• Harling1985

    Andra säger att det är dumt utav mig att vilja ha fler barn...

    Hejsan alla underbara änglaföräldrar!!

    2001 blev jag mamma för första gången till min nu 9 åriga son Hampus. Redan under graviditeten med honom kände jag att jag ville ha tätt mellan mina barn, så att de kunde ha "lek nytta" av varandra.

    Men med tanke på att jag var väldigt ung när jag då blev mamma, valde jag att vänta.

    I September 2008 föddes våran ängel Tindra, efter en psykisk jobbig graviditet.
    Ganska direkt undrade folk runt omkring om vi inte skulle skaffa ett nytt barn.
    Jag störde mig väldigt på ordvalt. Visst ville jag väl någon ha ett till barn,om jag vågade.

    Men ett nytt!!  Nää,det finns ingen som kan ta Tindras plats,jag vill inte heller ge hennes plats till någon annan.

    På efterkontrollen, en månad efter Tindras bortgång, visade det sig att jag var gravid.
    Jag blev glad och rädd.. Alla runt omkring tyckte att -Ja men det var ju bra. Och trodde att det skulle göra det hela bättre.

    Men jag sörjde samtidigt som jag kände rädsla, jag vågade till en början inte ta till mig barnet imagen.
    Det var en jobbig graviditet, som slutade i en underbar, efterlängtad liten Vilja.

    Jag har efter att Tindra dog haft väldigt svårt när människor talar om att jag ska inte ha fler barn än tre,för det blir så dumt med bil. osv
    Efter att hon inte finns här hos oss så har det påverkat mitt sätt mycket att se på det viset.

    Nu har familj och vänner börjat undra och påpeka igen,med meningar som:

    Men du börjar väl äta p-piller nu, för visst ska du inte skaffa fler barn,du tyckte ju att det var jobbigt under graviditeten.

    (Åh ja,visst tyckte jag det,men det hela var värt det. Det känns för mig jobbigt att andra inte tycker att jag ska skaffa fler barn,bara för att Tindra påverkar. Det kommer hon ju alltid göra.)

    Har också fått höra att: Men du vill ju ha tätt mellan dina barn så att de kan leka med varandra.

    (Detta är också jobbigt att höra,då jag nu vet att man kan inte planera vad man vill ha framåt)

    Det är nu 16 månader sen vår ängel Tindra föddes och dog och 6 månader sen våran Vilja föddes.

    Jag har nu beslutat mig för att inte skaffa p-piller utan låta allt hasin egen gång. Jag kan inte räkna med att få ett barn som kommer kunna leka med Vilja, och jag vill inte heller säga hur många barn jag ska ha.

    Men de flesta runt omkring mig reagerar negativt på detta, att jag är dum som skulle utsätta mig för en eventuell graviditet.

    Har ni andra också fått påpekande när det gäller detta. 

    Jag har förstått att ingen som inte mist ett barn kan förstå vad jag känner eller menar, men det är jobbigt att de kommer med deras påpekanden och antaganden hela tiden.. 


    Mamma till en Prins en Ängel och en Prinsessa
  • Svar på tråden Andra säger att det är dumt utav mig att vilja ha fler barn...
  • Gummsan

    Beklagar förlusten av eran Tindra.

    Alla känner väl på olika vis kanske. Själv har jag ingen ängel men jag är änglafaster. Min bror fick först en pojk sen en tös som dog efter 11dagar sen en tös till. Mamman har idag steriliserat sig för hon tyckte att graviditet och förlossning var för jobbig. Hon blandade ihop dom sa hon. Men vad jag minns har ingen sagt att dom ska vara nöjda med det dom har eller skaffa en till. Tycker du/ni ska göra precis som ni känner själva och vad ni orkar med.
    Får själv höra att jag borde sterilisera mig, göra abort och massa tråkiga kommentarer. För folk tycker att jag har förmånga (Väntar nr4 men de vet ej så många).. Är väl så att folk måste lägga sig i helt enkelt och hur man än försöker se förbi det så sårar det ju. Lycka till med ditt/erat beslut... Kram

  • Lilla Lime

    Vi som är änglaföräldrar har insett att man inte kan planera hur och när man vill att barnen ska födas. Vi kan tyvärr inte räkna med att de är friska o levande. Vi lever inte längre i en lyckligt ovetande bubbla.

