• Eisa
    Äldre 26 Jan 21:40
    11147 visningar
    29 svar
    29
    11147

    Varför dör små barn om de inte får någon fysisk kontakt?

    Ett litet barn dör tydligen om de inte får någon fysisk kontakt med nån annan. Även om de får föda.

    Varför? Någon som vet?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-26 21:44
    Jag var på en föreläsning igår om b.l.a anknytning. Det var en barnöverläkare som höll i den. Hon sa att barn på barnhem i Rumänien hade dött eftersom ingen pratade med dem eller tog i dem. Dock fick de välling (eller mat eller vad det var).

    De barn som levde längst var de som bodde närmast dörren och därför såg städerskan ibland, som även pratade lite med dem.

    Jag frågade varför barnen dog och denna läkare som föreläste sa "Av leda". Men vaddå av leda? Det är väl ingen dödsorsak?

  • Svar på tråden Varför dör små barn om de inte får någon fysisk kontakt?
  • Eisa
    Äldre 26 Jan 21:43
    #3
    Lady Dahmer skrev 2010-01-26 21:41:39 följande:
    jag tror inte man vet. man gjorde bara ett experiment såvitt jag vet. Jag kan ha fel dock. Intressant är det.
    Jag var på en föreläsning igår om b.l.a anknytning. Det var en barnöverläkare som höll i den. Hon sa att barn på barnhem i Rumänien hade dött eftersom ingen pratade med dem eller tog i dem. Dock fick de välling (eller mat eller vad det var).

    De barn som levde längst var de som bodde närmast dörren och därför såg städerskan ibland, som även pratade lite med dem.

    Jag frågade varför barnen dog och denna läkare som föreläste sa "Av leda". Men vaddå av leda? Det är väl ingen dödsorsak?
  • Eisa
    Äldre 26 Jan 21:51
    #6
    7Illyl1 skrev 2010-01-26 21:46:27 följande:
    Jag har minne som en ...kärlekskorv. Men jag tror att den psykodynamiska förklaringen är något i stil med att barnet ger upp utan kontakt. Många barnhemsbarn sägs bli fysiskt sjuka av samma anledning.
    Ja det sägs ju att barn som får dåligt med känslomässig och fysisk kontakt växer sämre också. Det är därför BVC är så noga med att väga och mäta: alltså inte bara för att se näringsintaget utan det säger även mycket om barnets psykosociala status.

    Det tycker jag också är märkligt, att trots adekvat näringstillförsel så växer barnet dåligt. Varför då liksom?
  • Eisa
    Äldre 26 Jan 21:54
    #8
    parvati skrev 2010-01-26 21:52:25 följande:
    Det var barnpsykologen Renè Spitz som forskade om barn på barnhem på 40-talet som först beskrev det han kallade anaklitisk deppression hos spädbarn som inte får närhet med sina mammor. Spitz visade även på  stora brister på den kognitiva, fysiska utvecklingen hos barn som inte får vara nära sin mammor.Nu skriver jag mammor eftersom detta var 40-tal och kontrollgruppen var ett spädbarnshem i anslutning till ett fängelse där mammorna fick vara med sina barn första levnadsåret. När mammorna var tvinga att lämna sina barn efter 1 år gick utvecklingen drastiskt neråt.Du kan läsa  mer i tex Johan Cullberg"Kris och utveckling" Philip Wang "Vår tids psykologi".
    Tack så jättemycket för lästipset! Ska absolut läsa!
  • Eisa
    Äldre 26 Jan 21:59
    #12
    parvati skrev 2010-01-26 21:54:42 följande:
    Spädbarn kan alltså dö pga torftig, känslomässig miljö då de utvecklar anaklitisk deppression.
    Ok!

    Ska läsa mer om det när jag inte är så trött.
  • Eisa
    Äldre 26 Jan 22:04
    #15
    7Illyl1 skrev 2010-01-26 22:01:23 följande:
    Hm jag kollar just i en gammal utgåva av kris och utveckling (1980). Där står det att man inte kunnat hitta några enkla orsakssamband, men allt du nämner finns uppräknat; fysiska och psykiska rubbningar. Även barn till deprimerade mödrar påverkas, om än inte lika mycket. 
    Det tog dom också upp på föreläsningen, just att deprimerade mödrar är så viktiga att fånga upp eftersom anknytningen kan störas mycket annars. Anledningen var tydligen att deprimeade mödrar har svårare att svara på barnets signaler.

    Det borde finnas nyare forskning än från 1980 om detta. Jag håller på att läsa en bok om detta men den forskningen är iofs också från typ 70-talet, hmm.
  • Eisa
    Äldre 26 Jan 22:06
    #17
    parvati skrev 2010-01-26 22:05:54 följande:
    termen anaklitisk står dock inte men det gör den i Hwang,
    Ok!

    Finns en del om man googlar på den termen också.
  • Eisa
    Äldre 26 Jan 22:07
    #18

    Jag har mest läst om Bowlbys teorier.

  • Eisa
    Äldre 26 Jan 22:20
    #23
    7Illyl1 skrev 2010-01-26 22:14:26 följande:
    Hittade du artikeln från DN? www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/den-forsta-... (fördelen med text som är skriven av journalister är att den är relativt lätt att läsa om man är trött. Alla lärotexter är tyvärr inte lika tillgängliga)
    Tack! Jag har läst väldigt mycket av Bowlbys teorier redan så det var inget nytt, förutom det där med depressionen, som jag måste läsa mer av någon annanstans.
  • Eisa
    Äldre 26 Jan 22:21
    #25

    Det dyker upp mycket intressant här, nice!

Svar på tråden Varför dör små barn om de inte får någon fysisk kontakt?