• andeta
    Äldre 14 Jan 02:07
    5333 visningar
    3 svar
    3
    5333

    Automatbil köp - Vad ska jag tänka på?

    Hej!

    Tog körkortet i Tisdags och bebisen kommer när som helst nu, är i akut behov av en automatväxlad bil. Det enda jag kräver är att den max kostar sex tusen. Ev lägga till en obes/bskattad saab 900 -96 emellan (då jag inte har andvändning för den)

    * Vart hittar jag bilar förutom på blocket?
    * Har ni nå tips på vad man bör kolla på när det gäller automat bilar?
    * Något annat jag bör tänka på?

    Bilen ska användas för:

    * Familjen på två vuxna och en liten
    * Barnvagn måste få plats på något sätt
    * Jobbarbil till sommaren.

    Vill ha många tips från alla håll och kanter :)

  • Svar på tråden Automatbil köp - Vad ska jag tänka på?
  • Äldre 14 Jan 10:10
    #1

    Det objekt (med automatlåda) som du eventuellt tittar på, och provkör, skall utföra växlingarna mjukt och smidigt. Det vill säga, du bör inte uppleva växlarna som att gå i "hårt" vilket kan indikera att lådan är i olag. Du skall dessutom testa alla växlarna, det vill säga prova bilen i olika hastigheter och se att den faktiskt växlar upp, resp. ned som den skall och inte "fastnar" på någon växel. Det kan indikera olag på lådan också.

    Du bör också testa att "kick down" funktionen funkar, det vill säga när du trampar hårt på gaspedalen (som t.ex. inför en omkörning) skall lådan svara med att växla ned och motorns varvtal skall gå upp, och du skall få mer fart.

    För max 6 tusen, och ev en äldre Saab emellan, så är det Blocket som gäller i min värld.

    Jag vill också passa på att säga GRATTIS! till ditt nya körkort!
    Men det var fasligt vad sent ute du är med att skaffa bil, om barnet kommer närsomhelst?

    /Puppa

  • andeta
    Äldre 17 Jan 07:56
    #2
    Rabarbapuppa skrev 2010-01-14 10:10:14 följande:
    Det objekt (med automatlåda) som du eventuellt tittar på, och provkör, skall utföra växlingarna mjukt och smidigt. Det vill säga, du bör inte uppleva växlarna som att gå i "hårt" vilket kan indikera att lådan är i olag. Du skall dessutom testa alla växlarna, det vill säga prova bilen i olika hastigheter och se att den faktiskt växlar upp, resp. ned som den skall och inte "fastnar" på någon växel. Det kan indikera olag på lådan också. Du bör också testa att "kick down" funktionen funkar, det vill säga när du trampar hårt på gaspedalen (som t.ex. inför en omkörning) skall lådan svara med att växla ned och motorns varvtal skall gå upp, och du skall få mer fart.För max 6 tusen, och ev en äldre Saab emellan, så är det Blocket som gäller i min värld.Jag vill också passa på att säga GRATTIS! till ditt nya körkort! Men det var fasligt vad sent ute du är med att skaffa bil, om barnet kommer närsomhelst? /Puppa
    Tack :D Det var grymt bra tips!
    Jo en aning sent ute, men har bara haft körkortet i några dagar nu och har inte haft tid att leta bil innan. Har hittat en volvo 855 som ser riktigt fräsch ut. Ska få lite hjälp med att åka och titta på den inom snar framtid. Min låtsaspappa ska testa den först och sen jag. (Han kan ganska mycket om bilar men det är ändå jag som ska ha den :P) Så får vi se om det blir den :)
  • Yabba
    Äldre 17 Jan 10:08
    #3

    Kolla rosten.
    fråga när senaste servicen är gjort.
    När kamremmen är bytt.
    Hur motorn ser ut.
    kolla hur oljan ser ut i motorn.
    Kolla undersidan av bilen.
    kolla dörrkanter efter rost.
    Hur senaste besiktningen var.

Svar på tråden Automatbil köp - Vad ska jag tänka på?