• Orchido

    Kluven, köpa spjälsäng eller inte

    Jag är så kluven att jag vill ha alla föräldrars åsikter och tips om jag borde inhandla en spjälsäng till mitt tredje och sista barn eller spara pengarna till att köpa en babysitter från babybjörn?

    Vad är för och nackdelar med att ha spjälsäng?
    Den för min del kommer kännas så bortkastad, men jag kanske tänker lite konstigt angående sängen, tror nog jag glömt bort vad sängen gjorde, hur lite den användes i början och hur den användes när bebisen blev större...

    Tips tack

  • Svar på tråden Kluven, köpa spjälsäng eller inte
  • luckyme83

    min son har sovit i sin spjälsäng sedan han var 6 veckor...så jag hade aldrig klarat mig utan...

  • Chocolat 80

    Åh, att man ska vara så snabb med att skicka då...


    Vår tjej på snart 1 1/2 år sover fortfarande i sin spjälsäng som hon började sova i delvis vid 3 månaders ålder. Vi samsover mycket fortfarande men den är go att ha när de sover på dagarna och kvällarna.
    Vill man dock att de ska sova hela nätterna i en egen säng på är det bra med spjälsäng, tänk när de börjar snurra lite mer i sömnen, då känns det inte tillräckligt med en vanlig...
  • Orchido

    Det är ju sådana funderingar jag har, men jag har glömt bort spjälsängens värde känns det som, så man behöver påminnas!

  • Cazz

    Hej TS

    Jag har nu fött 3 barn inom loppet av 3 år och 2 månader och min erfarenhet:
    1:an sov i spjälsäng från tre dagars ålder. Fick dock gå upp JÄMT och amma/trösta. Jag kunde inte sova med honom i sängen.
    2:an sov i egen säng vid 14 dagars ålder, fick tom eget rum ganska snart då hon snarkade . Hon fick ersättning ganska tidigt då amningen inte var tillräckligt och då behövdes mat bara 1 g per natt (som min man o jag turades att ge). Nu med tredje....hmmm.... sängen är ännu inte använd och hon är idag 4 månander. Hon ligger i min säng och sover. Såååååååå mysigt. Amningen funkar super så jag drar bara upp tröjjan och ammar sovandes på natten. Så bra som jag sover nu har jag aldrig gjort, hihi.

    Det är svårt att säga hur du ska göra men jag skulle nog iaf köpa en kanske begagnad säng, eller låna av någon?! Det är ändå skönt att ha, och du vet ännu inte "vad för sorts" bebis det blir. Ikea har billiga också...
    Min 2:a sov i sin säng tills hon var 1,5 år innan hon fick juniorsäng, men hon har iof alltid sovit bra. 1:an var närmare 2 år om inte mer när han fick sin juniorsäng.

    Spjälsängen fungerar nu hos oss som skydd för att inte jag ska trilla ur sängen Den står precis intill vår säng och tanken är väl att hon så småningom ska få sova själv, men men när jag slutat amma...

  • Orchido
    The Black Lady skrev 2010-01-14 13:49:22 följande:
    Vart ska babyn sova annars då?
    exakt, vart ska jag ha bebis, mina tankar gick såhär. i vagnen, i sängen min, eller juniorsängen... men det känns ju så korkat!
  • Fröken Rosenknopp

    Alla mina tre har sovit i spjälsäng. Jag tycker att det är en underbar uppfinning! "De borde göras i betong" som Anna Wahlgren skrev. Vid ca 1,5 år har jag bytt till växasäng. Fast tilläggas skall att nr 2 och nr 3 sovit brevid mig i stora sängen de första månaderna p g a nattamning. Nr 3 ända tills hon blev 8 månader och började ta sig runt... Men jag inbillar mig att det blir mer jobb för oss föräldrar om man inte har spjälis, iaf när de blir lite större. Hur gamla är dina?

  • lovecats

    Vår dotter fick en vanlig säng när hon var runt 1 månad. vi hade spjällsäng men använde den inte. Har verkligen funkat bra med en vanlig säng. Vi har 1 kudde på varje sida om huvudet och så använder vi en sådandär skyddsbräda vid ena sidan så hon inte ska rulla ut och det funkar jätte bra. Självklart har vi en madrass på golvet nedanför sängen när hon ligger i den och som vi bara skjuter under sängen sen när hon går upp på morgonen. Vi kommer absolut INTE köpa en spjällsäng när det är dags för nästa utan köper nog en större säng till den äldsta och så får den lilla sova i hennes säng.

  • Fröken Rosenknopp

    Om du köper IKEA:s Sniglar så kommer du ju dessutom undan bra billigt!

Svar på tråden Kluven, köpa spjälsäng eller inte