Inlägg från: Gaytjej |Visa alla inlägg
  • Gaytjej

    Phil & Ted syskonvagn del 17

    Mammas V skrev 2012-04-04 10:47:46 följande:
    Snälla! Kan ni förklara denna vagnen för mig! Om ja vill ha en så har ja chansen o få köpa en billigt. Måste bestämma mig NU o ja googlar men ja fattar inte.

    Har en son på 3, han åker inte vagn men nu när vi går nån timma så blir han trött. VART skulle han åka. fram eller bak?

    Dottern är 8 månader, de är hon som ska ha en vagn...vill egentligen inte vända bort henne men tyckte denna vagnen va så snygg...dessutom är ja sugen på ett barn till om nåt år...

    Hur är de med tillbehör som sufflett, ja fattar inte mycke av denna vagnen...haha...
    Du kan använda vagnen för

    - för ett barn som åker framåtvänt
    - för ett större syskon som sitter (fram) och ett litet, 0-6 månader ca, som ligger (under det sittande syskonet). Barnet som ligger åker i åkpåse, lift eller helt enkelt på platsen som blir när huvudsitsen är fälld. Det större syskonet sitter i den löstagbara syskonet.
    - för ett större syskon som sitter fram i huvudsitsen och ett från typ 5 månader som sitter under/bakom, i den löstagbara syskonsitsen.
    - för ett litet barn som ligger, antingen på befintlig yta som blir när man fäller över sitsen, eller i hårdlift som man får köpa separat
    -  sedan går det att sätta dit i alla fall Akta Gracos babyskydd om man vill, men vagnen är inte tillverkad för det ändamålet.

    Är det ett bra pris så köp, går ju att sälja igen :) Jag som just shoppat begagnat har konsterat att häromkring (Skåne-Halland) så kan man hitta en fräsch P&T Sport med lite tillbehör för 3000-4000 kr. Ibland billigare.

    Syskonsitsen som man alltså kan ha på två ställen på vagnen brukar medfölja. Den behöver troligen en suflett, går visst att köpa en lös (Akta Graco, 200 kr). Sen vet jag inte om det finns original P&T-footsacks att köpa, men jag har aldrig sett ngn. Vi har sytt en själva och det finns folk på nätet som kan sy på beställning.
    Lite dåligt med fack är det på vagnen, men det finns diverse väskor o mugghållare att köpa, både original och annat som fungerar fint. 
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Gaytjej
    Gaytjej skrev 2012-04-04 14:12:25 följande:
    Det större syskonet sitter i den löstagbara syskonet.
    Hoppsan, det här lät ju knepigt =) Menade förstås i den löstagbara syskonsitsen!

    Gillar inte heller det där med att ha dem vända från mig egentligen, men ibland är det ju svårt att få allt.. Ville eg ha en syskonvagn där syskonen sitter bredvid varandra, men det får inte plats i vår bil tillsammans med hundburen - och nu är jag glad över att vi har en sån här smal vagn. Vi brukar iofs inte gå i affärer så ofta, men när vi väl gör det så är det ju skönt att kunna ta sig fram mellan hyllor och klädställningar! 
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Gaytjej
    Seldonia skrev 2012-04-20 19:38:39 följande:
    Hej!

    Kommer att ha en ganska stadig dotter på 2 år och 5 månader när vår lilla kommer, och jag är i valet och kvalet om jag (vi) ska skaffa en syskonvagn. Hon kommer ju inte att vara så stor, så plats i en vagn måste finnas när vi går längre promenader, men jag vill verkligen inte dra runt en sån där bred pråm som många syskonvagnar är. 

    Hur gamla syskon har ni haft i era vagnar? Står den stadigt trots att en tung 2,5-åring kanske kränger i sin sits? Jag kan ju föreställa mig att hon gärna vill försöka vrida sig och titta på syskonet nämligen...

    Har ni saknat att inte kunna minstingen vänd mot er i vagnen? Hur lätt/svårt är det att få kontakt med barnen när man drar vagnen? Jag har känt mig ganska beroende av den ögonkontakt jag har haft med mina tjejer i vår Emmaljunga.

