• VildaVackraVilja

    Vad tycker ni om namnet Lovis?

    Lovis som i Ronja Rövardotters mamma.
    Vi har döpt vår dotter till det och jag har faktiskt blivit förvånad över vilka problem folk verkar ha med det namnet.
    Det är många som tror att det är en pojke som heter Lewis eller så lägger dom betoningen på i:et så det blir loviiis. Eller blir det Louise. Många tycker att det är ett konstigt namn.
    Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Lovis?
  • Aurora

    hej jag tycker er dotter har ett underbart vackert namn en väninna till mig har en tjej på snart 4år som oxå heter Lovis efter ronjas mamma...men hon har fått höra hur "svårt" namn hon har och många kallar henne just louise..Dock börjar det bli mer sällan som felsägandet händer nu.

  • Anatha

    När jag läste rubriken så läste jag faktiskt fel och trodde det stod Lovisa med a på slutet. Lustigt för jag var tvungen att koppla med Ronja Röverdotter innan jag fattade vilket namn det faktiskt var. Men med tanke på det så är det nog ett "svårare" namn dock väldigt fint.

  • Loon

    Såå fint och för mig inte alls svårt!!!!! (Har inte folk sett Ronja eller?)

  • ozapoza

    Jag tycker också att det jättefint. Jag förstår dock att vissa blir lite konfunderade eftersom det är ovanlig och så "likt" Louise. Det finns så många alternativa stavningar på namn ju. Sen finns ju också Lovisa som ju är som Louise i uttalet och väldigt likt Lovis i stavningen.

  • hilah

    Jag älskar Ronja Röverdotter, så jag tycker det är fint

  • Flisan79

    Har en dotter som heter Lovisa men kallas Lovis...jättesött. Har inte hört någon som tyckt det varit svårt eller konstigt. Eftersom att man betonar v:et tycker jag inte det är särskillt likt Louise.

  • Tonx

    Jag älskar det! Och hur kan man inte se skillnaden tycker jag?
    Kanske för att man själv älskar Rövardottern!

Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Lovis?