• mammaa­nnika
    Äldre 25 Jan 18:09
    7500 visningar
    6 svar
    6
    7500

    Potträning

    Skulle behöva hjälp med sonens potträning. han är 3,5 men har en utvförsening på ett år. Han, inte jag, har bestämt att han ska gå i kalsonger. hade jag fått bestämma hade vi väntat till sommaren då vi kunde vara ute och ha tunnare kläder.

    Har absolut ingen erfarenhet av dettH eftersom storebror,nu 5 år och jätte tidig med det mesta, bara bestämde sig en dag när nyss fyllt 3 att han inte skulle ha blöja mer och efter en dag vara han torr och jag kan räkna de olyckor han haft.

    Bara idag har jag torkat golv 3 gånger.....
    Nu har sonen blöja på sig men det vill han ju inte. Och han vill ju bli torr. men hur ska jag få honom att förstå. Han säger inte till när han har kissat utan jag upptäcker små kladdpölar på golvet.

    Till saken hör att han också är under utredn för autistiska drag så jag vet inte hur mycket han tar in av det jag säger. Han verkar liksom inte riktigt förstå att han ska gå på  toa när det behövs. Men han kan kissa på pottan på kommando.

    Äh, jag vet inte. Detta verkar förmodligen superluddigt. Till råga på allt är storebrorsan sjuk och svärfräldrarna på väg för att passa imorgon så tack på förhand alla ni som svarar med goda råd. Jag kanske inte hinner kolla idag men gör det i så fall morgon.


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-26 18:43
    Mamma! Nu kommer kisset!!!
    Tänk att jag precis fick höra de orden och att vi precis hann till pottan. Lyckoträff? Kanske! Jag är lycklig ändå.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-26 18:55
    Det var en lyckoträff.
    Har precis torkat igen golvet igen. Han satt fullt nöjd i soffan med blöta kalsonger.
  • Svar på tråden Potträning
  • Jonath­anmamm­a
    Äldre 25 Jan 19:50
    #1

    Att potträna barn med autism är tydligen väldigt speciellt. Jag kan berätta hur vi gjort. Vi tränar IBT med vår son och fick en timme med psykologen i teamet som berättade hur de lagt in det i programmet. Jonathan är ju 6 år och har trivts bra med blöja. Vi gjorde ett försök i höstas men misslyckades en del.

    Enligt IBT ska man ta dem till pottan/toaletten var 90:e min. Om de inte gör något då så ska man gå var 60:e minut därefter. Jonathan hade problem och var rädd för toaletten så vi började med pottan. Programmet som hon lade upp var också att man skulle torka upp om det hände en olycka, utan en min eller ord.
    Du kan läsa hur det gick på min blogg om du vill: http://annahelena70.bloggplatsen.se

    Psykologen menade att man först skulle kolla om barnet är fysiskt redo, så vi fick fylla i något slags schema först. Det kartlade psykologen och drog slutsatsen att han är mer än redo.

    Lycka till
    Anna

  • mammaa­nnika
    Äldre 25 Jan 23:00
    #2

    Tack så jättemycket för tipsen. Jag läste din blogg och tror att jag förstår hur tanken är. Det är ju som sagt han som vill, inte jag, jag har ingen brådska. Men eftersom han vill  känns det som att man borde hänga på.

    Det känns verkligen skönt att man kan få stöd här på FL i de frågor som man har. Och frågor det har man många....

    Tack.

  • Mamma till tre kottar
    Äldre 26 Jan 09:19
    #3

    Vi hade tränings-blöjbyxor i tyg som en övergång. Det finns flera olika varianter men vi använde sidoknäppta av pocket variant (egentligen vanliga stora tygblöjor av pockettyp). Vår kille har haft mer problem av olyckar av det andra slaget och då var sidoknäppt en förutsättning. I fickan i blöjan kan man lägga i nått litet uppsugande så att man slipper blöta golv - men som inte har en storkiss.

    Det var flera år sedan ag köpte mina (dyra från USA), men det finns flera svenska märken nu att välja på.

  • mammaa­nnika
    Äldre 26 Jan 17:19
    #4

    Mamma till tre kotta:Tack för tipset. Jag ska kolla var man kan köpa dem. Känner liksom på mig att det här kommer att ta tid. I dag har han varit hemma med farmor och farfar och de har också fått torka golv. Just nu är han utan igen. VI får väl se hur länge det varar.

    Man känner ju samtidigt att jag vill uppmuntra honom i hans val för det naturliga är ju att vara blöjfri så småningom. Men jag vill att han ska få lyckas hela tiden. Jag vill inte att han ska känns att han misslyckas. Så tack för tipset.

  • medPri­ns
    Äldre 26 Jan 21:05
    #5

    Vi har en lite kille på snart 4 år som har drag av autism och är ca 1 år sen i utvecklingen. Han har inte velat gå på toaletten/pottan utan har velat ha blöja på sig hela tiden. Vi började med att träna med att sitta på toaletten och inte göra någonting. Så höll vi på under hösten och helt plötsligt en dag bestämde han sig för att kissa när han ändå satt på toaletten. Nu går han och kissar på toaletten själv, men bajsa vill han göra i blöja.

    Han tyckte inte det var kul att sitta på toaletten i början, men vi sa att vi övade och jag satte honom där och räknade till 3, sen fick han gå ner. Efter ett tag verkade han tycka att det var roligt.

    Ett annat tips är att köra med belöning, vår O älskar att kolla på tåg på youtube och det får han göra när han gjort något bra, som t.ex. när han gick på toaletten självmant i början.

    Lycka till, det brukar ordna sig så småningom {#lang_emotions_smile}

    Kanske kan detta vara till hjälp för dig.

  • Äldre 6 Aug 08:45
    #6

    Hej! 

    Vi fick vår dotter blöjfri på 4 dagar ungefär - utan tvång och utan stress. Det gick verkligen som en dans och över förväntan :) Jag som fasat så för den!
    Hon blir 3 i september så hon var drygt 2 år och 10 månader.
    Listade ett par tips för den som kikar runt lite på nätet om hur andra gått till väga - hoppas det kan hjälpa någon där ute! 

    goteborgsmamman.se/9-tips-for-en-lyckad-pottraning/

    Kram!

Svar på tråden Potträning