• PerG

    Hur mycket tror ni man förlorar på att pappan är hemma?

    En liten quiz! 

    Hur mycket, efter skatt, tror ni att följande fiktiva par förlorar per månad på att dela exakt lika på föräldraledigheten under ett år, jämfört med att mamman tar all föräldraledighet?

    Förutsättningar:

    Bebisen är född 1:a januari 2010 och paret bor i en kommun där de betalar 32% skatt. Bebisen börjar på förskola vid ett års ålder.

    Inkomst:
    Mamman: 25 000:-/mån före skatt
    Pappan: 60 000:-/mån före skatt

    Föräldrapenningsuttag när mamman tar allt (scenario 1)
    Mamman tar alla sina 330 SGI-dagar och ytterligare 30 lägstanivådagar, pappan låter sina 60 dagar brinna inne helt och hållet. 60 lägstanivådagar sparas till senare tillfälle.

    Föräldrapenningsuttag när de delar lika (scenario 2)
    Mamman är hemma de första 6 månaderna och tar 180 SGI-dagar (7 dagar/vecka) och pappan är hemma de sista 6 månaderna och tar 180 SGI-dagar (7 dagar/vecka). 30 SGI-dagar och 90 lägstanivådagar sparas till senare tillfälle.

    Välj det alternativ som ni tror är närmast vad familjen förlorar per månad (efter skatt) på att man delar lika (scenario 2) jämfört med att mamman tar allt (scenario 1).


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-01 07:41
    Svarsalternativen gäller alltså hur mycket man förlorar i snitt utslaget på ett år i scenario 2 jämfört med scenario 1.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-01 10:43
    Jag har lagt ut en kalkyl här (FL är inte bra att skriva in tabeller) som räknar ut skillnaden. För er som är ivriga så står svaret längst ner på sidan...

    docs.google.com/View

    Säg till om ni hittar några fel så rättar jag det direkt!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-05 00:25
    Uppdaterad länk till kalkylen:
    docs.google.com/document/d/11XD6P0lRJmrOxf5-Mql2F2LBThW_PXysQxRtXQpo-WU/pub
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur mycket tror ni man förlorar på att pappan är hemma?
  • Danitra
    Sarah84 skrev 2010-02-02 23:06:23 följande:
    Om vi ser till vår familj, så hade både jag & mannen haft fasta jobba på tex 100% så hade vi nog kunnat dela lika utan att direkt förlora något. Nu är jag arbetslös & mannen har fast 100%, så att låta honom gå pappaledig & jag på A-kassa skulle sänka vår inkomst rejält nu. Då jag får jobb är det ju en helt annan sak =) Japp det borde du göra. Skulle nog vara nått =)
    Det som är så väldigt konstigt är att (nästan) INGA familjer gör tvärtom när situationen är tvärtom. För jag vet nog att det finns familjer där mannen är arbetslös när barnet kommer och ändå är det bara en promille av familjerna där pappan tar majoriteten av dagarna.
  • PerG
    avocadomacka skrev 2010-02-02 23:01:14 följande:
    Kan inte TS göra samma scenario där mamman inte har hunnit jobba och får ut lägstanivå, och pappan ca 25.000? Så kan de som säger att det alltid GÅR att dela på föräldraledigheten titta på den kalkylen... Har man råd, så har man. Har man inte, så har man inte.
    Mitt nuvarande verktyg (ett avancerat excelark) gillar inte en SGI som inte är samma som inkomsten när man arbetar, men jag skulle kanske kunna hacka om det tillfälligt så att jag kan simulera detta.

    Vad ska vi sätta mammans lön till när hon arbetar? 20 000:-/mån före skatt? 15 000

    Du menar alltså ett scenario där mamman har ett jobb, men har inte haft det länge nog innan förlossningen att SGI:n höjts?
  • PerG
    Danitra skrev 2010-02-02 23:03:47 följande:
    Självklart finns det fall där det verkligen inte GÅR att dela. Men dom är väldigt få (vi var ett av dom). Väldigt många av dom som säger att det verkligen inte går har bara förutsatt att det inte gör det.
    Exakt!

    Med den här tråden (och alla mina kalkyler) vill jag bara visa på den "bistra ekonomiska verkligheten".. dvs hur det faktiskt ser ut...  sen är jag medveten om en massa praktiska omständigheter som kan sätta stopp för det och det säger jag inget om!
  • Sarah84
    Danitra skrev 2010-02-02 23:08:23 följande:
    Det som är så väldigt konstigt är att (nästan) INGA familjer gör tvärtom när situationen är tvärtom. För jag vet nog att det finns familjer där mannen är arbetslös när barnet kommer och ändå är det bara en promille av familjerna där pappan tar majoriteten av dagarna.
    Ja det är märkligt.. Dock så är de väl ofta så att mamman bör va hemma den första tiden, om man ammar & om man tex haft en "jobbig" förkossning tex, annars så borde de ju förlora på de.
  • Danitra
    Sarah84 skrev 2010-02-02 23:15:55 följande:
    Ja det är märkligt.. Dock så är de väl ofta så att mamman bör va hemma den första tiden, om man ammar & om man tex haft en "jobbig" förkossning tex, annars så borde de ju förlora på de.
    Fast om det nu är så att man verkligen inte KAN låta den med arbete vara hemma första tiden så borde väl det även gälla i en omvänd situation? Kvinnan borde tvingas tillbaka oavsett amning eller så går familjen under.
    Men ändå hittar folk lösningar då. Konstigt eller hur?
  • PerG
    Nalle Puh73 skrev 2010-02-02 22:52:58 följande:
    Det du missat är väl att man oftast snålar med dagar och försöker plocka ut så få som möjligt för att kunna vara hemma längre. Skulle i vårt fall pappan vara hemma så krävs det att han ta 7 dagar per vecka för att förlusten ekonomiskt inte ska bli så stor. Medans om jag med skitlön gör det så förlorar vi inte lika mycket om man snålar på dagarna.
    Jag orkar inte göra en lika "snygg" presentation av resultatet, men om du inte tror resultatet så kan jag göra det så du får kontrollräkna. Jag gjorde en snabb kalkyl på följande.

