• Toffslan

    Plågsamt att leva?

    Jag undrar om det finns fler ute som är som jag. 


    En helt normal kvinna. Gift, två barn. Bra jobb. Borde vara lycklig och är det för det mesta. Men det känns som om jag går och trycker ner olustkänslor hela tiden. Ibland orkar jag inte stå emot utan låter känslor och tankar komma. Och då är det tankar om hur hemsk världen är. Alla människor och främst barn som har det så fruktansvärt dåligt. 
    Sjuka människor som gör sjuka saker med andra människor eller djur. Dessa tankar kommer så klart oftast fram när jag läser någon nyhet i tidningarna, ser på TV eller kollar någon film. Känslorna som det väcker inom mig känns då så fruktansvärt ohanterliga och övermäktiga att hela livet känns plågsamt och inte värt att leva. Tankar som att vad är det för mening med allt? Världen är så fruktansvärt sjuk och människor så grymma. Jag vill bara inte finnas, jag vill inte leva i en värld som är så hemsk som den här. 
    Jag skulle aldrig ta mitt eget liv. Jag har två små barn som jag älskar mer än något annat. Och jag skulle inte utsätta nära och kära för det bara för att jag inte vill finnas. Det är svårt att förklara på några få rader på datorn. Jag vill inte låta som en insändare till Vecko Revyn när jag frågar, Är jag normal? {#lang_emotions_wink}  Mest av allt är jag nyfiken på om det är fler än jag som tänker så här. 
    (Jag läser igenom texten och det känns bara svamligt och osammanhängande. Men kanske någon av er där ute är lika virriga i funderingarna som jag är?)
  • Svar på tråden Plågsamt att leva?
  • Leo1977

    Du verkar helt normal! Det är inte konstigt att du känner så. Det är en hård och grym värld våra barn växer upp i och det verkar inte bli lättare. Jag brukar tänka som så att ge det bästa till mitt barn för resten kan jag påverka väldigt lite om inte alls. 


    Fokusera på det goda och stäng ute det onda! Nu när du känner så här så försök att inte uppta dina tankar med alla grymheter som sker i din omvärld. Tänk på det positiva som sker istället!
  • Fru Gustavsson

    du är som jag! Det finns nog många som vi, som lider fruktansvärt av all skit i världen. Jag kan inte läsa nyheterna längre för allt som står om djur, barn, människor som lider. Det sätter sig kvar i mina tankar läääänge, om jag råkar höra eller läsa något.
    Det finns ju ett fint ord för detta "weltschmerz"- världssmärta.
    Man är kanske överempatisk.. och det är inte alltid av godo...


    Hur man än vänder sig har man arslet bak
  • Toffslan

    Tack för ditt svar! Skönt att höra att jag är normal{#lang_emotions_laughing}- jag brukar tänka så, att jag ska ge det bästa till mina barn. I bland tar det bara ett tag innan tankarna släpper taget. Och när jag gör det så känns det ändå bara som om jag tränger undan dem, men att de finns där och bubblar under ytan hela tiden. Men jag ska ta till mig det du säger, försöka ta till mig det goda som sker, det gör det ju, men tyvärr är det sällan vi får läsa eller höra om det.


    Tack igen.
  • Fru Gustavsson

    ska tillägga att jag inte bara blundar och stänger in mig i en bubbla av "allt-är-bra", försöker bidra ekonomiskt till förmån för katastrofoffer, barn, djur, svält, allt!
    Men det finns ju inga gränser för hur mkt stöd som behövs ute i världen, däremot finns gränser i min plånbok, och det gör det hela ännu lite jobbigare... däremot bidrar jag inte genom att läsa på om, veta fakta om osv, för det pallar jag inte med.


    Hur man än vänder sig har man arslet bak
  • Toffslan

    En liten blå; det blev liksom värre när jag fick barn. Innan barnen var jag nästan kall - och oroade mig för det i stället (har jag ingen empati?), men jag fick väl allt på en gång i stället.

  • Fru Gustavsson
    Toffslan skrev 2010-01-17 20:14:22 följande:
    En liten blå; det blev liksom värre när jag fick barn. Innan barnen var jag nästan kall - och oroade mig för det i stället (har jag ingen empati?), men jag fick väl allt på en gång i stället.
    ja för mig blev det också tuuuusen resor värre efter att jag fick mitt barn, har hört att det är så för många jag känner, men kanske inte till den grad jag har..
    klart du har empati... jag klarade av att läsa skit (ursäkta ordvalet men det är det jag ser det som), innan min graviditet och mitt barn, när tsunamin inträffade t. ex kunde jag tycka att det var hemskt, men inte för mitt liv sätta mig in i hur det kunde kännas för de drabbade... kände liksom inte känslan av tanken så att säga..
    Hur man än vänder sig har man arslet bak
  • Toffslan
    En Liten Blå skrev 2010-01-17 20:18:51 följande:
    ja för mig blev det också tuuuusen resor värre efter att jag fick mitt barn, har hört att det är så för många jag känner, men kanske inte till den grad jag har.. klart du har empati... jag klarade av att läsa skit (ursäkta ordvalet men det är det jag ser det som), innan min graviditet och mitt barn, när tsunamin inträffade t. ex kunde jag tycka att det var hemskt, men inte för mitt liv sätta mig in i hur det kunde kännas för de drabbade... kände liksom inte känslan av tanken så att säga..
    Ja tsunamin ja... jag hade ett barn då. Klarade knappt av att jobba. Av någon anledning måste jag plåga mig själv med att läsa på sidor om vilka som överlevt, vilka som saknades etc. Nu vet jag bättre. Kan inte läsa om det. För då sitter det där så jäkla länge.
  • MyStyle

    Jag känner som ni. Det har till och med gått så långt att jag väljer bort vissa nyheter i tidningen.
    Mitt blev också tio resor värre efter att jag fått barn och har väldigt svårt att läsa om exempelvis barn som far illa...
    Trodde jag var överkänslig och överempatisk för jag känner ingen annan som tänker som jag, inte som blir lika påverkade som jag iaf.
    Vissa gånger har jag tänkt att en vacker dag vill jag starta ett sånt där hjälpcenter för kvinnor som fått fly och försöka starta om, andra gånger har jag tänkt att vi kunde bli jourfamilj. 

    Som leo1977 skrev så är det en hård och grym värld våra barn växer upp i och vi ger vårt barn så mycket kärlek vi kan. För resten kan vi inte påverka...

    Skönt att veta att det finns fler som tänker och känner som jag! {#lang_emotions_smile}

Svar på tråden Plågsamt att leva?