Inlägg från: Tyrell |Visa alla inlägg
  • Tyrell

    För- och nackdelar med EU

    Fördelar:
    1. standardiseringen som många kritiserat ger stora fördelar både för konumenter och producenter. Gurkproducenterna kan nu minska sina kostnader tack vare kravet på att en gurka skall se ut på ett visst sätt. Det kan tyckas löjligt, men när man ser effekterna förstår man vinsten.
    2. Samarbetena över gränserna för polismyndigheter. Fråga SIBAs Fabian Bengtsson vad det innebar att svensk polis fick agera i Luxemburg utan diplomatiska tillstånd.
    3. Inga handelshinder tillåts vilket ger billigare varor då tullar och andra hinder tas bort.
    4. Fri rörlighet som gör att vi har rätt att resa, arbeta och studera i vilket annat EU-land utan föregånde prövning.
    5. Möjligheten att faktiskt vara med att påverka. Att vara med är en förutsättning och vare sig vi vill eller inte så påverkar EU Sverige. Skulle vi välja att sluta med export och import så blir den påverkan minimal, men jag tror inte att någon vill stänga den dörren.
    6. ESA, Eurostat och andra övergripande forskningsorgan är väldigt bra och det är viktigt att vi får vara med och styra.

    Negativt:
    1. Byråkratiskt och svårrörligt. Organisationen har växt sig lite för stor.
    2. För stort fokus har lagts på den politiska unionen när det egentligen är en ekonomisk.

  • Tyrell
    Empo skrev 2010-01-28 07:09:15 följande:
    Om ni skulle få bestämma fritt, var skulle makten ligga? Parlamentet? Kommissionen? Ministerrådet? Och ni som är missnöjda, hur skulle man kunna förbättra enligt er?
    Eftersom jag inte gillar den politiska grenen skulle jag säga att makten borde ligga hos komissionen gärna med mer och tydligare utövande hos generaldirektoraten.

    Ur ett demokratiskt perspektiv borde däremot makten ligga hos parlamentet med ministerrådet som rådgivande och komissionen som exekverande instanser.
  • Tyrell
    Empo skrev 2010-01-28 09:10:42 följande:
    Det märks att du är insatt... Varför tycker du att makten borde ligga hos parlamentet just?
    Eftersom den är folkvald.
    Men som sagt, jag ogillar den politiska unionen.
Svar på tråden För- och nackdelar med EU