• Frivolten

    Engångsblöjor till SNIBBAR??

    Vi väntar vårat första barn i mars och hade väl gärna använt tygblöjor.. men då vi har minst sagt begränsade möjligheter att tvätta, så blir det inte så.
    Har funderat på komposterbara engångs, men misstänker att det blir på tok för stor mängd blöjor i komposten. (Vi bor på landet och komposterar själva)

    Så hittade jag idag på nätet; PLASTSNIBBAR!!
    Ni vet sånna där som fanns på 80-talet (jag minns att mina brorsor hade dom) där man la i en lös rak engångsblöja.
    De vore verkligen toppen för oss!! Är det NÅN som vet var/om det går att få tag på sånna blöjor nånstans???? (Företgaet som sålde snibbarna visste tyvärr inte..)
    Om inte annat är väl 'bindorna' man får efter förlossningen nåt liknande... Så nånstans måste dom ju gå att få tag på!!

    Hoppas på tips!!


    (¯`°?.¸♥ Älskade Älskade Liten ♥¸.?°´¯)
  • Svar på tråden Engångsblöjor till SNIBBAR??
  • Johanna S

    Jag skulle inte vilja sätta på mitt barn dessa plastsnibbar... Jag var urininkontinen ganska länge och mins föräldrar hade såna snibbar på mig, de var obekväma och skar in i höften och mellan benen.

    Det finns ju yllebyxor som man knäpper på och sen tvättar om de blir blöta eller bajsiga som man använder ovanpå tygblöjor. Jag skylle nog rekomenera såna istället. Men jag har ingen aning om var man kan köpa såna  inlägg som man kan ha i. Däremot så tror jag att det är lika illa för miljön att använda såna som att använda vanliga blöjor.

  • Stårschan

    Å andra sidan slutade ju barn med blöja mycket tidigare då än idag, just för att det var obehagligt för barnen att ha blöja. (Jag minns också hur de skar in i höften och hur fuktigt och varmt det blev. Och lukten...) Inkontinentsbidor från Apoteket kanske skulle funka, men frågan är hur det blir när bebisen gör nr 2? Ärligt talat tror jag att helt vanliga blöjor sliter precis lika mycket/lite på miljön som iläggsblöjor. De måste ju också slängas...


    Att tänka fritt är stort. Att tänka rätt är större.
  • Stårschan

    De gamla blöjorna gjordes förresten av cellstoff. Googla på det så kanske du får fram något.


    Att tänka fritt är stort. Att tänka rätt är större.
  • Frivolten

    Tack för Era svar!
    Ja, det kanske inte är bättre för miljön.. men man återanvänder ju iallafall snibbarna.
    Kollade på apoteket (på nätet) efter just inkontinensskydd, men de verkade inte vara tillräckligt stora å tjocka.. Men det är ju svårt att avgöra innan man sett dom på riktigt!
    Ska oxå söka på cellstoff.

    Ja, ska helt klart undersöka detta vidare!
    Tack för tipsen å fler mottages gärna!


    (¯`°?.¸♥ Älskade Älskade Liten ♥¸.?°´¯)
  • Siggan

    Personligen skulle jag nog hellre satsa på komposterbara engångs och om det blir för mycket i komposten välja vanliga miljömärkta engångsblöjor.


    en svensk tiger
  • Johanna S
    Stårschan skrev 2010-01-21 14:02:35 följande:
    Å andra sidan slutade ju barn med blöja mycket tidigare då än idag, just för att det var obehagligt för barnen att ha blöja. (Jag minns också hur de skar in i höften och hur fuktigt och varmt det blev. Och lukten...) Inkontinentsbidor från Apoteket kanske skulle funka, men frågan är hur det blir när bebisen gör nr 2? Ärligt talat tror jag att helt vanliga blöjor sliter precis lika mycket/lite på miljön som iläggsblöjor. De måste ju också slängas...
    På mig fungerade det då inte (att bli torr tidigare alltså)  
  • Cerenna

    Om du vill vara miljövänlig men inte har möjlighet till tygblöjor så lär barnet att göra sina behov på potta/toalett tidigt. Kolla in denna länk till exempel. http://www.edenbaby.se/pages/ec.php
    Jag kör så med min tös och det funkar finfint. Skrattade lite åt idén i början för jag hade aldrig reflekterat över att man faktiskt kan göra så, men så blev jag lite nyfiken och provade, och döm om min förvåning när lillstumpan både kissar och bajsar på toan! Nu är det ganska roligt. Använder blöjor också, men det kan ibland gå en hel dag utan att hon gjort i blöjan. Gött!