    Jag hoppas att någon kan hjälpa mig att ordna reda i mina vagnfunderingar!
    När det gäller stadighet så sattes vår P&T på prov häromdagen när jag stannade och pratade med grannbonden och sonen (två år och två månader) fick ett utbrott utan dess like då han inte fick gå ur vagnen och undersöka grannes traktorer. Sonen kastade sig fram och tillbaka och ja, vagnen stod där den stod :) Men visst, den är inte lika stadig som vår Emmaljunga Scooter när man kör på gropiga stigar och så, men vi hade inget val när det gällde syskonvagn eftersom vi var tvungna att ha en som tog liten plats i bilen.

    Och när det gäller ögonkontakt så tror jag nog att jag kommer att sakna det. Just nu sover den lilla så fort man har tagit ett steg med vagnen, men längre fram när de är lite äldre så har jag tyckt om att kunna ha ögonkontakt och prata. Storebror däremot vill mest se på annat än på mig :) Men vi kommer även köra den lilla själv i vagnen, och då kommer det att bli i en vagn där hon är vänd emot oss.

    City Select har annars en smal syskonvagn där jag tror båda är vända emot en? Och P&T hade väl en ny, Promenade eller ngt i den stilen, där jag tror ett eller båda barnen kunde sitta vända mot den som kör?
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Gaytjej

    Känner ni att ni verkligen behöver mjukliften? Vi använder vår ett par tre gånger bara, sedan övergick vi till att lägga vår nyföding på och i täcken/filtar istället (åkpåse hade vi med, men det är inte heller vår grej..). Men, mjukliften är förstås smidig om man bor i lägenhet och/eller om man vill ta in ett sovande barn förstås.

    Vår mjuklift köpte vi för 40 spänn på Emmaus, ingen P&T utan en Carena. Jag tror att den är större än P&Ts egna, men den passade bra ändå (och det var alltså inte för att den passade dåligt eller var bökig som vi inte använde mjukliften så mkt!) 

    När det gäller däcket SatuSv, så rapportera gärna ifall Barnens hus/Babyproffsen kunde hjälpa er! Vore bra att veta! 


    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Gaytjej
    LNE skrev 2012-05-12 10:21:14 följande:
    Hej alla pt experter!
    Snabb fråga, passar en sittdyna tillhörande vibe, skulle den passa i en sport???? 
    Nej, jag tror nog inte det? Mönstret på den här sidan http://skrotdesign.blogspot.se/search/label/Barnvagnsdynor visar iaf på olika sorters dynor för Sport och Vibe.
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Gaytjej
    09 och 12 skrev 2012-07-01 20:50:03 följande:
    Hej!

    Har precis köpt en begagnad sport med mjuklift. Är det någon som vet hur jag bäst tvättar alla delar för att få de fräscha? Skulle gärna tvätta i maskin då det känns som det blir renare där men i mjukliften finns det ju hård botten och hårda sidor som man inte kan ta bort eller? Tacksam för råd och tips!
    Vi skurade vår med såpa!
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Gaytjej
    Strossel skrev 2012-07-12 17:23:00 följande:
    Jag har en vibe och väntar nu vårt andra barn i augusti. Jag har börjat fundera på nu hur man bäddar i vagnen under sommaren? Hur gjorde ni?

    Vi har en mjuklift cocoon men använder ni den under sommaren? Är inte den väldigt varm? Sen under vintern, har ni åkpåse i cocoonen eller bara täcke?

    Många dumma frågor nu ;)
    Vi fick barn i mitten av mars och vi använde bara mjukliften de första två veckorna, därefter övergick vi till hemmagjord madrass (ett dubbelvikt istoppstäcke med 'örngott' runt) + täcken á la lager på lager. Lilltjejen hade overall på sig.

    Nu på sommaren så har vi vår madrass + en bomullsfilt och en fleecefilt som vi har i olika kombinationer. 
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Gaytjej
    asteri skrev 2012-08-10 14:19:14 följande:
    Nu är den min i alla fall :). Så dumt att man inte kan luta syskonsitsen... Det är väl störst möjlighet att det minsta barnet som sitter under vill sova, eller?
    Nu när du fick vagnen så billigt så kanske du kan lägga en slant på köpa till en syskonsits från Sporten istället? De ska ju fungera på Explorern om jag fattat rätt!

