 timme och jag var själv hemma med 3 barn, jag var helt matt i kroppen och kunde knappt röra mig. Hur länge brukar ert sitta i??
    Då har vi de ungefär likadant då...
    3 barn och ensam hemma med alla.
    De var olika hur länge jag hade mina rusningar. Jag tog alldrig tid på dem om man sejer så. Jag försökte bara göra mig lugn och tänka på annat...  Men hur lätt är de på en skala när hjärtat rusar och man får en massa dumma idier i huvet som sirkulerar och man e orolig för barna oxå samtidigt

    Seloken:en du har fått. På vilket sätt mår du sämre av att ta dem?

    Önskar er alla en god natt, och hoppas era hjärtan slår lugnt!
    Kramar till er!
    * Lone 2005 * Ida 2007 * Anne 2008 *
  • Äldre 16 Jan 11:47
    #13

    God morgon!
    Och välkommna alla nya

    Ja det är som du sejer Prinsessan Leia. Även min dr och andra dr som jag har träffat sejer oxå att det är helt ofarligt!
    Han sa att ca 96 % av befolkningen lever med extra slag och att de flesta inte känner av dem! Men sen fins de ju då de fåtalet (vi) som känner av dem varje gång de kommer

    De enda rådet jag har när rusningarna kommer är att ta djupa andetag i ca. 2 min
    Det är värkligen jätte jobbigt att göra de när de rusar, men när man väl kommer igång så går de någolunda bra.
    Man kan även lägga sig ner och vila, och även då ta djupa andetag om man vill.
    Det är ju inte lätt att seja att DETTA FUNKAR! men man kan iaf prova. Antingen så funkar de eller så funkar de inte, det är värt ett försök iaf om man inte gjort de tidigare


    chicopico skrev 2010-01-16 09:57:28 följande:
    När jag tar seloken så är jag konstant iskall om händer och fötter, väldigt trött och om jag ska gå uppför en lång trappa eller en brant backe så blir jag så andfådd och slut att jag måste stanna och vila hela tiden. Jag orkar ingenting när jag tar dem dessutom får jag ändå rusningar, dem varar dock inte lika länge.... det är så konstigt för jag kan ha perioder på flera veckor utan minsta rusning sen helt plötsligt kan de komma flera gånger per dag.... jag hade bara velat veta vad de beror på och om man kan påverka de själv på något vis. ha en bra dag alla!
    Har du pratat med dr om detta?
    De låter ju inte alls bra. Det är ju meningen att den ska hjälpa, och inte göra de värre om man sejer så...
    * Lone 2005 * Ida 2007 * Anne 2008 *
  • Äldre 16 Jan 21:32
    #15
    Prinsessan Leia skrev 2010-01-16 13:07:18 följande:
    det är det jag tycker är så dumt oxå, bara för vissa inte känner av dem kan de ju inte strunta i oss som faktist mår dåligt av dem...
    Mår du dåligt av de så tycker jag att du ska vara på din dr! (vårdcentralen)
    Blir de så häftigt med rusningen ska du åka in på AKUTEN!

    Kommer erat oxå när ni inte gör något särskilt?
    Ex. Bara går runt i lugnan ro, om man sejer så.
    * Lone 2005 * Ida 2007 * Anne 2008 *
  • Äldre 16 Jan 21:51
    #18
    Prinsessan Leia skrev 2010-01-16 21:45:11 följande:
    jag har hållt på i 3½ år, och till sist orkar man inte merjag är säker på att ngt kommer gå  galet till sist. Men jag har gjort alla undersökningar man kan osv...nu kämpar jag för att fixa dagenmina kan komma när som helst men mer om jag är svag dvs på gång att bli sjuk lr så
    Tycker de e konstigt att du inte fått någon hjälp alls för de...
    Du har inga tableter alls då?
    * Lone 2005 * Ida 2007 * Anne 2008 *
  • Äldre 16 Jan 21:55
    #19
    anna 1983 skrev 2010-01-16 21:50:13 följande:
    hejjag skall på utredning nästa vecka pågrund av mina dubbelslag, dock har jag dem bara vad jag vet under graviditet. Väldigt konstigt och ingen förstår varför. Hjärtat rusar iväg flera gånger per dag, ibland blir det värre än andra gånger och leder till att jag nästan svimmar, andra gånger går det över efter en stund. Kan inte se något samband när det händer utan jag kan sitta i lung och ro och titta på tv exempelvis eller jobba famför datorn osv. tråkigt att höra att några av er alltid lever med det här, det skapar ju en väldigt osäkerhet och otrygghet för olika situationer, jag vågar tillexempel inte åka buss ensam med sonen och vill helst inte köra bil själv utan sambon osv.
    Hej Anna!
    Välkommen in till oss
    Förstår hur du känner de! Det är värkligen så jobbigt och hemskt!
    Jag måste endå fråga om de har tagit blod prov på dig för ämnes omsätnings fel?
    Det var mitt började vad jag vet (men de kan endå ha börgat tidigare på mig? Mins inte helt säkert hur de var tidigare... )
    * Lone 2005 * Ida 2007 * Anne 2008 *
  • Äldre 17 Jan 12:43
    #24

    God Förmiddag på er!

