• Anonym (Orolig)

    Gifta sig med en från kurdistan..

    Jag vet en tjej som funderar på att gifta sig bara för att hennes "pojkvän" ska få stanna i Sverige...
    Nu undrar jag hur ett giftemål i hans del av världen ser på den saken.
    Blir hon medborgare i hans hemland?? Hur ser man på barn??
    Tillhör kvinnan mannen efter gitemålet?
    Traditioner, värderingar...??

    Man kan redan märka att han försöker att styra henne och säger till henne att avsluta vänskap med gamla vänner som hon har eftersom HAN tycker det.
    Han vill att hon ska bli muslim..

    Finns det nackdelar att vara gift med en kille från Kurdistan när det gäller värderingar, synsätt, traditioner mm???

    Jag är väldigt orolig...

  • Svar på tråden Gifta sig med en från kurdistan..
  • PeterOden

    säg nått som inte är en nackdel med det... tror att våra lagar traditioner och värderingar gäller i detta land...

  • Anonym

    Kurdistan är ju inte ett eget land, utan han är ju turkisk, irakisk etc medborgare.
    Min erfarenhet är att det är väldigt beroende av var i Kurdistan han kommer ifrån, det finns byar som är otroligt bakåtsträvande och det finns städer där utvecklingen gått rätt långt.
    Men visst, det är i mångt och mycket ett patriarkalt samhälle. Beror ju på hur han är uppfostrad också och vad han har för värderingar. Precis som att man inte kan generalisera svenskar kan man inte heller göra det med kurder.
    Om han försöker styra och ställa redan nu är det väl inte så bra. men vi bor i Sverige. Juridiskt är det våra lagar som gäller.

  • Anonym (Orolig)

    Finns det mer info om detta?
    Puff

  • Anonym (me)

    Jag har barn med en kurd och känner mååånga kurder. Vart kommer han ifrån? En kurd från Irak är inte likadan som en kurd från Turkiet.

  • vindil

    Om hon bara gifter sig med honom för att han ska stanna är det ju ett skenäktenskap - varför ska hon då lyssna på hans vilja vad gäller vänner?

  • Anonym
    Anonym (Orolig) skrev 2010-01-15 17:21:24 följande:
    Finns det mer info om detta?Puff
    Mer info? Tänkte du då som en slags instruktionsbok om hur kurdiska män behandlar kvinnor? Som sagt, det är en stor grupp människor och det går inte att generalisera. Från vilken del av Kurdistan är han? Hur är han som person?
    Och vad spelar det för roll om det bara handlar om ett skenäktenskap.
    Och som sagt, man är inte kurdisk medborgare, utan medborgare i t ex Turkiet.
  • Anonym (Interracial)

    Hur är synen på interracial dejting 

  • Anonym (Interracial)
    Anonym (me) skrev 2010-01-15 17:23:29 följande:

    Jag har barn med en kurd och känner mååånga kurder. Vart kommer han ifrån? En kurd från Irak är inte likadan som en kurd 


    Är det helt skilda saker? Andra språk?
  • Anonym (Interracial)

    Är det mest männen som gifter sig med olika etniciteter

  • Anonym (Släkting till mig)
    Anonym (Fästman) skrev 2022-09-05 23:37:59 följande:

    Någon som har en svensk fästman? 


    En släkting till mig (svensk) har en kurdisk fru. Hennes släkt "godkände" det genom att ta avstånd från henne; de är inte släkt längre eller räknar sig inte som det längre. Kunde vart värre tydligen en slags kompromiss för att min kusin är "en bra kille" och nu är hon "hans problem".
  • Anonym (Varför)

    Varför gifta sig. Det räcker att vara sambo för stt få uppehållstillstånd. 

  • Anonym (Fästman)
    Anonym (Släkting till mig) skrev 2022-09-06 01:21:06 följande:
    Gifta sig med en från kurdistan..
    En släkting till mig (svensk) har en kurdisk fru. Hennes släkt "godkände" det genom att ta avstånd från henne; 
    Saknar hon inte sin familj ibland? 
  • Anonym (nnn)

    Om målet bara är att han ska stanna, dvs skenäktenskap är för det första olagligt. Om det framkommer, är det straffbart. För det andra, som nån redan skrivit, så behöver hon väl inte göra ett skit om hon inte vill, eftersom äktenskapet i så fall bara är en chimär. 
    Kan det vara så att mannen inte tror det ska vara skenäktenskap utan på riktigt? 

  • Anonym (Fästman)
    Anonym (Släkting till mig) skrev 2022-09-06 01:21:06 följande:
    En släkting till mig (svensk) har en kurdisk fru. 
    Är det en släkting du sällan ser? gick du på deras bröllop?
  • Anonym (Tveksamt)

    Jag har en kompis från irakiska Kurdistan. Släkten är välutbildad och de är sekulära muslimer. Absolut inget hedersförtryck eller krav på att partnern ska konvertera. Men ändå är alla kvinnor i släkten uppfostrade till offer och männen till förövare. Psykologisk misshandel alltså, inte fysisk. Jag trodde först att det bara hennes familj som var störd, men ju mer jag lyssnar på henne så verkar hela staden hon bodde i tänka likadant.

    Jag hade verkligen, verkligen tänkt mig noga för. Bara det att han redan börjar bossa runt henne säger väl allt om hans värderingar ..

  • Anonym (Fästman)
    Anonym (Tveksamt) skrev 2022-09-10 20:51:48 följande:

    Jag har en kompis från irakiska Kurdistan. Släkten är välutbildad 


    Vad jobbar han med. Är det din bästa vän? 
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Orolig) skrev 2010-01-14 21:50:28 följande:
    Gifta sig med en från kurdistan..

    Jag vet en tjej som funderar på att gifta sig bara för att hennes "pojkvän" ska få stanna i Sverige...
    Nu undrar jag hur ett giftemål i hans del av världen ser på den saken.
    Blir hon medborgare i hans hemland?? Hur ser man på barn??
    Tillhör kvinnan mannen efter gitemålet?
    Traditioner, värderingar...??

    Man kan redan märka att han försöker att styra henne och säger till henne att avsluta vänskap med gamla vänner som hon har eftersom HAN tycker det.
    Han vill att hon ska bli muslim..

    Finns det nackdelar att vara gift med en kille från Kurdistan när det gäller värderingar, synsätt, traditioner mm???

    Jag är väldigt orolig...


    Ehm om muppen redan nu försöker styra henne och få henne att konvertera så är det väl ganska uppenbart att han är helt fel kille för henne? Varför är det ens en fråga?

    Men lycka till att få henne att fatta det...
Svar på tråden Gifta sig med en från kurdistan..