• Anonym
    Äldre 26 Jan 11:42
    69498 visningar
    84 svar
    84
    69498

    Vad "bör" man väga när man är 1,68 lång?

    Ungefär hur mycket "bör" man väga när man är 1,68 lång för att det ska vara sunt?

  • Svar på tråden Vad "bör" man väga när man är 1,68 lång?
  • Äldre 26 Jan 22:48
    #51
    Det står i BMI-tabellerna att de inte gäller för den som tränar mycket, dvs har mycket muskler.

    Mycket muskler ger högre BMI, kan ge så högt att du enligt tabellen är överviktig.

    Det finns även andra mått som att mäta kroppsfett, förhållande mellan stuss och midja, bukhöjd mm.

    Midja-höft-kvot
    Dividera midjans omkrets med höftens omkrets
    Kvinnor skall ha högst 0,85,
    män högst 1,0

    Dvs den klassiska 90-60-90-kvinnan har då en höftkvot på 60/90=0,667

    Klä av dig naken och ställ dig framför en spegel. Nyp ihop huden över mage, på baksidan höfterna, på sidan, på stjärten, på låren, armarna, så märker du om du har för mycket fett eller inte. Komplettera med BMI

    BMI= vikt / (längd*längd)

    Här finns en kalkylator och lite info:
    www.fitness-magazine.com/sommar03/bmi.html

    Mer info:
    sv.wikipedia.org/wiki/Body_Mass_Index

    Midja-höft-kvot
    sv.wikipedia.org/wiki/Midja-h%C3%B6ft-kvot
  • Anonym
    Äldre 26 Jan 22:55
    #52

    Väger 58-59 till mina 1,69.
    Har ganska nyss landat där efter min senaste graviditet och jag vet att detta är den vikt jag "ska ha" där låg jag innan jag träffade sambon, visserligen 10 år sen men sen smög sej några kg på.
    Men jag känner mej som finast när jag väger detta, möjligen om jag skulle gå ner något kg eller 2 kanske, man är väl aldrig nöjd...

    Men efter första grav rasade jag ner i vikt till 52 och folk tyckte nästan jag såg sjukt smal ut, men det vände när jag slutade amma!

  • Äldre 26 Jan 23:18
    #53

    58 kg har jag för mig är bra för din längd, fast det beror ju helt på om du är kille eller tjej.


    ~Alicia, Min Eviga Sol I Mörkret~
  • Äldre 26 Jan 23:36
    #54

    Jag är innerligt trött på snacket om benstomme. Skelettet skiljer ca 2 kg på en grov, lång kvinna och en kort, tunn. 8-10 kg, närmare bestämt. Sen kan man ha en bredare, eller mer "slimmad" uppbyggnad på den och mer eller mindre muskler, mer eller mindre bröst etc, men skelettet är inget man kan "skylla på" vad gäller vikt.

    Somliga är sjukt sexiga med lite mer hull på kroppen: De får mer kurvor. Andra ser bara rultiga ut med samma fettprocent. (Jämför en timglasfigur som lägger på sig kring rumpa/lår, med en "äppelfigur" som lägger på sig kring midjan.)

    Jag har ett BMI på ca 21,7 och jag får problem att böja fram och knyta skorna pga min äppelmage om jag går över ca 22 i BMI. Jag ser ut som en kägla i profil (Eller Teletubby, if you wish). Hur charmigt är det? Kompisar som ligger på >25 i BMI och är mycket mindre tränade än jag har platt mage. Ska jag se ut som dem i midjetrakten måste jag ner på ett BMI på 20,5-21 och då ser jag ut som värsta svältoffret i ansiktet. Pest, eller kolera.

