• Anonym (Kaffedraken)

    Nån mer som har svårt att bli gravid??

    Hejsan!
    Jag och min kille har försökt att skaffa barn i över 1½ år nu.
    Känns som vi testat allt och för över en månad sen ringde jag och beställde tid för en undersökning så vi får se vad läkaren säger...är nervös! 

    Jag undrar om det är fler som haft svårt att skaffa barn men som tillsist lyckats? och hur lyckades ni?
    Finns det fler där ute som vill följas åt denna svåra och jobbiga väg? hoppas på svar {#lang_emotions_laughing}
  • Svar på tråden Nån mer som har svårt att bli gravid??
  • Anonym (Kaffedraken)

    Samma situation här. Jag och min sambo försökte ungefär ett år innan vi fick hjälp. De tog blodprover på mig och spolade mina äggledare, min sambo fick lämna spermaprov. De fann inget som var fel så nu ska vi börja med Pergotime, se om de hjälper.

  • Anonym (Kaffedraken)

    För mej tog det 10 år innan jag blev gravid genom äggdonation och IVFbehandling. Tycker du/ni borde ta kontakt med er husläkare å få en remiss till en fertilitetsklinik. De har ni rätt till efter ha försöka bli gravida mer än 1 år. Önskar Er lycka till

  • Anonym (Kaffedraken)

    Vi hade svårt för att bli gravida, gjorde utredningar och fick domen "oförklarligt barnlösa" i väntan på IVF testade vi insemination, som tog sig på första försöket. (Vi hade då försökt i ca 3,5 år)

    När vår dotter var ung halvåret blev jag spontant gravid, men med en ofostrig grav, och fick sätta igång ett mf. Några mån senare var jag gravid igen, men denna gången var det en x-grav som slutade med brusten äggledare och akut operation.

    Detta är ett år sedan i februari och vi har sedan dess inte blivit gravida.

    Är nu inne på tredje inseminationsförsöket, denna gången har jag både ätit pergotime, fått äl-spruta och tagit progesteron. Sitter och väntar på mens eller graviditet..

    Jag hänger gärna med här om jag får. Jag har en hel del erfarenhet, så fråga på..


  • Anonym (Kaffedraken)

    Vi har försökt i snart nästan 3 år. Vi har också genomgått utredning och är ofrivilligt barnlösa. I mars -09 blev jag spontant gravid men fick missfall. Då var det exakt 2 år vi kämpat. Nu är det snart 3 hela år och det känns jätte jobbigt. Kunde varit mamma nu om det gått vägen...

  • Anonym (Kaffedraken)

    Har försökt i ca 1,5 år, vill bara säga att vi har ett barn på 3år men syskon verkar svårt.
    Vi trodde ju givetvis att det skulle gå bra andra gången också (som första) men det vill sig inte.
    Oförklarligt barnlösa, antaglingen kvaliten på mina ägg. Släpper kanske bara 1-2/år som är bra.
    Har ju hört om dem som kämpat med första barnet i 1-2 år men sedan går det lätt med andra. Sedan tycker jag att jag läser om många där det inte finns någon förklaring, visst låter det konstigt, vad beror det på? Kan det vara psykiskt att man vill så gärna och känner stress för att det ine blir något....
    Lycka till alla!!

  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej alla hoppar in här om de är oki..

    jag har en dotter på 8 år sen tidigare å då va de inge problem alls blev gravid trots p-piller..

    men har nu med min nya sambo försökt få barn sen mitt mf agu 07 och väntar nu på att få komma på utredning en jobbig väntan att kämpa sej igenom..

  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej o tack för alla svar {#lang_emotions_smile}

    Käns bra att få prata av sig.

    daKi: vad är Pergotime?

    Är jätte nervös inför vårat besök, vill på sätt och vis att det ska vara något fel (så man kan fixa det) men endå att det inte ska vara det....har 2 kompisar nu som kommit efter varann och sagt att de blivit gravida nu, blir såå glad för deras skull men undrar samtidigt vad som är så fel på mig? dessutom har jag två arbetskollegor som båda blivit gravida men gjort abort för det inte "passar" just nu, vad arg man blir då! {#lang_emotions_yell}

    vill ha nu {#lang_emotions_cry}

  • Anonym (Kaffedraken)
    annica10 skrev 2010-02-02 16:31:36 följande:
    Hej o tack för alla svar Käns bra att få prata av sig. daKi: vad är Pergotime? Är jätte nervös inför vårat besök, vill på sätt och vis att det ska vara något fel (så man kan fixa det) men endå att det inte ska vara det....har 2 kompisar nu som kommit efter varann och sagt att de blivit gravida nu, blir såå glad för deras skull men undrar samtidigt vad som är så fel på mig? dessutom har jag två arbetskollegor som båda blivit gravida men gjort abort för det inte "passar" just nu, vad arg man blir då!  vill ha nu
    Pergotime är ett läkemedel som ska hjälpa till att spimulera äggproduktionen. Jag har väldigt långa menscykler och därför svårare att pricka ÄL. Detta ska tydligen hjälpa till så att vi vet exakt när jag får äl och framförallt att jag får äl.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag hoppar gärna oxå med här!
    Vi har försökt sen, ja egentligen sen jag slutade med p-piller i augusti 2007, men mer aktivt sedan sommaren 2008. Har ett MF i bagaget i v 6+0 september 2009. Har gjort utredning, spolning av äggledare, spermaprov, ätit pergotime. Sedan MF har vi inte fått hjälp av fertilitetsklinik. Visade sig att jag hade problem med min sköldkörtel (december 2009) så nu har jag börjat få bukt med det med hjälp av Levaxin, och hoppas på att det tar sig nu.

    //Smiley

  • Anonym (Kaffedraken)

    Här har det försökts i  2år.

    Vi har gått igenom utredning utan att hitta några fel på någon av oss. vi ska börja med Pergotime nästa månad men jag vet egentligen inte varför eftersom jag har regelbunden mens och ägglossning varje månad.
    Det är nåt vi ska göra innan vi kan gå vidare i utredningen..

    Jag var skitnervös innan första utredningen men första dagen pratade man bara..

  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej!
    Jag hänger på här jag också.
    Vi har försökt i 1 1/2 år. Gjort utredning i höst som inte gav någonting annat än att min högra äggledare ev. kan vara blockerad. Gjorde spolning med koksalt så han kunde inte säga helt 100. Vänster är dock helt säkert öppen. Fick rådet att slappna av och försöka att inte fokusera - lättare sagt än gjort
    Nu måste vi vänta till i maj när vi försökt i 2 år och sedan skriver vår läkare remiss till ivf. Så till hösten ska vi förhoppningsvis få hjälp. Känns lååååångt bort just nu.  

  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej.

    Har ar en lank som kanske kan hjalpa dem flesta av er. Handlar om Kost och vad man ska ata nar man vill bli gravid, Den ar pa engelska men har verkigen vettig information.

    Ni som sager att ni inte har nagra medicinska fel... sa kanske det kan vara vart att andra pa er kost for att se om det blir battre...

    www.getting-pregnant.com/fertility-diet.html

    Lycka till!

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag och min sambo har kämpat att bli gravida 1barnet tog ca1år barn 2 tog ca 1,5år och vi funderar över att skaffa en 3:e har läst mycket och då bland annat matrevolutionen och nu testar vi lchf diet som det sägs återställa kroppen till normal hormon balans. Någon som provat?

Svar på tråden Nån mer som har svårt att bli gravid??