    Min stora sover för övrigt bra i syskonsitsen även om den inte i ligg-läge. Lilltjejen har inte provat ännu :)
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Gaytjej
    Quirall skrev 2012-09-14 10:47:48 följande:
    Okej, tack, har inte riktigt bestämt mig hur jag skall göra än, men bara elodie dynorna går ju på ca 600:- nya så det kan ju kanske motivera ett lite högre pris, men sen måste vagnen skickas då jag bor så olägligt så tyvärr tillkommer frakt också :(

      
    När vi kikade runt i vintras så var 3000-3500 ett ganska vanligt pris för sportar utan tillbehör och utan nya delar. Vi köpte en fin -09 till sist för 2500, vilket faktiskt kändes billigt i sammanhanget. Dock inga tillbehör mer än den där regnluckan.

    2000 för din vagn med tillbehör, drömmaromsmått, var ju ettt riktigt fint pris!
    Quirall skrev 2012-09-14 10:47:48 följande:
    vad är skillnaden mellan classic och sport?
      
    Läs högst upp i TS!
    Viloläget på syskonsitsen som sporten har verkar vara lite eftertraktat.
     
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Gaytjej
    asteri skrev 2012-11-11 22:18:18 följande:
    Ok, hur sjutton är det tänkt, hur länge ska man kunna ha bebisen i cocoonen? Min bebis är 3 veckor och 57 cm, och den är nästan för kort. Hur riskfritt är det att bädda ner bebisen utan cocoon om man fäller ner?
    Vi hade vår nyfödda på en tunn liten madrass  och med filtar över. Fungerade bra!
    Fårskinn är också kanon ja.  
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Gaytjej
    drömmaromsmått skrev 2013-01-27 19:49:02 följande:
    Någon som vet ifall det finns något travelsystem som passar sporten där man kan ha besafe babyskydd?
    finns ju ett som ska passar classic explorer och hammerhead, passar det även sport då?

    "Phil & Teds Adapter Maxi-Cosi och BeSafe är en adapter till dig som vill kunna sätta babyskyddet direkt på din Phil & Teds Classic, Hammerhead eller Explorer. Adaptern fästs på vagnens chassi, sedan kan du enkelt koppla på och av ditt babyskydd."

       
    Fiffigt med adapter!

    För er som har Akta Graco-babyskydd kan jag tipsa om att det går att köra utan någon sådan! Vi fällde ner huvudsitsen i fullt viloläge och så satte vi "hacken" i Akta Gracons underrede över bygeln som annars sitter över huvudsits-barnets ben. Blev mycket stadigt, men babyskyddet sitter ju inte fast i vagnen (dock lätt att ordna ngn fastspänningsanordning om man vill det).

     
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Gaytjej
    Jag tror att Explorern ska vara bättre balanserad än Sporten? I Sporten så tippar det lätt bakåt ifall man bara har ett barn och det sitter i syskonsitsen. Jag har kört en del så ändå, men vill då inte släppa handtaget. Brukar istället har lillasyster i huvudsitsen och storerbror i syskonsitsen, så kan han klättra i och ur som han vill!
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Gaytjej
    nanako skrev 2014-01-16 11:06:07 följande:
    Hjälp!
    År det någon som har en Navigator (v1) som har fått samma problem som mig? Spännet som håller huvudsitsen i upprätt läge har börjat lossna av sig själv vilket gör att stora dråsar ner i skallen på lilla!
    Känns som en sjukt osäker konstruktion när man tänker efter, bara ett ynka litet snabbspänne utan någon som helst form av säkerhetsrem eller liknande.
    Som tur är satte sig stora upp instinktivt när ryggstödet släppte, så det blev inga skador. 
    Jösses!! Reklamera!

    På Sporten är det i alla fall två stycken remmar med spännen, men jag har riktigt svårt att spänna det nedersta, så det blir att vi bara använder ett. Men för att få fullt liggläge så måste man även öppna två dragkedjor, så den skulle aldrig kunna trilla så långt att nr 2 fick sätet på sig.
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
Svar på tråden Phil & Ted syskonvagn del 17