Inlägg från: ElinOEmilia |Visa alla inlägg
  • ElinOEmilia

    Vad tror ni om Maya-indianernas profetia om 2012?

    För er som inte vill veta något om detta så läs inte mer.

    Men jag kan då inte låta bli att fundera över detta, även om jag inte vill så snöar tankarna in på det lite då och då.

    För att citera lite info;

    Den s.k Mayakalendern slutar den 21 December 2012. Enligt deras planetära cykel så kommer då jorden och solen stå i en perfekt linje med vår galax "ekvator", något som vi med moderna mätinstrument nu kunnat verifiera. Mayaindianerna menade att då skulle jorden, som vi känner den, gå under.
    Vissa hävdar att på den 21:a December så kommer jorden genomgå ett så kallat "pole shift" som innebär att de magnetiska knytpunkterna (nordpolen och sydpolen) kommer flyttas vilket kommer leda till globala naturkatastrofer och till slut mänsklighetens undergång.

    Det som får mig att fundera över detta är just det att mayafolkets profetior har stämt i nästan alla fall som t.ex andra världskriget. Kalla mig paranoid :P, men det är ju faktiskt inte helt omöjligt att det kanske blir såhär?

    Vad tror ni om detta?

  • Svar på tråden Vad tror ni om Maya-indianernas profetia om 2012?
  • ElinOEmilia

    Jag vet faktiskt inte. Det enda jag vet är att vissa tror att det är början på en ny epok och andra tror att det är världens undergång.

  • ElinOEmilia

    Jag har inga större kunskaper inom det här området alls. Det är bara funderingar jag har kring det jag har hört och läst.

    Det är ingenting som händer varje år. Tydligen så finns det en gigantisk planet som heter Nibiru. Nasa kallar den för "Planet-X" eftersom det är den tionde planeten i vårt solsystem. Varje gång Nibiru passerar jorden sägs stora katastrofer inträffa över hela jordytan. Forskare har nyligen bevisat att jorden har skiftat poler flera gånger tidigare genom att man studerat is-kärnor från antarktis. De här polskiftena går otroligt snabbt, kanske inom loppet av bara några timmar, som förstås genom att man hittat nedfrusna mammutar, som drabbats av plötslig död, fortfarande med mat i munnen.
    Mayaindianerna förutsade att katastrofen ska inträffa 2012-12-21. och det är exakt samma datum som forskare över hela världen förutsagt att denna mystiska planet ligger i linje med jorden och resten av solsystemet likt pärlorna på ett halsband.
    Idag förnekar tydligen Nasa allting om "planet X" och vissa tror att detta beror på att dom inte vill skapa panik över hela världen. Det har också läckt ut information om att dom bygger/ska bygga skyddsrum i rymden för utvalda personer och att dom letar vatten under månens yta ifall att de skulle behöva bosätta människor där.

    Om detta är sant vet jag inte, jag har som sagt bara läst på olika sidor om det.

  • ElinOEmilia
    Smultron ett skrev 2010-01-29 13:51:30 följande:
    har du sett filmen 2012?
    Nej jag har inte sett filmen, har inte känt mig speciellt lockad av den med tanke på allt som sägs. :P haha
    Toboas skrev 2010-01-29 15:51:49 följande:
    Maybakalendern slutar inte, den startar om. Det är inte värre än at våran kalender tar slut den 31-12 varenda år. Det är en längre period som startar om (ungefär som vi inte skulle gå in på år 1000 eller 2000 utan startat om igen. Som påpekats så finns det inte något stöd för att de hävdar att jorden ska gå under. Lite efterforskning på nätet visar att pole-shift är en teori som än så länge inte har något stöd i data (det vill säga det man kan mäta motsäger att det skett). Däremot finns det något som heter geomagnetiskt byte (dålig översättning från min sida) som har hänt flera gånger. Det innebär att de två polerna byter laddning, ett pole-shift handlar om att hela jorden "vrids uppochned". Det man har hittat i iskärnor (nu spekularar jag eftersom jag inte sett källan) är väl troligen det faktum att kontinenterna bytt plats under årmiljonerna. Dock är den förändringen bara på ytan och inte lika dramatisk som ett äkta pole-shift. Därmed inte sagt att ett geomagniskts "shift" är ofarligt. Under en period skulle vi vara mycket sårbara för den kosmiska strålningen och solvindarna - idag skyddas vi av vårt magnetfält. Att NASA skulle mörka kunskapen känns extremt osannolikt. Om de hade stöd för idén så skulle ju samtliga länder i världen hälla pengar på dem för att försöka hitta lösningar. Det andra är att jorden är otroligt stabil så även om det blev pole-shift, geomagnetiskt växling eller "bara" astroider som faller så är den säkraste platsen med dagens teknik ändå här på jorden. Bättre att borra skyddsrum, koppla på reningsverk och kärnkraft så skulle tillräckligt många människor överleva under jord länge nog för att vänta ut katastroferna. I rymden är vi ganska chanslösa. Så summa summarum - det finns risker i världsrymden men 2012 behöver du inte oroa dig för mer än du oroar dig för att få blixten i skallen 2 gånger samma dag. :)
    Okej, det där var ju helt klart en bättre teori tycker jag. :) Men även om det inte finns något som bevisar att jorden går under så finns det ju inte heller någonting som bevisar att den INTE gör det? Det finns ju miljontals olika "fakta" om 2012, men den stora frågan är ju vilken som är den rätta? Förmodligen så får vi helt enkelt vänta och se. Det kommer nog vara en väldigt orolig dag för många ändå. {#lang_emotions_tongue_out}
    Swweetiie skrev 2010-01-29 13:55:44 följande:
    jag såg en dokumentär för en tid sedan om just "mayakalendern". Där de starkt påpekade att det finns inga bevis för att maya sa att "jorden går under". Utan deras kalender slutar just där men om det menas med att jorden går under eller om den helt enkelt inte fortsätter vet man inte. Och detta var en ganska "ny" dokumentär. Ska försöka ta reda på exakt vad den heter.
    Det skulle vara intressant att se faktiskt, så berätta gärna om du hittar något namn. {#lang_emotions_smile}
Svar på tråden Vad tror ni om Maya-indianernas profetia om 2012?