• holmenkollen

    Släpper taget hela tiden

    Jag håller på att bli galen. Har en treveckors bebis som har börjat bråka med mig vid amningen. Släpper taget och tar nytt grepp hela tiden, även om hon har fått ett bra grepp... Det finns mjölk i bröstet. Någon som vet varför hon har börjat göra så här?

  • Svar på tråden Släpper taget hela tiden
  • Melly

    Har ni börjat med napp till henne? Då så kan det vara nappen som har förvirrat henne så att hon får problem att ta rätt tag.

    Eller oxå kan det ju vara att mjölken kommer för fort för henne så att hon inte hinner med likson? Då så kan du mjölka ut lite först så att det inte sprutar

    Kan oxå vara att mjölken kommer för sakta men då så brukar dom gnälla och slita och dra i bröstvårtan. Då kan du byta bröst och om hon börjar att krångla med det bröstet oxå efter en stund så byt tillbaks till första bröstet igen osv.

  • Bellini

    Jag har samma problem, hon blir så frustrerad o sprallar o spänner sig, släpper taget, tar nytt tag....kan hålla på så jättelänge. Tar jag upp henne för att lugna eller rapa henne så skriker hon.

  • Snart81

    Hej,

    Jag hade samma problem som ni förra veckan med min 7 veckors bebis, vet precis hur jobbigt det är. Jag ringde till amningsakuten på sjukhuset och de sa att det berodde på att han var "tuttförvirrad" eftersom vi ger tillägg ca 1 gång på dag i flaska (trots att det var BVC som rekommenerade att vi skulle använda just flaska) Nu har vi slutat att ge med flaska och ger med sked istället och det funkar bra. Dessutom så läste jag på nätet ett tips var att lägga barnet i bara blöjan på sin egen bara mage och låta dom kravla sig upp till bröstet. Jag gjorde det och tyckte faktiskt att det funkade lite bättre efter det, vi fick en "omstart".  På amningmottagningen sa de också att erbjuda bröstet så fort han visar det minsta intresse, tex börjar suga på fingrarna. Nu funkar det MYCKET bättre, så det går att komma tillbaka till normal amning och jag ammar ungefär var annan timme. Jag fick också tipset att dricka mycket och dra ner på alla aktiveter och bara vara hemma ett par dagar och ha helt fokus på hans signaler för hunger.

    Lycka till, jag vet hur frusterande det är.

  • Snart81

    Förresten, jag lånade en handpump av en kompis och när han hade ätit klart och jag inte fick i honom något mer så pumpade jag ut och gav honom med skred. Oftast var det bara ca 15 ml, men det var viktigt att brösten blev tömda eftersom då ökar produktionen. Jag upplever fortfarande att han suger bättre om brösten är sprängfyllda.

  • Acelise

    Känner igen mig!


    Har en 4 veckors som gör likadant! Han kastar sig, sliter och drar i vårtan, vill men samtidigt vill han inte.. Konstigt!
    Vi kör flaska ibland med bröstmjölk, men BVC säger att det är ok, han är så "duktig" och tar allting. Men nu börjar jag undra om han är tuttförvirrad ändå... Kanske ger flaska en gång var tredje dag eller så.
    Mina bröst är snarare tomma när han gör sådär, inte fulla.
    Kanske frustrerad för att det inte kommer något?
  • Snart81

    På amningsmottagningen sa de att om bebisar får flaskan bli de bekväma och vill inte ta bröstet sen eftersom det är jobbigare. Därför funkar det ofta bättre när brösten är överfulla. Jag har också fått utskrivet näspay med oxytocin som heter Syntocinon som sätter fart på flödet och hjälper utdrivningsprocessen av mjöken. BVC sköterskan kan skriva ut det och sen hämtar man det åp apoteket, tror att det kostar ca 75 kronor och man tar det 5 minuter före varje amningstillfälle.

  • Hallon123

    Vår 4 veckors gör likadant men han verkar samtidigt få ont i magen. Han skriker och vill tillslut inte ta bröstet. När han har varit som värst och hållt på i några timmar har vi slutligen fått ge utpumpad mjölk och ersättning med dikopp tills han blivit mätt för att han ska lugna ner sig.
    Det känns hemskt att han ska få ont i magen av att bli ammad:(
    (Vi ger även sempers magdroppar och det har gjort att "anfallen" blivit lite kortare). Det är värst en period efter 23 på kvällen då han kan vara skrikig till och från upp till tre timmar

  • Hallon123

    Vår 4 veckors gör likadant men han verkar samtidigt få ont i magen. Han skriker och vill tillslut inte ta bröstet. När han har varit som värst och hållt på i några timmar har vi slutligen fått ge utpumpad mjölk och ersättning med dikopp tills han blivit mätt för att han ska lugna ner sig.
    Det känns hemskt att han ska få ont i magen av att bli ammad:(
    (Vi ger även sempers magdroppar och det har gjort att "anfallen" blivit lite kortare). Det är värst en period efter 23 på kvällen då han kan vara skrikig till och från upp till tre timmar

  • Rosagul
    Snart81 skrev 2010-01-26 15:32:59 följande:
    Hej,Jag hade samma problem som ni förra veckan med min 7 veckors bebis, vet precis hur jobbigt det är. Jag ringde till amningsakuten på sjukhuset och de sa att det berodde på att han var "tuttförvirrad" eftersom vi ger tillägg ca 1 gång på dag i flaska (trots att det var BVC som rekommenerade att vi skulle använda just flaska) Nu har vi slutat att ge med flaska och ger med sked istället och det funkar bra. Dessutom så läste jag på nätet ett tips var att lägga barnet i bara blöjan på sin egen bara mage och låta dom kravla sig upp till bröstet. Jag gjorde det och tyckte faktiskt att det funkade lite bättre efter det, vi fick en "omstart".  På amningmottagningen sa de också att erbjuda bröstet så fort han visar det minsta intresse, tex börjar suga på fingrarna. Nu funkar det MYCKET bättre, så det går att komma tillbaka till normal amning och jag ammar ungefär var annan timme. Jag fick också tipset att dricka mycket och dra ner på alla aktiveter och bara vara hemma ett par dagar och ha helt fokus på hans signaler för hunger. Lycka till, jag vet hur frusterande det är.
    men vad härligt vad glad man blev att att läsa om er "omstart".
    Toppen att det fungerar!
  • holmenkollen

    Tack för många bra och användbara funderingar!!!

    Vi gav napp rätt tidigt och jag är medveten om att det säkert påverkar. Har även gett nappflaska vid ett par tillfällen. Har behövt tilläggsmata med 50 ml en gång om dagen för att få fart på viktökningen. Har testat med sked, men det blir rätt kladdig och blir svårt att se hur mycket hon får i sig...

Svar på tråden Släpper taget hela tiden