• Anonym (Adopt­ivmamm­an)
    Äldre 21 Jan 21:17
    6003 visningar
    5 svar
    5
    6003

    Livmoderoperation

    Jag ska operera bort min livmoder och undrar lite om någon här har genomgått en sådan operation? Hur mådde ni efteråt? Och har ni drabbats av några komplikationer?

    Jag är 31 år och vill ta bort livmodern pga stora smärtsamma blödningar, äggstackarna ska få vara kvar. Jag har endometrios, men inte så avancerad att jag behövt ta hormonpreparat. Eftersom jag ändå är infertil och inte kan få biolgiska barn ser jag ingen anledning att ha kvar livmodern och må dåligt två veckor i månaden i 15 år till.

    /Adoptivmamman

  • Svar på tråden Livmoderoperation
  • Äldre 21 Jan 21:28
    #1

    Jag gjorde det för fyra år sedan. Det bästa jag gjort!

    Opades vaginalt och mådde helt bra från dagen efter op. Det var värre innan...

  • Anonym
    Äldre 21 Jan 21:33
    #2

    Min mamma tog bort allt (äggledare, äggstockar och livmoder) för ca 8-9 år sedan. Hon säger att det var bland det bästa hon gjort. Hon hade fått tre barn och var nöjd med det. Hon har ett pytte pytte ärr precis under troskanten. Jag har funderat på att göra samma sak när jag är klar med barnafödandet. Det vore underbart att slippa mens sen. Jag har alltid haft väldiga problem med min mens, precis som mamma och mormor.
    Hopas det går bra för dig!

  • Äldre 21 Jan 21:40
    #3

    Låt äggstockarna vara kvar som du tänkt, TS!
    Annars kan det bli jobbigt med för tidigt klimakterie o dyl.

  • Anonym (gjort det)
    Äldre 21 Jan 22:16
    #4

    Jag har gjort det. Gjorde radikal hysterektomi pga cancer i livmodern. Fick behålla äggstockarna. Har mått bra efter operationen och inga komplikationer har tillstött.

  • Anonym (Adopt­ivmamm­an) Trådstartaren
    Äldre 23 Jan 19:47
    #5

    Tack för alla svar! Det känns skönt att veta att det gått bra för er andra

    Kramar Adoptivmamman

Svar på tråden Livmoderoperation