• Solgli­mtar
    Äldre 4 Feb 21:45
    17037 visningar
    9 svar
    9
    17037

    Röd och svullen i ansiktet, kliande stora fläckar över hela kroppen!

    Min man åkte nyss till akuten med vår tvååriga dotter. Plötsligt hade hon ett så svullet ansikte att man knappt kände igen henne och röda fläckiga partier över hela kroppen som kliar. Det blev även vita upphöjda knottror i de där röda fläckarna när hon kliade.

    På sjukvårdsrådgivningen sa man bara "åk in" och det kanske är en allergisk reaktion, men vad jag vet är hon inte allergisk mot något...
    Hon har de senaste dagarna varit sjuk. Först feber, sen diarré.
    Någon sjukdom som har samband med detta eller...?
    Någon som känner igen det här?

    Usch nu är man  ju så orolig. Det är 3 mil till sjukhuset och de lär inte komma hem på länge...

  • Svar på tråden Röd och svullen i ansiktet, kliande stora fläckar över hela kroppen!
  • Äldre 4 Feb 22:29
    #1

    Fy vad jobbigt! Hoppas att allt går bra!

  • znutta­n79
    Äldre 4 Feb 22:48
    #2

    Är inte kunnig men har för mej att jag hört om det förut och att det är virus. <men som sagt Jag är inte läke kunnig.
    Hoppas allt går bra.

  • Äldre 5 Feb 16:00
    #3

    Det låter som en allergisk reaktion..
    Så såg min dotter ut vid en av hennes reaktioner... (så som jag uppfattar beskrivningen i alla fall )

    Man kan reagera starkare mot vissa allergen om immunförsvaret är sämre än vanligt, tex vid sjukdom.

    Min son tex fick en kraftig reaktion av nektarin, trots att han ätit det innan utan problem. (kräkningar, svullet ansikte, nässelutslag, en viss svullnad av slemhinnorna i munnen och halsen).
    På allergiproverna som de senare tog visade det en ganska kraftig allergi mot nektarin. (persika testade de i och för, då nektarin inte fanns med).

    Men jag är ingen läkare, så det kanske kan bero på virus också.. Ingen aning!
    Men hon är på rätt ställe i alla fall och förhoppningsvis har du nu fått svar på vad det var

    Hoppas allt gick bra!


    En kvinna störs av vad en man glömmer, en man av vad en kvinna kommer ihåg
  • En helt vanlig mamma
    Äldre 5 Feb 16:33
    #4

    Jag fick en sådan reaktion mot kyla när jagvar gravid. Har aldrig hänt före eller efter, men det gick över av sig själv, var dock otäckt.

    Lycka till.

  • Alm
    Äldre 5 Feb 16:42
    #5

    Hur har det gått för tösen?

  • Solgli­mtar
    Äldre 5 Feb 16:42
    #6

    Idag ringde jag BVC och hon sa att det nog var nässelutslag (vilket jag själv tror) och att vår dotter antagligen är överkänslig mot något och att det kommer up när hon har en infektion i kroppen, som de senaste dagarna.
    Hon ville dock inte låta oss komma för ett pricktest då "man inte gör det på så små barn". Vår dotter är 2,5 år och dett har hänt en fång förut, dock inte med lika stark reaktion. Hon är ofta lös i magen dessutom.

    Nu ska vi ge henne Tavigyl om det återkommer, men om hon svullnar upp igen som hon gjorde igår är det jag som hänger på vårdcentralen med henne tills någon tar sig en titt!
    Det är så otäckt när man inte vet vad det är för fel...

  • Alm
    Äldre 5 Feb 16:49
    #7

    Usch vad jobbigt, och inte veta vad hon kan tänkas vara allergisk mot.
    Hoppas det inte blir sån här stark reaktion någon mer gång.

  • Äldre 5 Feb 21:35
    #8

    Om de inte vill göra ett pricktest kan de ta ett blodprov istället.
    Vår dotter var 1,5 första gången de testade henne för allergier (blodprov).

    Man är ju livrädd för en ny reaktion.. Framför allt när man inte har en aning vad som utlöser den och när den ändå är så pass kraftig...


    En kvinna störs av vad en man glömmer, en man av vad en kvinna kommer ihåg
  • Äldre 5 Feb 21:40
    #9

    Vår kille blev pricktestad när han var 8 mån, vilket visade på födoämnesallergi, så visst kan de testa så tidigt. Ett tips är att vända sig direkt till en barnläkarmottagning (om ni har ngn sådan) och inte gå via bvc.

    Låter jätteobehagligt med en sådan reaktion, klart ni vill veta vad det beror på!


    Mamma till världens bästa: Nils 6/4-07 och Molly 14/10-09
Svar på tråden Röd och svullen i ansiktet, kliande stora fläckar över hela kroppen!