• Anonym
    Äldre 29 Jan 22:21
    5101 visningar
    47 svar
    47
    5101

    Utredning

    Anledningen till att de bör dra igång en process ifall soc råder dom till det är att soc tycker att situationen hos mamman är olämplig för barnet. Ifall mamman hade ensam vårdnad hade lvu varit ett alternativ (om det är en sådan allvarlig situation och brist på samtycke till vård). Jag antar att föräldrarna i det här fallet har gemensam vårdnad, i såna fall är det i första hand pappan som måste ta sitt ansvar för barnets välmående. Soc har en egen möjlighet att yrka på att umgänget bör inskränkas, vårdnaden bli ensam eller vad de nu skulle tycka är lämpligt men i första hand är det föräldrarnas ansvar och inte samhällets ansvar att ta hand om barn och därför uppmanar de nu pappan att ta detta ansvar.

    Ifall det sker en stämning så kommer familjerätten att bli inblandad och en utredning görs. I den utredningen så kan man ta med information från utredningen som nu görs av socialtjänstens barngrupp. En sådan utredning kan vara till stark fördel för pappan och barnet om det framkommer att barnet faktiskt far illa hos mamman.

    Jag vet inte hur du kan tolka in att ts+mannen är ovänner med mamman?


    Anonym (jennie) skrev 2010-01-29 13:20:47 följande:
    Av vilken anledning "måste" ni dra igång rättsliga processer? Soc är inkopplade och anser inte att situationen hos biomamman är särskilt allvarlig - hade de tyckt det så hade ni inte behövt kontakta advokat öht. Verkar som att ni är oense/ovänner med biomamman? Är det ni som har anmält henne? Tänker någon på barnen?
  • Anonym
    Äldre 2 Feb 19:54
    #7

    men varför har mamman boendet från början???

  • Anonym
    Äldre 2 Feb 21:57
    #9

    I vilken kommun är barnet bosatt i? Mammans?
    Är det i er kommun som familjerätten är inkopplad?

    Det låter verkligen som att de två organisationerna inte kan arbeta på ett likvärdigt sätt. Konstigt med olika bedömningar. Visserligen är det olika utgångspunkter som de har men i detta fall så låter det som att soc, barngruppen gör en mer korrekt bedömning av barnets behov av vårdnad, boende, umgänge än familjerätten själv.

  • Anonym
    Äldre 3 Feb 11:22
    #11
    Anonym (insatt) skrev 2010-02-03 03:38:21 följande:
    Men även om familjerätten ser så har de inte makt att ändra på vare sig vårdnad, boende eller umgänge, det kan bara domstol (och föräldrarna själva) göra..... och "vanliga" soc kan bara ta ställning till LVU-ansökan i domstol för att få makt att bestämma över barnet .... socialtjänsten har inte den makt många tror .... men, återigen, föräldrar har makt att skydda sina barn - även mot dn andra föräldern om så krävs! 
    Jag vet  att familjerätten inte själv kan fatta beslut utan att det är tr som gör det alternativt att föräldrarna kommer överens. Däremot tror jag starkt på att om familjerätten nu uttalar sig starkt till stöd för att barnet ska vara hos sin mamma, alltså att de menar att de ser inga problem hos mamman (fastän de känner till den riktiga situationen) då så är chansen i en eventuell tvist och utredning inte så god för pappans del. Om de däremot säger vi kan inte göra något, stäm in så gör vi en utredning och om det stämmer det du har berättat för oss då så kommer detta att visa sig i utredningen och i såna fall är det allvarligt, negativt för barnet.
  • Anonym
    Äldre 3 Feb 11:24
    #12
    Anonym (insatt) skrev 2010-02-03 03:38:21 följande:
    Men även om familjerätten ser så har de inte makt att ändra på vare sig vårdnad, boende eller umgänge, det kan bara domstol (och föräldrarna själva) göra..... och "vanliga" soc kan bara ta ställning till LVU-ansökan i domstol för att få makt att bestämma över barnet .... socialtjänsten har inte den makt många tror .... men, återigen, föräldrar har makt att skydda sina barn - även mot dn andra föräldern om så krävs! 
    jag tyckte därför att det är intressant att veta om det skulle vara den familjerätt som ts+man har kontaktat som skulle få göra en utredning eller om det skulle bli den i mammans kommun. Den familjerätten skulle ju kunna se på saken annorlunda.
  • Anonym
    Äldre 3 Feb 15:14
    #15
    "Anonym (Suck..) (Trådstartaren) (Visa endast) Idag 11:51

     


    Det är inte familjerätten som gör utredningen utan socialtjänsten. Familjerätten finns i våran hemkommun och socialtjänsten är belägen i moderns hemkommun.
    Familjerätten bistår bara med samarbetssamtal mellan mamman och pappan, där det mest relevanta som diskuteras enligt familjerätten är huruvida barnet skall sova middag eller ej... Alltså inte alls på samma nivå som själva utredningen ligger på."