  • Anonym (...)
    Äldre 27 Jan 00:03
    #55
    SailorGirl skrev 2010-01-26 23:36:10 följande:
    Jag är innerligt trött på snacket om benstomme. Skelettet skiljer ca 2 kg på en grov, lång kvinna och en kort, tunn. 8-10 kg, närmare bestämt. 
    Förstår inte... Hur hänger dessa två meningar ihop? Först 2 kg sedan 8-10? 
    Antar att andemeningen är att skillnaderna i vikt på skelettet har ganska små variationer mellan lika långa personer (har läst 0,5 -1kg någonstans). Det går alltså inte att skylla på "grov benstomme" när vikt diskuteras. 
  • Burber­ry
    Äldre 27 Jan 00:19
    #56

    Jag är 167 lång och väger nu 65 kilo, alltför mycket för min kroppstyp. Siktar på att gå ner till 56 kilo igen. Har som minst vägt 50 kilo i vuxen ålder, men föredrar ligga där mellan 54-56 kilo, känns mest sunt och ser snyggast ut.


    Vissa människor behöver man inte göra parodi på - det räcker att citera dem
  • Anonym (tjock­is)
    Äldre 27 Jan 08:02
    #57
    FredrikBBB skrev 2010-01-26 22:48:01 följande:
    Det står i BMI-tabellerna att de inte gäller för den som tränar mycket, dvs har mycket muskler. Mycket muskler ger högre BMI, kan ge så högt att du enligt tabellen är överviktig. Det finns även andra mått som att mäta kroppsfett, förhållande mellan stuss och midja, bukhöjd mm. Midja-höft-kvotDividera midjans omkrets med höftens omkretsKvinnor skall ha högst 0,85, män högst 1,0Dvs den klassiska 90-60-90-kvinnan har då en höftkvot på 60/90=0,667Klä av dig naken och ställ dig framför en spegel. Nyp ihop huden över mage, på baksidan höfterna, på sidan, på stjärten, på låren, armarna, så märker du om du har för mycket fett eller inte. Komplettera med BMIBMI= vikt / (längd*längd)Här finns en kalkylator och lite info:www.fitness-magazine.com/sommar03/bmi.htmlMer info:sv.wikipedia.org/wiki/Body_Mass_IndexMidja-höft-kvotsv.wikipedia.org/wiki/Midja-h%C3%B6ft-kvot
    Tackar vi för, nä, inte har jag mycket löst...Mer än lite överskottshud efter graviditeter. Men att jag väger mycket i förhållande till min längd, det vet jag, det har jag alltid gjort . Utan att se ett dugg tjock ut.
  • Äldre 27 Jan 08:07
    #58
    Bilancia skrev 2010-01-26 22:06:09 följande:
    Men mycket hänger ju på vilken benstomme man har! Om jag skulle väga 55 kg så skulle jag se fruktansvärd ut! Medan andra tunnare tjejer ser jättebra ut med sina 55 kg. Jag har kraftig benstomme, så när jag en gång gick ner till 63 kg så vart alla jätteoroliga och började prata ihop sig om hur de skulle hjälpa mig ur anorexian!  Man såg revbenen överallt och jag såg faktiskt riktigt sjuklig och hålig ut. Så 68-70 är en perfekt vikt för mig med min kroppsbyggnad. Och jag är 1.69 lång...
    Word!

    Själv är jag 166cm. Just nu vet jag att jag är överviktig rätt rejält men vikten är på väg ner igen. Jag väger 90 kg nu. Som minst har jag vägt 58, då var det snack om anorexi för mig med och mina föräldrar vakade varje tugga mat jag tog, och hur mycket smör som hamnade på smörgåsen osv... För mig har den bästa vikten varit ca 63 kg.
  • Anonym
    Äldre 27 Jan 08:14
    #59

    Det är så olika! Det är aldrig bra att väga mesta vikten i fett, eller för stor andel fett på magen o.s.v, en jämn fördelning mellan muskler och fett är ju det optimala för att man ska vara frisk. En som väger 65 kg och har mycket muskler är ju mycket smalare och ser mer hälsosam ut än en som väger 65 kg och har mycket fett... Så man kan inte sätta nån gräns på att man "ska" väga just 65 kg, allt beror på hur det är uppdelat.

  • Anonym (ToBig­)
    Äldre 27 Jan 08:27
    #60

    Jag är 1,68 och just nu väger jag 62 och det känns på tok för mycket...Väger jag 70 så är jag enorm!!Ska nu ner till minst 55 efter mitt sista barn,det känns som en bra vikt till längden!

Svar på tråden Vad "bör" man väga när man är 1,68 lång?