Delat barnbidrag och flerbarnstillägg
Hej
Är ny användare här och tänkte höra mig lite för hur ni tycker om min situation.
Jag har 2 barn tillsammans med exfrun. Vi har barnen varannan vecka hos oss. Barnbidragen går till exfrun och hon "vägrar" att vi delar på det trots växelvis boende.
Vi har ett gemensamt konto för barnen där jag betalar 50% mer än henne sedan 2003. Pengarna används till gemensamma kostnader såsom veckopengar, träningsavgifter, utekläder osv.
Jag har tagit de stora enskilda utgifterna såsom inköp av moped, motocross osv eftersom min exfru inte anser sig ha råd med sådana "lyxartiklar". Det gör jag gärna så länge min ekonomiska situation tillåter det.
Jag har efter vår skilsmässa startat en ny familj där vi har fått 3 barn.
Jag har nu under en tid försökt diskutera med exfrun om att dela på barnbidraget. Utöver barnbidraget i sig så innebär ju dagens läge att min familj går miste om en hel del pengar i flerbarnstillägg vilket känns surt för vår del. Totalt rör detta sig om ca 2500:-/månaden totalt sett i uteblivna bidrag.
Det jag vill är att vi delar på barnbidraget, vilket även innebär att min nuvarande familj kan få flerbarnstillägg för alla mina barn. Jag kan även i fortsättningen betala 50% mer än exfrun till vårt gemensamma konto eftersom jag tjänar mer än henne och vill känna att jag försörjer mina barn efter min förmåga.
Jag har läst att f-kassan vid särskilda skäl kan gå in och dela på barnbidraget.
Vad tycker ni om min situation och finns det egentligen något som jag kan göra åt den?