• Äldre 15 Jan 20:58
    2385 visningar
    7 svar
    7
    2385

    Vilka länder har lång kö i Sverige, kortare kö i landet?

    Hej!
    Vi har stått i adoptionskö i tre organisationer sedan sommaren 2007. Efter sex missfall fick vi tillslut ett biologiskt barn. Vill gärna ha syskon, hur spelar ingen roll, så vi ska stå kvar i kö, men tycker att det kan räcka med en eller två organisationer. 
    En tanke är då att fortsätta köa hos de organisationer som har länder där "Sverige-kön" är lång men "landet-kön" är kortare, eftersom vi kommer att en relativt bra plats i "Sverige-kön" när det är dags. Vet inte om vi tänker rätt, och jag vet ju att detta med köandet kan ändras över en natt. Men är det någon kan ge oss något råd?
    Vi passar nog in för de flesta länder vad gäller ålder mm, så vi behöver inte välja utifrån de kreterierna. Stor eller liten organisation spelar oss inte heller något roll, så vi behöver andra saker att göra urvalet på. 
  • Svar på tråden Vilka länder har lång kö i Sverige, kortare kö i landet?
  • Linnis
    Äldre 15 Jan 21:31
    #1

    Spontant säger jag Sydkorea, Nigeria, Etiopien eller Colombia (privata barnhem). Ca 3 års väntetid i Sverige och i dagsläget mellan 4 månader- 1 1/2 år från skickad ansökan till hemkomst med barn. Lycka till!

  • Äldre 15 Jan 21:42
    #2

    Men sånt kan alltid ändras fort. Men jag håller med Linnis utifrån hur det är nu. Kanske även Indien kan kvala in.


    Angla - mamma till slut, här & nu
  • Äldre 15 Jan 21:44
    #3

    Jag skulle ta de två organisationer som har flest länder ni passar in på.

    Och eg så kan ni väl skicka dit kötiden i landet är lång också, bara att skicka tidigare.


    Angla - mamma till slut, här & nu
  • Äldre 16 Jan 10:27
    #4

    Toppen, tack för era svar!

  • Äldre 17 Jan 17:41
    #5

    Franka: tyvärr kan jag inte svara på din fråga men har en egen. kanske du eller någon annan kan svara på den? om man står som sökande i "sverigekön" och inte ens skickat till ett land, vad händer med den köplatsen om man nu blir gravid och föder barn? är man kvar i kön och medgivandet måste göras om eller skickas man bakåt i någon kö?

  • Linnis
    Äldre 17 Jan 17:55
    #6

    Så här har jag uppfattat det: Om du blir gravid så kontaktar du familjerätten eftersom det påverkar ditt medgivande (detta måste man göra vid större förändringar som t.ex. graviditet, sjukdom, arbetslöshet).

    Om det är tidigt i graviditeten avvaktar man kanske tills att man vet att det verkligen blir barn. Blir det barn dras medgivandet in. Om ni sedan vill adoptera ett syskon så behåller ni ert könummer i adoptionskön (förutsatt att ni fortsätter betala medlems- och sökandeavgift). Ni får sedan göra en ny uppdaterad hemutredning. Men ni lär ju då ha ett toppen-nummer i kön när det blir dags.

  • Äldre 17 Jan 18:39
    #7
    Linnis skrev 2010-01-17 17:55:10 följande:
    Så här har jag uppfattat det: Om du blir gravid så kontaktar du familjerätten eftersom det påverkar ditt medgivande (detta måste man göra vid större förändringar som t.ex. graviditet, sjukdom, arbetslöshet). Om det är tidigt i graviditeten avvaktar man kanske tills att man vet att det verkligen blir barn. Blir det barn dras medgivandet in. Om ni sedan vill adoptera ett syskon så behåller ni ert könummer i adoptionskön (förutsatt att ni fortsätter betala medlems- och sökandeavgift). Ni får sedan göra en ny uppdaterad hemutredning. Men ni lär ju då ha ett toppen-nummer i kön när det blir dags.
    tack för det tydliga svaret!
Svar på tråden Vilka länder har lång kö i Sverige, kortare kö i landet?