    Jag tror att för många av oss är det viktigt att få barn o kankse flera barn än man från början sa. jag sa tidigare att jag ville ha 3. skulle det bli fler så önskade jag tvillingar för att inte gå igenom för många graviditeter o förlossningar. Efter att Alice dog i min mage i v 37 så har jag ändrat o säger aldrig hur många barn jag vill ha. För alice är ju alltid barn nummer 1. Men jag vill ju fortfarande ha (om jag får önska) fler än två levande barn på jorden.

    Många kämpar med missfall och andra problem. Men de lever i sin lyckliga bubbla o tror att när de passerat v23 så är allt frid o fröjd.

    jag är många gånger avis på att jag inte längre lever i deras verklighet. Men skulle aldrig heller kunna byta bort vår lilla alice.

    Jag är "bara" 28 men känner nu att jag inte kan/vill planera för att barn ska komma med några års mellanrum utan mer att de får komma när de kommer. Jag är inte sugen på att börja med p-piller eller annat som kan försvåra nåt sen.

    Blir ledseen på folk som ska framhålla sina åsikter om allt jämt. är det inte något dumt om ängel-barnet så är det nåt annat. Är man gravid så vet hela världen hur man ska leva... det är trist att folk ska visa sin omsorg så konstigt. varför inte bara tala om att man är värdefull för den människan, det betyder mer.

  • Sooli2

    Är så ledsen för att du inte fick behålla din lilla tjej. Och jag blir så arg på dessa människor som tror att de har rätten att komma med "goda råd"....usch säger jag! Det är väl inte de som är dina barns mamma. Det är väl DU själv som bestämmer hur du ska leva ditt liv. Jag tror inte att vissa förstår hur de sårar med såna kommentarer.

    Fick själv en fråga i söndags om jag var gravid eftersom min mage var "så stor". Jag blev så arg på människan (en helt främmande person också) och så sa jag till henne att "Nä, jag är inte gravid. Inte längre iallafall. Inte sedan min döda son föddes på juldagen för fem veckor sedan!" Sen blev hon tyst.

    Nä, lyssna inte på andras sk goda råd. Lyssna på ditt eget hjärta så kommer du att välja rätt.

    Stor kram!

  • nonayti

    men herregud. vad folk vill lägga sig i. vet precis hur jobbigt det är.
    nu vill jag inte ha barn de närmaste åren, men jag var på kryssning med min man förra veckan, och då säger min mamma, du har väl kondomer med dig, för du skulle inte orka med ett till barn just nu,
    jag fick världens chock, först för att min mamma talar om mitt sexliv och sen för att hon tror vad som är bäst för mig,
    så jag svarade henne att det bestämmer väl jag och min man inte du, då svarar hon, nej, då slutar jag tala med dig nån mer, jag blir riktigt sur, för du kommer ta livit ur dig och om du lyckas att bli gravid, så förstör du ditt liv, när hade du tänkt gå tillbax till plugget,
    jag blev sååå sur på henne att jag tänkte skaffa barn bara för det,
    aa, man blir så arg

    gumman, ingen har rätt att säga till dig vad som är rätt eller fel för dig, du och din man vet bäst, det är ditt liv och din kropp, och vill du ha ett till barn ska du inte bry dig så mycket om vad andra tycker. vi som har blivit utsatta för detta mardröm att förlora ett barn, vet hur folk kan vara dumma med deras idiot kommentarer. vi vet bättre, det vet du.

    kramisar till dig och din familj

  • Zoieli

    Människors kommentarer... Ja, vad säger man? Många menar säkert väl men det blir fel ändå.

    När vi fått vårt andra levande barn, efter att ha mist två innan, så sa många till mig att nu räcker det väl? Fast många menade det med omtanke och att de själva gått och varit så oroliga och spända för vår skull.

    Vårt första levande barn blev en tjej och det andra levande barnet en pojk. En kommentar fastnade speciellt... Nu ska ni väl inte ha fler? Nu har ni ju en av varje så nu är ju familjen komplett! Familjen blir ju aldrig komplett när man mist barn. Det saknas ju alltid någon.  Fast jag tog kommentaren för välmenat men okunnigt sagt.

    Mitt sätt att hantera människors kommentarer är att tänka att de är lyckligt ovetande.

    Många varma kramar/Elisabeth med *Vendela*, Vilda, *Vega*, Ville och Mirakel nr 5 i magen

Svar på tråden Andra säger att det är dumt utav mig att vilja ha fler barn...