    Jag syftade på en eventuell vårdnads-, boende- och umgängesutredning. Inte den barnavårdsutredning som soc i mammans kommun utför angående mammans situation och föräldraförmåga.
  • Anonym
    Äldre 11 Feb 11:12
    #17
    Anonym (Suck..) skrev 2010-02-11 10:39:34 följande:
    Ville bara säga att socialtjänsten arbetade snabbt efter vårat första möte och efter ännu en anmälan inkommit under utredningstid så blir det "utredningshem" för modern och barnet under observation. Vägrar hon blir det tingsrätt med ombud som socialtjänsten bistår med. Så vi ser äntligen ljus här!
    Menar du att soc kommer att bistå er (pappan) med ombud under en vårdnad/boende/umgänge-rättegång?

    Eller menar du att att soc kommer fram till att barnet behöver en annan sorts vård än den omsorg hon får i mammans hem och föreslår att barnet flyttar till pappan (som ett slags familjehem på "mammans veckor" då de menar att det inte räcker med frivilliga insatser för att barnet ska må bra imammans hem, mamman, som är vårdnadshavare ger ej sitt samtycke, pappan kanske ger samtycke men fortfarande har en av vårdnadshavarna inte gett det och så går det till lvu-rättegång i länsrätten och där får mamman ett ombud?

    Om det är det första, hur kommer det sig att soc bistår med ombud? Det måste ju finnas massor med föräldrar som borde stämma sitt barns andra förälder men som inte har råd eller som får råd genom att skaffa sig stora skulder.
  • Anonym
    Äldre 11 Feb 11:38
    #19
    Anonym (Suck..) skrev 2010-02-11 11:26:30 följande:
    Så sades det, att vi blir tilldelade ombud allihopa i TR. Det här är ett ganska känsligt fall och jag kan inte outa för mycket om alla detaljer här på FL, men socialtjänsten har fått in anmälningar från olika instanser och myndigheter ang. barnets välmående. Socialtjänsten kommer att bistå oss för att det finns särskilda skäl till att vi inte kan väcka ett åtal själva (inte enbart ekonomiskt). Mamman hamnar ju hos TR om hon vägrar att bo under en tid på ett utredningshem där dem bevakar henne och barnet tillsammans. Hon får ett ombud, barnet ett och pappan ett. Men det blir inte frågan om en LVU; placering på familjhem iom att pappan kan och vill över allt annat ta barnet på heltid. Jag vet inte alla detaljer om hur åtalet kommer att väckas, vi fick bara detta förklarat i stora drag på ett kort akutmöte. Hur menar du "Om det är det första"?
    om det är det första alternativet, alltså att ni tilldelas ett ombud i vårdnadsärende. Inget annat. Jag kritiserar inte om det kan tyckas så utan jag blir bara nyfiken och vill veta hur de resonerar. Men när du säger att det inte blir ni som stämmer in utan soc själva (och ni kommer att vara delaktiga och finnas vid socialtjänstens sida under rättegången antar jag) då förstår jag bättre att de tar hand om betalningen. Har jag uppfattat det rätt?
  • Anonym
    Äldre 11 Feb 12:22
    #24

    När jag var liten hamnade jag och mamma på utredningshem pga anmälningar från utomståeende till soc..
    Men dessa anklagelser var falska och utredningshemmet visade just detta..

    Nu har jag ingen erfarenhet av hur det är om anklagelserna är äkta..

    Men hoppas verkligen att det blir till det bästa för barnet varken det är att mamman får fortsätta ha barnet eller pappan får ensamvårdnad..

  • Anonym
    Äldre 17 Feb 22:09
    #28
    Anonym (Suck..) skrev 2010-02-17 19:47:44 följande:
    Okej nu vet vi ganska mycket mer om vad som sker... Mamman och barnet är under en akut LVU placerade på familjehem där utredningen pågår då. TR blir i det första hand nu för att konstatera att LVU är korrekt placering inför länsrätten. Senare blir det TR igen och då säkerligen muntlig förhandling för att ta upp resultatet av utredningen och där vad jag förstått det som blir det fråga om boendeplacering. Det som dock inte blir är frågan om vårdnad, så jag förstår inte hur det går ihop riktigt ännu, men jag antar att TR dömmer vart barnet blir placerat största delen av tiden då och man fortfarande delar vårdnad tills man själv går upp i rätten med det. Eller någon som vet och kan förklara lite mer om hur det kan gå till? Alla parter blir iaf tilldelade ombud via rättshjälp.
    ni borde resonera med soc varför vårdnadsfrågan inte ska prövas. Om det ändå sker en prövning, inititerad och bekostad av soc, så borde väl inte en vårdnadsprövning innebära så mkt mer arbete/kostnad? Eller tänker jag fel?