  • Frivolten

    Tack för Era synpunkter å tankar!
    Ibland är det ju så att just när man får en idé så känns den så... ja fullkomlig!
    Och så går det några dagar... och så inser man att 'näe.. vi skippar nog den...'

    Och just så känns det i detta fallet!

    Jag tror Ni har rätt i att miljövinsterna inte skulle bli så stora. Och säkerligen är 'dom nya' blöjorna mycket bekvämare dessutom, som Ni oxå påpekat... Vilket inte känns som en oviktig detalj alls, jag som är så himla kräsen dessutom vad gäller Litens kläder å att dom ska vara just bekväma... å en blöja är ju ändå det H*n kommer ha allra närmast kroppen...

    Så, näe det var nog inte så toppen ändå!


    (¯`°?.¸♥ Älskade Älskade Liten ♥¸.?°´¯)
  • Susanne110

    Hörde med en väninna som använt sådana och hon hade 3 märken som du kan goggla på får du se om du hittar några. Den ena hette Snibby, den andra hette Öviksblöjan och den tredje hette Abrilet.
    Lycka till!

  • anna021
    Frivolten skrev 2010-01-21 13:46:56 följande:
    Vi väntar vårat första barn i mars och hade väl gärna använt tygblöjor.. men då vi har minst sagt begränsade möjligheter att tvätta, så blir det inte så.
    Har funderat på komposterbara engångs, men misstänker att det blir på tok för stor mängd blöjor i komposten. (Vi bor på landet och komposterar själva)

    Så hittade jag idag på nätet; PLASTSNIBBAR!!
    Ni vet sånna där som fanns på 80-talet (jag minns att mina brorsor hade dom) där man la i en lös rak engångsblöja.
    De vore verkligen toppen för oss!!
    Är det NÅN som vet var/om det går att få tag på sånna blöjor nånstans???? (Företgaet som sålde snibbarna visste tyvärr inte..)
    Om inte annat är väl 'bindorna' man får efter förlossningen nåt liknande... Så nånstans måste dom ju gå att få tag på!!

    Hoppas på tips!!
    Får man fråga var du hitta plastsnibbar?
  • Annelie 76

    Då på den tiden såna blöjor användes så slängde man väl plastsnibbarna? Har inget minne alls av att de återanvändes...

    Vi använder Änglamark blöjor, det är väl det närmaste miljövänliga blöjor man kan komma. De hade ett annat märke på coop förut men det har de naturligtvis slutat med...

    Nästa bebis ska jag dock prova ec, dvs att hen kissar och bajsar i toan, potta eller handfat. Praktiskt som attan när det funkar.     

  • sina

    Och om du EC:ar blir det inte så mycket tvätt med tygblöjor. Använder du vikblöjor är det bara att skölja ur dem i handfatet när de har blivit kissade i, och så torkar de på nolltid.

  • November Rain
    Annelie 76 skrev 2013-01-27 17:26:26 följande:
    Då på den tiden såna blöjor användes så slängde man väl plastsnibbarna? Har inget minne alls av att de återanvändes...

    Vi använder Änglamark blöjor, det är väl det närmaste miljövänliga blöjor man kan komma. De hade ett annat märke på coop förut men det har de naturligtvis slutat med...

    Nästa bebis ska jag dock prova ec, dvs att hen kissar och bajsar i toan, potta eller handfat. Praktiskt som attan när det funkar.     
    Nej, de lades i blöt och rengjordes och hängdes på tork tror jag?
Svar på tråden Engångsblöjor till SNIBBAR??