• Äldre 4 Feb 16:55
    46396 visningar
    31 svar
    31
    46396

    Försäkringspengar Folksam

    Min son fick pengar innan jul, mer än det belopp som ni får, men vi (föräldrar) får inte röra dom.
    En lag säger att alla pengar mer än två basbelopp får överförmyndarspärr för barn under 18år.

    Så vill sonen köpa något måste han ansöka om pengar och sedan bevisa med kvitton att han köpt rätt saker.

    Han har köpt en säng 5000kr och nu idagarna får han ut pengar till telefon 4000kr.
    I vår kommer han begära pengar till moped. 15.000-20.000kr.

    Pengarna kommer från folksam. Sonen har add.
    När han fyller 18 tillfaller dom honom automatiskt och då ska merparten av pengarn finnas kvar sa överförmyndaren.

    Pengarna får enbart gå till saker som inte föräldraskapet innefattar. som renovering av huset och kläder mm. får man inte ut pengar för.

  • Äldre 6 Feb 09:47
    #13

    Man söker pengarna som föräldrar tills han är 16år då måste han själv även skriva på pappret. Man får en fullmakt där beloppet man vill ha ut, är skrivet. Det tar man till banken och får ut pengarna. Man har sedan 3 veckor på sig att köpa det man ansökt om. För då vill dom ha kvitton på köpet. Blir det pengar över ska dom tillbaka till kontot och även det kvittot ska skickas med.

    Innan allt var klart från folksam tog det ca 3 veckor, lite papper och kopior på körkorten för att folksam skulle kunna öppna ett konto åt sonen.

    Pengarna ska nu plaseras i något som är mer fördelaktikt för sonen. Någon ränta kan ju vara bra. När vi vet hur vi vill placera dom får vi ansöka till överförmyndaren om det och se om dom godkänner vår placering.
    Om nu merparten av pengarna ska finnas kvar så kan man ju låsa dom i 2år tills dom blir hans utan spärrar.
    Risken som jag ser det är att det finns en anledning till att han fick pengarna, ADD. När han är 18 är han mpgen att ta emot dessa pengar eller ryker alla pengar till en stor fest tex.
    Vi har i vilket fall redan nu pratat mycket med honom om ekonomi och vad pengarna borde går till. (trygghet).

    Dom kommer att göra en ny bedömning av honom vi 19års ålder så vem vet han kanske får mer pengar efter det.

  • Äldre 6 Feb 09:55
    #16
    The Black Lady skrev 2010-02-06 09:50:29 följande:
    Jag ringde TH igår och det var inte en en ide att anmäla min minsta sons autism eller min äldsta sons ADHD.... de skulle inte få något iallafall......
    Vad har ni för försäkring på TH som inte ger något för autism? 

    Vad är barnförsäkringarna tillför om dom inte ger utdelning om ett så kallat dolt fel uppkommit?

    Vi började skick in läkar utlåtanden redan när ha nvar 4 år sedan har jag fortsatt allt har dom fått. när ha nvat ca 10 år kom det pengar en gång om året(3000-4000) och nu fick han en stor summa. Nu kommer inget varje år. Han är 15år.
  • Äldre 6 Feb 10:49
    #19

    Ja det visar ju bara att det är viktigt vilket bolag man väljer.

    Vi hade folksam på honom och skandia på dottern när dom var små.
    Hade vi fortsatt att betala skandia så hade den fallit ut med massor för tjejen är glutenintolerant. Synd, att vi valde bort den.

    Vi fick hjälp av en opartiskförsäkringsmäklare som jag kan rekomendera er alla att använda vid tecknandet att försäkringar.

  • Äldre 6 Feb 12:14
    #21

    Jo det är klart att dom förändras jag har inte uppdateras på massor av år :)


    Majsan70 skrev 2010-02-06 10:57:26 följande:
    Fast reglerna ändras ju genom åren. Ingen av de försäkringar jag tecknat till barnen är precis de samma nu som de var då. I sonens fall hann vi få ut på försäkringen innan ändringen kom. Folksam för oss ger inte det övriga skyddet vi känner att vi vill ha tex.  Och jag är ganska säker på att om jag tecknat tex. Folksam för 18 år sedan så hade den försäkringen sett annorlunda ut nu än vad den gjorde då.Så jag är oerhört nöjd med TH och Skandia som vi har till våra barn. 
  • Äldre 6 Feb 22:18
    #24

    Vad har vårdbidraget med försäkringen att göra?

    Jag har vårdbidrag från försäkringskassan.
    Pojken försäkringspengar från försäkringen.

Svar på tråden Försäkringspengar Folksam