• HWikström

    kamrem eller kamkedja

    Var kan man läsa om ens bil har kamrem eller kamkedja. Har läst och läst i alla små häften jag fick när jag köpte min bil men jag hittar det verkligen inte. Jag har en Skoda Fabia Combi 1,4 74kw en årsmodell 02. 
    Sen har jag en till fråga: Jag har tankat bilen med 95 oktanig bensin men läste prcis nu att den bör tankas med 98 oktanig bensin. Har kvar några liter i tanken av den 95 oktaniga. Kan man blanda de olika oktanhalterna eller måste man köra precis slut på tanken för att sedan tanka. 

    Ursäkta dumma spörsmål men jag är rätt grön på bilar och detta är min första bil. 

  • Svar på tråden kamrem eller kamkedja
  • Schnitzel

    Nej du behöver inte tanka 98okt med den lilla motorn på bilen.

    Du kan använda dig av mekonomens hemsida och knappa in ditt regnr så får du upp info om din bil med tillhörande reservdelar, där kan du se om det är kamkedja eller kamrem.


  • HWikström

    Jag kollade på mekonomens hemsida och där finns kamrem som reservdel, men det gör mig ändå tveksam till att min bil har kamrem för den som jag köpte bilen av sa att det var kamkedja och inte kamrem men eftersom det inte finns någonstans att hitta så blir jag lite förvirrad. Ska besiktiga bilen på torsdag och då kanske jag kan fråga någon på bilprovningen, eller de kanske inte kan svara på det?

  • My opinion

    Varför behöver du veta om det är rem eller kjedja? Ska du meka själv? I så fall bör du skaffa en reparationshandbok för bilen. De manualer som kommer med duger inte till det utan är till för att man ska kunna fylla på och byta vissa förbrukningsartiklar som glödlampor o.s.v.

  • HWikström

    Har läst och hört att har man kamrem bör den bytas runt 12 000 mil vilket min bil snart börjar närma sig. Annars kan man vänta till 16 000 mil.

  • My opinion

    Lättast är att du ringer en märkesverkstad och frågar. Fråga inte bara vad du har utan när de rekomenderar byte. En sådan upplysning ska de ju kunna ge per telefon och det ska inte kosta något i det läget är du ju en potentiell kund.

  • clueless

    Hej,

    Jag har samma fundering så jag ber om att få låna tråden

    Jag har en Skoda Fabia 1,4Mpi Comfort 50kw, årsmodell 2000. Registreringsnummer SYT341.

    Har bilen kamkedja? I serviceboken står det absolut ingenting om vare sig kamrem eller kamkedja.

    Jag har letat överallt på Internet men hittar ingen info. Har sökt på Skoda Fabia 1,4mpi och många bilar från 2000-2002 har kamkedja, enligt annonserna på blocket t.ex.

    Om bilen har kamkedja, behöver då den inte bytas någonsin?

  • Rataxes
    clueless skrev 2012-06-09 23:41:45 följande:
    Hej,

    Jag har samma fundering så jag ber om att få låna tråden

    Jag har en Skoda Fabia 1,4Mpi Comfort 50kw, årsmodell 2000. Registreringsnummer SYT341.

    Har bilen kamkedja? I serviceboken står det absolut ingenting om vare sig kamrem eller kamkedja.

    Jag har letat överallt på Internet men hittar ingen info. Har sökt på Skoda Fabia 1,4mpi och många bilar från 2000-2002 har kamkedja, enligt annonserna på blocket t.ex.

    Om bilen har kamkedja, behöver då den inte bytas någonsin?
    Jag har bytt kamkedja på de bilar jag av någon anledning haft loss topplocket på, ett billigt sätt att försäkra sig mot haverier. Annars beror det på kamdrivningens konstruktion, det går inte att generellt säga att kedjor inte behöver bytas, resp inte behöver bytas.

    Ring någon skodaverkstad, de borde veta? eller kolla skodaklubbens forum.
    I suffer, therefore I am...
  • ugglebiff

    Hej!
    Du kan ganska lugnt fortsätta att köra din bil på 95oktan bensin om den inte har turbo eller kompressor (det har den ev om det är en TSI-modell).

    Troligen har den kamrem men ring och fråga en bilverkstad, vilken som helst så kan de ta reda på detta med ditt reg.nr.

  • ugglebiff

    Vill lägga till att jag inte är expert på denna bilmodell.
    Så att ställa frågorna till en verkstad är inte fel ? kanske då en auktoriserad så de kan berätta om bilen ev behöver byta kamkedjan (vilket kan vara fallet på nyare bilar som har kamkedja).

  • Grande Rock
    ugglebiff skrev 2016-02-08 21:44:17 följande:

    Hej!
    Du kan ganska lugnt fortsätta att köra din bil på 95oktan bensin om den inte har turbo eller kompressor (det har den ev om det är en TSI-modell).

    Troligen har den kamrem men ring och fråga en bilverkstad, vilken som helst så kan de ta reda på detta med ditt reg.nr.


    Sannolikt har TS tankat ett par gånger de senaste sex åren, kan undras vilket oktantal bara...
    Born to lose, live to win!
  • Rabarbapuppa
    Mak18 skrev 2017-08-05 08:36:58 följande:

    Kamrem eller kedja till Nissan Almera sedan 1999???


    Almeran hade ett par motoralternativ (vet ej vilken som sitter i din), men jag är i stort sett 100 på att de använder kedja. 

    Från en tråd om ett 1999 Nissan Almera-projekt på nätet kan du se denna bild. Tydliga kamdrev och kedja på denna Almera. 

    www.cardomain.com/ridepost/1885966/1999-nissan-almera/

    /Puppa
  • Noname00

    Om det är kamkedja så behöver du i stort sett aldrig byta den under bilen livstid om du inte får problem med kedjesträckarna, därför är det viktigt att byta olja vid max 1500 mil eller 12 månader vilket som infaller först.
    Att följa långlife intervallerna och gå på serviceindikatorn blir för långt intervall mellan bytena.

Svar på tråden kamrem eller kamkedja