    Om man är så olämplig i sin föräldraförmåga att man får lvu på sitt barn (låt oss säga att det skulle kvarstå) hur kan man då vara kompetent som vårdnadshavare? Det är detta som ni borde prata med soc om. Fråga även hur de ser på umgängesfrågan, är det ett mindre umgänge som kan vara lämpligt eller är kontaktperson nödvändigt? Det blir så klart familjerätten som kommer att göra dessa bedömningar och rekommendationer till tr men vanliga barn-gruppen borde väl ha nåt hum om läget.
  • Anonym
    Äldre 17 Feb 22:11
    #29

    insatt,

    hur funkar det med lvu när en av vårdnadshavarna är en lämplig förälder? Kan det bli ett lvu ändå men placering hos pappan?

  • Anonym
    Äldre 18 Feb 19:38
    #33

    Jag förstår ändå inte hur ni verkar tycka det är ok att barnet ska befinna sig under lvu? Jag skulle inte vilja att mitt barn var under lvu om jag var en kapabel förälder men den andra föräldern inte var det, utan då skulle jag stämma in och yrka på ensam vårdnad. Men en så tydlig situation som lvu på barnet om det befinner sig hos den ena föräldern (-s ansvar) så borde man väl lätt kunna få igenom ensam vårdnad?

    Insatt,
    om man placerar ett barn som är lvuát hos sin andra förälder, utgår fortfarande familjehemsersättning då? (jag funderar på vad som är mest ekonomiskt för kommunen, lvu eller hjälpa till med stämmning på vårdnad...

  • Anonym
    Äldre 18 Feb 20:30
    #35
    "Anonym (insatt) skrev 2010-02-18 19:49:37 följande:
    - men soc eller Länsrätt kan inte besluta nligt Föräldrabalken ... därmot kan Länsrätten besluta om vård enligt LVU och att den vården ev kan ske hos pappa ... men var dt intee så att han är vårdnadshavare? eller blandar jag ihop med en annan tråd här? Om han är vårdnadshavare kan inte LVU-vården inledas hos honom utan i annat hem. men troligen kan utredningshemmet räknas"

    Jag bara undrar, är det den här paragrafen du syftar på?

    11 § LVU
    Socialnämnden bestämmer hur vården av den unge skall
    ordnas och var han eller hon skall vistas under vårdtiden.

    Nämnden får medge att den unge vistas i sitt eget hem, om detta
    kan antas vara bäst ägnat att främja vården av honom eller
    henne. Vård med stöd av denna lag skall dock alltid inledas
    utanför den unges eget hem.
  • Anonym
    Äldre 19 Feb 11:04
    #38

    Jag tycker att det är bra gjort av TS att delge vad som har hänt. Det är ju jättetråkigt när signaturen "insatt" bestämt sig för att inta någon slags besserwisserposition och "få rätt" istället för att ge stöd om man nu är så insatt.
    Som gift med en jurist är jag också hyfsat insatt och tycker det är rätt patetiskt att påpeka att det är länsrätt och inte tingsrätt som handlägger LVU, är man insatt så vet man ju det ändå och inser att TS bara skrivit fel.

    TS, jag hoppas verkligen det löser sig till det bästa för alla och att det går fort så ni slipper känna oro och så att du kan få slappna av i din graviditet en aning.

  • Anonym
    Äldre 19 Feb 12:55
    #41
    Anonym (den anonyme) skrev 2010-02-19 12:46:57 följande:
    Om man ska kunna ge råd, såsom ts önskar, så måste man ju veta läget först. Ska jag ge råd gällande en lvu-fråga eller tr-fråga. T.ex. var det lvu-fråga men jag gav råd om tr för jag trodde det var det utifrån den info som ts gav. Hur bra hade det varit för ts att få råd när sammanhanget inte passar rådet?
    Men om du är insatt i socialjuridik så vet du ju att LVU alltid avgörs i länsrätt. Jag menar att det är bättre att helt sonika fråga än att mästra. men jag antar att du inte arbetar konkret med dessa frågor och möter klienter i verkliga livet
Svar på tråden Utredning