• charmig

    När förstå konsekvenser

    Jag undrar när ett barn på 3,5 år börjar förstå sig på konsekvensr utav ens handlande. t.e.x om du äter den här smörgåsen så kan vi gå till leklandet sen annars inte och då blir det inget godis heller.

  • Svar på tråden När förstå konsekvenser
  • Saskia
    charmig skrev 2010-01-23 11:04:48 följande:
    Jag undrar när ett barn på 3,5 år börjar förstå sig på konsekvensr utav ens handlande. t.e.x om du äter den här smörgåsen så kan vi gå till leklandet sen annars inte och då blir det inget godis heller.
    Barn börjar förstå orsak och verkan när de är ca nio månader.
  • Grus grus

    Min dotter är 3,5. Hon kan förstå konsekvenser av sitt handlande, men inte tidsaspekten. Kommer inte på vad det var hon skulle göra nu, men något var det i alla fall annars kunde vi inte gå till återvinningen med kartongerna. Hon vägrade och vi stannade hemma. Vid läggdags hade hon plötsligt gjort det (varför kommer jag inte ihåg vad det var) och hon frågade om vi nu kunde gå till återvinningen med kartongerna. Men då var det ju kvällen och vi skulle sova. Hon blev otroligt besviken och ledsen. Jag sa att vi skulle gå morgonen efter, vilket vi gjorde. Men hela grejen blev ju lite snedvriden på grund av att hon itne kunde förstå hur något var för sent när jag faktiskt sagt att vi skulle gå om hon gjorde vad det nu var hon skulle göra.


    Mamma, kvinna, förskollärare, genuspedagog
  • Birgitta L

    Svar till charmig:

    Konsekvenser och orsak-verkan kan barn börja förstå på allvar först vid 5 års ålder.

  • Birgitta L

    Svar till Saskia:

    Det är helt fel att säga att barn kan förstå orsak-verkan redan vid 9 månaders ålder!!!! Det är en fullkomlig omöjlighet.

  • 071001

    Birgitta L, tack för den kontringen! Jag satte tungan i halsen när jag läste 9 mån. Min nyblivna treåring har då inte kopplat greppet om det där ännu.

  • Birgitta L

    Svar till Siris mamma:

    Tack själv. Jag tycker egentligen inte om att kommentera andra än trådstartaren men det där var så helt galet och uppåt väggarna. Förstår att du satte tungan i halsen.

  • Saskia
    Birgitta L skrev 2010-01-23 23:13:49 följande:
    Svar till Saskia:Det är helt fel att säga att barn kan förstå orsak-verkan redan vid 9 månaders ålder!!!! Det är en fullkomlig omöjlighet.
    Det är möjligt. Men som du kanske ser så skrev jag "Barn börjar förstå ". Detta enligt Jean Piagets utvecklingspsykologiska teori.
  • Hej och Hopp

    Jag är 36 men jag förstår inte den konsekvensen än
    Däremot förstår jag att om jag inte äter smörgåsen så kommer jag bli hungrig...

  • Mortiscia

    Barn "förstår" konsekvenser mycket tidigt, det är därför man måste sluta med ovanor som att vagga dem till sömns osv redan före 6 månders ålder och har att göra med belöningssystemet i hjärnan. Utöver det finns en djupare förståelse som sker intellektuellt och det är mycket riktigt när barnet är några år gammalt.

    För er som garanterat kommer att börja skrika och protestera rekommenderar jag utbildning i barns utveckling alternativt att ni läser på i välrenommerade källor, dvs inte FL:s anekdotiska bevisning, privata bloggar och andra lösryckta kommentarer.

    I sammanhanget kan också nämnas att det finns biologiska varelser med många mindre hjärnor och därtill även mer primitiva sådana som kan läras till helt otroliga saker, just för att de förstår konsekvenser av sitt handlande.

  • legomum

    Barn börjar redan från födseln att förstå till viss del. När de skriker (hungrig, blöt, närhet) så kommer någon. Det börjar ju där.
    Handling och konsekvens.

    Men att säga en 3 åring ska förstå konsekvensen ät din mat annars blir det inget lekland på lördag går inte.
    Treåringar lever här och nu, framtiden är något diffust.
    Att då säga att det inte blir lekland på lördag blir då ett straff istället för en konsekvens.

    Än så länge måste konsekvensen vara något som ligger precis i närheten.

    Men förstå kan de absolut

Svar på tråden När förstå konsekvenser