• Anonym
    Äldre 14 Jan 08:03
    24955 visningar
    54 svar
    54
    24955

    Herpes? Hur får man det?

    Sen 2 dagar har jag ätit antibiotika mot UVI, och igår upptäckte jag en massa vita blåsor i slidan och rumpan.
    Pratade med sjukvårdsupplysningen nyss och hon trodde det var herpes?

    Hur får man det? Jag har bara varit med sambon inte haft någon annan partner.

    Hur behandlar man det?

    Som det är nu svider och kliar det sen funderar jag på om det är därför det gör ont när nr 2 ska ut, trodde först det var hemorrojd, men det kanske är alla dessa blåsor, för de är många.

  • Svar på tråden Herpes? Hur får man det?
  • Anonym
    Äldre 14 Jan 20:21
    #21

    Bältros heter Herpes zoster på latin, och är samma virus som vattenkoppor.

    Även om man haft vattenkoppor som barn så kan man få bältros som vuxen, eftersom "minnet" i immunförsvaret glömmer att man haft viruset innan.

    Lichen sclerosus et atroficus, är också en hudsjukdom som ger blåsor, främst i underlivet på kvinnor.
    Googla detta och se om det stämmer, jag skulle rekommendera dig att försöka få en remiss till en hudläkare som är expert på just hud-och könssjukdomar.

  • Bubbis­10
    Äldre 14 Jan 20:26
    #22

    Ts

    haha ok kör på katrinplommon:) jag tycker inte att du ska smörja dom om inte läkaren utryckt att du ska det....

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 14 Jan 20:34
    #23

    Tack Anonym, ska kolla det, ska även invänta odlingen av de prover och se vad de visar innan man drar några slutsatser.


    Preggo: Jag fick Emla utskrivet, men de hade inte det hemma på mitt apotek, men sen vet jag inte hur skönt det är att smörja in sig med det när man har blåsor som gått sönder.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 14 Jan 20:35
    #24

    Pregga heter du ju, inte Preggo.. {#lang_emotions_embarassed}

  • Anonym
    Äldre 14 Jan 20:39
    #25
    Anonym skrev 2010-01-14 20:34:56 följande:
    Tack Anonym, ska kolla det, ska även invänta odlingen av de prover och se vad de visar innan man drar några slutsatser. Preggo: Jag fick Emla utskrivet, men de hade inte det hemma på mitt apotek, men sen vet jag inte hur skönt det är att smörja in sig med det när man har blåsor som gått sönder.
    Ok, missade att du tagit prover. Men det är ju jättebra, hoppas dom listar ut vad det är för något :)

    Jag harblivit emlad många ggr p.g.a blodprover m.m. och jag har för mig att det inte svider i sår, men det är himla bra bedövning faktiskt.
    Du kan ju testa på ett litet område, ha bomull med ljummet vatten redo ifall det svider.
  • Divan
    Äldre 14 Jan 20:39
    #26

    Hej. Herpes kan man få i underlivet av att man har oralsex. Din sambo kan ha haft en liiiiten blåsa på munnen och sedan kan du ha fått det vid oralsex. Det är små blåsor precis som man får på munnen. Ger utslag som munsår. En vännina till mig fick det av sin sambo efter att han hade herpes på leppen hans utslag var så litet så han såg det inte. Första blomningen blir jätte stor. Man får blåsor både i musen och runt ändtarmen. 

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 14 Jan 20:52
    #27

    Anonym: Ja de tog prover och skicka på odling för Klamydia (vilket tydligen är rutin här), för herpes (tror de tog det från någon blåsa (ont gjorde det iaf), sen tog de prov på mina flytningar eftersom de innehöll vita.

    Så de var ju noggranna, så de bör väl höra av sig när odlingen är klar eller får man ringa själv?

    Divan: Jag har pratat med min sambo och sist vi hade sex hade han inget munsår och han har inte haft det innan heller (jo ibörjan på 2009),


     


    Hoppas jag får veta vad det är.

  • Bubbis­10
    Äldre 14 Jan 20:56
    #28

    Ts

    hehe lungt, ok har du fått rek salva så e det nog ok...hoppas du får svar snart, tycker dock du ska söka för en andra bedömning hos en hudläkare..

  • Divan
    Äldre 14 Jan 21:01
    #29
    Anonym skrev 2010-01-14 20:52:45 följande:
    Anonym: Ja de tog prover och skicka på odling för Klamydia (vilket tydligen är rutin här), för herpes (tror de tog det från någon blåsa (ont gjorde det iaf), sen tog de prov på mina flytningar eftersom de innehöll vita. Så de var ju noggranna, så de bör väl höra av sig när odlingen är klar eller får man ringa själv? Divan: Jag har pratat med min sambo och sist vi hade sex hade han inget munsår och han har inte haft det innan heller (jo ibörjan på 2009),   Hoppas jag får veta vad det är.
    Fast han kan haft en liiiiiiiiiiiten blåsa som knappt syns och det smittar. Om han haft det innan så är det inte konstigt om han haft en liten blåsa. Låter som du fått munherpes mellan benen. 
  • Anonym
    Äldre 14 Jan 21:03
    #30
    Anonym skrev 2010-01-14 20:52:45 följande: Så de var ju noggranna, så de bör väl höra av sig när odlingen är klar eller får man ringa själv?

    Tror de hör av sig, speciellt om dom hittar ngt. Men annars ring om ca två veckor, då borde resultaten vara klara.
Svar på tråden Herpes? Hur får man det?