    Här kommer de till någon varje dag nu käns de som. Jätte kul 
    Kom ihåg oxå att vi fins här för att lysna på de du känner jusst nu. Mår du bra eler dåligt. Bara vill skriva av dig lite? Gör de! Du kan behöva få göra det i stället för att stänga alla dina känslor inne.

    Jag tycker själv att jag känner mig lite lugnare i de hela när jag möt er alla nu!
    Hoppas alla får en trevlig och lugn söndag.


    bigtiger skrev 2010-01-16 22:07:44 följande:
    Hej Allihop!Bra initiativ med en sådan här tråd! Jag har diagnostiserad EAT+PSVT vilket tydligen är namnet på dessa extraslag och hjärtrusningar som jag lidit av sedan 2006. Kom också helt plötsligt, en kväll bara PANG hjärtrusning en halvtimme och jag trodde jag skulle dö ensam hemma med lilltösen.. :( Sen har det hållt i sig, kommer och går, flera gånger per dag i olika omfattning. Fast medicinen lindrar en hel del. Jag fick min diagnos genom en sån där elektrod-genom-näsan-bakom-hjärtat-och-stimulera-m ed-el-undersökning.;) Har också blivit erbjuden operation, att bränna bort banorna, men jag tackade nej... Tycker det verkar läskigt med tanke på hur "lindrigt" det ändå är. Ni som gjort operationen - upplevde ni en stor förbättring? Dela gärna med er av era erfarenheter!Någon mer än jag som äter Atenolol Zandos och Tenormin? Har aldrig hört talas om seloken tror jag... Jag tycker Atenolol verkligen hjälper, fast de håller mig på så låg dos så det blir alltid lite värre framåt kvällen... Jag tycker konditionsträning lindrar, men man måste våga röra på sig trots klappen. I början var jag jätterädd, men nu traskar jag på en hel massa och märker tydlig förbättring såväl överlag fysiskt och i hjärtat. Man måste tänka framåt också, att vårda pumpen och kärlen så vi håller oss friska länge... Men jag vet att det är döläskigt med extraklappen. Är man rädd bör man definitivt söka mer information från sin läkare så man får hjälp att våga. Sen är det givetvis individuellt hur mycket man påverkas av sina slag. Sen upplever jag att det vart mycket lindrigare under min senaste graviditet..! Någon mer som känt av det? Då var jag helt utan medicin sista två trimestrarna och det gick jättebra. Någon hade en tes om att den ökade blodvolymen kunde vart den gynsamma faktorn. Jag vet inte, men det var befriande iaf!Kram på er hjärtsystrar! ;)
    Nu när du sejer de så åt jag inget spesielt av tableterna under graviditeten utan rusningarna och klappningarna kom mer och mer efter graviditeten.
    Jag mistänker att mina rusningar å klappningar fans redan innan den tredje graviditeten oxå... Fy hemska minen måste jag seja...

    Seloken är en beta blokerare. De fins två olika med samma namn.
    Seloken (snabb värkande)
    Seloken ZOC (lång tids värkande)
    Jag har båda men använder bara zoc. Den andra kan jag ta om de kommer en rusning endå även om jag har tagit tableten.
    antitanten skrev 2010-01-17 03:33:24 följande:
    P.S.   Vid operationen såg dom ju i journalen att jag hade 3 barn, och dom sade att det var fantastiskst med tanke på hjärtfelet. Hade man vetat om hjärtfelet innan barnen var tilltänkta hade dom nog rått mig att inte skaffa fler pga det.Min stora dotter föddes under sk  störtförlossning och ingen av oss fick syre nog.... men ingen lade större vikt vid detta- då man inte visste om mitt hjärtfel.Jag har haft otroligt tur helt enkelt, liksom dottern. Vi kunde ha strukit med bägge två har jag fått veta i efterhand.
    låter inge vidare...
    Hoppas du mår bra annars.
    * Lone 2005 * Ida 2007 * Anne 2008 *
  • Äldre 17 Jan 12:45
    #25
    Prinsessan Leia skrev 2010-01-17 00:37:18 följande:
    Dj Zap fick betablockare i början men då sänktes pulsen så pass att de plocka bort den..nu får jag komma ner och ta ett EKG (om VåC har öppet vill säga) annars får jag härda ut
    Villken styrka har du?
    * Lone 2005 * Ida 2007 * Anne 2008 *
  • Äldre 17 Jan 17:40
    #27
    Prinsessan Leia skrev 2010-01-17 15:37:36 följande:
    oj det minns jag inte...
    Du har dem inte kvar då?
    Mina är på 25 mg. Det är den lägsta tror jag?

    Hur har de varit de senaste dagarna nu då?
    * Lone 2005 * Ida 2007 * Anne 2008 *
  • Äldre 19 Jan 03:00
    #39

    Hej på er mitt i natten!
    Kände att hjärtat pulserade till när jag låg på sidan...
    De var så man hörde de nästan oxå, typ som att de kom ett skvalpande ljud samtidigt som de kom.