    Barnet är fött i Januari 2010 och börjar förskola vid 18 månaders ålder.
    Mammans inkomst: 25 000:-
    Pappans inkomst: 60 000:-

    Scenario 1:
    Mamman är hemma i 16 månader. Under första året tar hon 20 SGI-dagar/månad = c:a 4-5 dagar/vecka. Under andra året tar hon 21 SGI-dagar  och 9 LN-dagar/månad (totalt 7 dagar/vecka). Pappan tar de sista två månaderna och tar ut 7 SGI-dagar/vecka
    Totalt antal SGI-dagar: 384
    Totalt antal LN-dagar: 36

    Scenario 2:
    Mamman tar de första 9 månaderna och tar 13 SGI-dagar/månad (c:a 3 dagar/vecka). Pappan tar efterföljande 9 månader och tar 7 SGI-dagar/vecka
    Totalt antal SGI-dagar: 387
    Totalt antal LN-dagar: 0

    Skillnad mellan scenario 1 och scenario 2 i snitt per månad utslaget på 2 år (eftersom föräldraledigheten pågår under 2010 och 2011): 2537:-/mån
  • Sarah84
    Danitra skrev 2010-02-02 23:17:49 följande:
    Fast om det nu är så att man verkligen inte KAN låta den med arbete vara hemma första tiden så borde väl det även gälla i en omvänd situation? Kvinnan borde tvingas tillbaka oavsett amning eller så går familjen under. Men ändå hittar folk lösningar då. Konstigt eller hur?
    Fast det vet man ju kanske då man skaffar barn. Första tiden är ju lättast om mamman är hemms om man väljer att amma. Det är väl i princip det enda som i början gör att mamman blir bunden på ett annat sätt än pappan i början.
    Men ja går man inte runt så gör man inte.
    Vi skulle ínte göra de. & andra sidan ammade jag knappt, så då hade jag ju isf gått tillbaka till jobb.
  • Billabong
    Sarah84 skrev 2010-02-02 23:06:23 följande:
    Om vi ser till vår familj, så hade både jag & mannen haft fasta jobba på tex 100% så hade vi nog kunnat dela lika utan att direkt förlora något. Nu är jag arbetslös & mannen har fast 100%, så att låta honom gå pappaledig & jag på A-kassa skulle sänka vår inkomst rejält nu. Då jag får jobb är det ju en helt annan sak =)Japp det borde du göra. Skulle nog vara nått =)
    avocadomacka skrev 2010-02-02 23:01:14 följande:
    Kan inte TS göra samma scenario där mamman inte har hunnit jobba och får ut lägstanivå, och pappan ca 25.000? Så kan de som säger att det alltid GÅR att dela på föräldraledigheten titta på den kalkylen... Har man råd, så har man. Har man inte, så har man inte.
    Har ni räknat på andra lösningar kring uttag av FP än enbart att den som inte jobbar heltid tar ut FP?

    Ofta kan man tjäna på att den som HAR jobb går ner i arbetstid till 80% och jobbar måndag-torsdag eller tisdag-fredag. Då kan den föräldern ta ut FP för fredag, lördag o söndag resp. lördag, söndag och måndag.

    Har man en ok lön/SGI så tjänar man LÄTT mer på att ta ut 3 dagar på SGI-nivå än 7 dagar på lägsta nivå...

    Har du dessutom A-kassa i vanliga fall så får du ju mer för det än du får i lägstanivå - och därmed blir den ekonomiska vinsten ännu större! Eller om man inte vill vara arbetssökande utan föräldraledig och vill "slösa" och ta ut 4 lägstanivå-dagar varje vecka, då blir totalen också större.

    Finns många kreativa lösningar till att optimera sin totala ekonomi under föräldraledigheten för en familj!
  • Danitra
    Sarah84 skrev 2010-02-02 23:24:55 följande:
    Fast det vet man ju kanske då man skaffar barn. Första tiden är ju lättast om mamman är hemms om man väljer att amma. Det är väl i princip det enda som i början gör att mamman blir bunden på ett annat sätt än pappan i början. Men ja går man inte runt så gör man inte. Vi skulle ínte göra de. & andra sidan ammade jag knappt, så då hade jag ju isf gått tillbaka till jobb.
    Jo, det jag menar är bara att när man verkligen vill göra på ett visst sätt så hittar man oftast lösningar.
    Men ibland går det inte. Jag och min familj var som sagt ett sådant fall - om än tvärt emot dom flesta andra.
  • Sarah84
    Danitra skrev 2010-02-02 23:27:23 följande:
    Jo, det jag menar är bara att när man verkligen vill göra på ett visst sätt så hittar man oftast lösningar. Men ibland går det inte. Jag och min familj var som sagt ett sådant fall - om än tvärt emot dom flesta andra.
    Jo alltdå de skulle kanske gå om vi sålde huset & flytta till en liten billig lägenhet.
    Då jag har väldigt dålig A-kassa & mannen inte så jäte jäte hög lön, så sänker vi inkomsten ganska så rejält.
Svar på tråden Hur mycket tror ni man förlorar på att pappan är hemma?