    Har bara läst lite snabbt nu.
    antitanti: Har haft seloken i ett år och seloken zoc i 3 mån. (äter bara zoc dagligen, och den andra är vid behov)  Jag mår inte sämre på något vis. Mer tvärt om. Mår bättre nu än tidigare. Kommer de ett extra slag så reagerar jag inte heller på samma sätt som tidigare...
    Så den medicinen du har är nog bra för dig, och det är huvudsaken!

    Hoppas alla får en god natt sömn med lugna hjärtan!
    Kram på er Dj


    * Lone 2005 * Ida 2007 * Anne 2008 *
  • Äldre 19 Jan 14:32
    #42
    minsonochjag skrev 2010-01-19 13:07:50 följande:
    hej på er,jag ringde faktiskt min vårdcentral idag och ska till läkare nästa vecka då jag har funderingar kring min höga puls. Sökte lite här på familjeliv för att se vad andra sagt om sina hjärtan och hittade denna tråd. Jag har inga råd eller särskilt stor kunskap kring ämnet att komma med men jag berördes av att så många, unga, har problem med hjärtat. För mig har det varit en "ålderdomens"-åkomma...men jag antar när vi lever i en stressad värld med många krav och alla ska klara allt, helst för egen maskin, så är det kanske inte så konstigt att kroppen säger ifrån ibland. Personligen har jag under 2 års-tid noterat att jag periodvis ligger på hög puls oavsett om det är i vila eller aktivt tillstånd. För mig är hög puls mellan 85-100/minut. (Nu har jag legat på den pulsfrekvensen i över 5 dgr i sträck) Jag har märkt av hjärtrusningar men inget som gjort ont. Vaknade en natt för 1 år sen av att hjärtat slog hårt...försökte hinna med att räkna slagen men det gick så fort att jag nästan inte hann med. Det lugnade ner sig inom ett par minuter dock. Det enda jag märker av är att det känns i bröstet....att det pumpar fort och hårt (troligen pga trycket i aortan (tror det är aortan som ligger där...annars ngt annat stort blodkärl)).  För mig är väl inte pulsfrekvensen i sig ett problem men jag är så sjukt trött! Sover 11 timmar i snitt varje natt. Märker av att det påverkar mitt sociala liv då jag undviker att göra aktiviteter sent då jag bara vill hem och hinna sova. Så...vi får se vad mrDr  säger. Är bara nyfiken på om det är något som ni, med hjärtproblem,  märker av här? tröttheten alltså?Kramar
    Hej minsonochjag!
    Du behöver inte komma med råd och kunskap. Behöver du bara någon att prata med eller skriva av dig så fins vi här

    Så som du förklarar din puls så hade jag de innan jag fick mina tableter. Och vakna mitt i natten av att hjärtat rusar.... ja de har jag gjort de med många gånger... I början trode jag att jag drömt mardröm men när de fortsate så förstod jag att de var hjärtat som levde rövare...
    De sissta vaknade jag med de näst in till varje morgon.

    Om jag var mer trött då, kan jag inte minnas, men har ju tre barn så jag är ju trött i sig varje dag
    De jobbigaste e ju att höra sin puls när man går och lägger sig, ligger och vrider å vänder på sig för att slippa höra den eller känna av den Fråga till er alla?
    När ni haft en rusning och den lugnat sig, börjar ni frysa efter de då?
    Jag sitter och skakar som ett asp löv rent uta sagt.
    * Lone 2005 * Ida 2007 * Anne 2008 *
  • Äldre 30 Jan 01:34
    #44

    Kikar in mitt i natten!

    Här e de tyst...
    Hoppas ni mår bra alle sammans?
    Sitter här å kikar ut genom fönstrena på den vit snön som lyser upp i blåt av månens sken
    Helt underbar vinter natt i Göteborg!

    Ibland funderar man på om det är ett extra slag man känner ibland eller om de bara är ens närver som ligger runt om kring hjärtat som spelar en ett sprat!?
    Ja undra kan man, men om man får ett svar...

    Nej nu e dax för sängen där resten av min familj redan befinner sig
    Kramar till er alla!


    * Lone 2005 * Ida 2007 * Anne 2008 *
  • Äldre 6 Mar 00:09
    #50

    Längesedan någon skrev här inne?
    Hoppas ni mår bra iaf.


    pågmamman skrev 2010-02-10 20:03:44 följande:
    Visade mig ha 16 extraslag på raken vid ett långtids EKG för ngr veckor sedan... Det var i princip det enda jag fick veta när min läkare mycket jäktad ringde mig. Hon skulle prata emd ngn arytmi-jour och återkomma! Isch - känns läskigt - har aldrig uppvisat speciellt många extraslag vid EKG innan. Läskigt att de kom i rad oxå och så många...
    Länge sedan du skrev...
    Men jag hoppas att du mår bra och att de kommit fram till något för dig!?
    Låter absolut inte kul att ha så mga extra slag på rad :(
    Kramar till dig!!!
    * Lone 2005 * Ida 2007 * Anne 2008 *
Svar på tråden Vi som lever med extra slag och hjärt rusningar....