• Fröken­Fifi
    Äldre 5 Feb 14:12
    4823 visningar
    13 svar
    13
    4823

    Nekad utbildning?

    Jag tänkte studera på distans i min kommun, men fick hem ett brev där det stod att jag fått avslag, motiveringen lyder "Bristande ekonomiska resurser"....
    Nu är min fråga - vad gör man?

    Jag kan inte läsa på deras komvux, då jag har mina personliga skäl + är hemma med barn, vart vänder man sig? Jag fick hem brevet nyss och dom har stängt för dagen redan!  Så nu måste man vänta tills på måndag? Kan man vända sig till någon annan medans och fråga? Kan man betala själv för utbildningen på något sätt?

    Hjälp, vet inte vad jag ska göra :/


  • Svar på tråden Nekad utbildning?
  • The Black Lady
    Äldre 5 Feb 14:45
    #1

    Menar dom att DU har bristande ekonomiska resurser eller är det utbildningen som inte ska starta alls pga ek. resurser?

  • After Foreve­r
    Äldre 5 Feb 14:48
    #2

    Det är väll så att när man läser på distans betalar väll hemkommunen en summa för det eller nått tror jag, det kostar kommunen och ja ibland verkar de inte ha råd. Jag tror det fungerar så.

  • After Foreve­r
    Äldre 5 Feb 14:48
    #3

    Iallafall om man läser på distans med ämnen som redan finns i kommunen på andra ställen.

  • stfu
    Äldre 5 Feb 19:04
    #4

    ja men om man bara kan plugga distans pga diverse anledningar och kommunen nekar en pga att kommunen inte har råd (hur det ens är möjligt) hur kan man då lösa situationen?

    puffar tråden.


  • Äldre 6 Feb 09:30
    #5
    FrökenFifi skrev 2010-02-05 14:12:53 följande:
    Jag tänkte studera på distans i min kommun, men fick hem ett brev där det stod att jag fått avslag, motiveringen lyder "Bristande ekonomiska resurser".... Nu är min fråga - vad gör man? Jag kan inte läsa på deras komvux, då jag har mina personliga skäl + är hemma med barn, vart vänder man sig? Jag fick hem brevet nyss och dom har stängt för dagen redan!  Så nu måste man vänta tills på måndag? Kan man vända sig till någon annan medans och fråga? Kan man betala själv för utbildningen på något sätt? Hjälp, vet inte vad jag ska göra :/
    Det finns inte flera platser.
    Du kan göra särskild prövning 
  • Äldre 6 Feb 09:31
    #6

    Du kan köpa utbildning från hermods 


  • Fröken­Fifi
    Äldre 6 Feb 10:34
    #7
    MickeN1973 skrev 2010-02-06 09:30:24 följande:
    Fast läraren sa att det inte var många som söker just nu :/
    Jo kollat n hermofds, 4 lax för en kurs känns lite väl saftigt.
  • Äldre 6 Feb 10:42
    #8
    FrökenFifi skrev 2010-02-06 10:34:09 följande:
    Fast läraren sa att det inte var många som söker just nu :/ Jo kollat n hermofds, 4 lax för en kurs känns lite väl saftigt.
    ja men kommunen har valt att det inte finns pengar.
    Vilka ämnen ska du läsa?
  • Äldre 6 Feb 10:50
    #9

    Ja det är nog så att du måste betala själv om du vill läsa. Kommunen är bara skyldig att tillhandahålla grundskolans kurser, Särvux och Svenska för invandrare inom vuxenutbildningen. Allt annat är bara bonus.

    Många kommuner erbjuder dessutom vårdutbildningar och flera av de behörighetsgivande kurserna till högskolan men det finns ingen garanti.

    Vad jag vet är det bara Hermods som erbjuder enskilda elever att betala själva och det är då oftast samma summa som din kommun i så fall skulle ha betalt för dig. Normalt kostar det 43 kr/poäng.

    Så tyvärr ser det mörkt ut för dig att få läsa på kommunens bekostnad om du inte kan/vill läsa något av det som kommunen har i egen regi.

  • Fröken­Fifi
    Äldre 6 Feb 18:33
    #10

    Tack för alla era svar. Ska kolla in Miroi innan jag beslutar mig för Hermods, ifall de har billigare kurser.

    Är det samma summa så vet jag faktiskt inte vilket jag väljer.

    Är man berättigad csnbidrag + lån om man väljer att betala för sina kurser?


  • Ungmam­ma83
    Äldre 6 Feb 20:58
    #11
    FrökenFifi skrev 2010-02-06 18:33:53 följande:
    Tack för alla era svar. Ska kolla in Miroi innan jag beslutar mig för Hermods, ifall de har billigare kurser. Är det samma summa så vet jag faktiskt inte vilket jag väljer. Är man berättigad csnbidrag + lån om man väljer att betala för sina kurser?
    ring CSN och hör med de.
  • Menhir
    Äldre 8 Feb 12:05
    #12

    Man kan också tenta av ämnen på KomVux, i Norrköping kostade det 500kr/ämne för något år sedan.

    Hur mycket hjälp längs med vägen man kan få vet jag i ärlighetens namn inte men det är en väg för folk som inte får gå på "vanliga" KomVux.

  • Thu 3 Oct 2019 18:29
    #13

    Jag har vid minst 5 tillfällen mellan 2009 till 2016 sökt in på komvux vårdutbildning,och blev tyvärr nekad  och kruxet är att när jag läste komvux var det först grundläggande vuxenutbildning svenska,engelska,matte,samhällskunskap mellan 2005 till 2006 på Brinellskolan i Nässjö och därefter läste jag in gymnasieämnen hemkunskap,matte,samhällskunskap,engelska samtliga A-kurser sen svenska,samhällskunskap,på A och B -nivå naturkunskap A , data A ,jag fick minst g på engelska sen fick jag VG i resten av ämnena och sen skulle man hösten 2007 gå vidare med att läsa yrkesvux och jag ångrade att jag valde försäljning och handel för jag var faktiskt inne på att istället välja omvårdnad men jag gick handel och försäljning och 2008 gick jag på en mina när lågkonjunkturen slog till med full kraft så att många butiker gjorde neddragningar och jag beslöt mej 2009 att söka men blev nekad på grund av att jag redan har gått mycket utbildning och inte tillhör personer som har mest behov av utbildning och samma svar fick jag när jag sökte in på vårdutbildning på komvux i Nässjö och senaste svaret då jag blev nekad vid mitt femte försök 2016 var när jag var på samtal på antagningsenheten att de påstår att jag inte skulle kunna klara av Helfartsutbildning i vårdutbildning trots att jag förklarade att jag ville sadla om .Jag anser att jag kände mig utputtad från möjlighet att sadla om mej till jobb inom vården för min målsättning var att utbilda mej till antingen assistent eller underskötare .Och skulle jag nu i år 2019 göra ett nytt försök att söka in på vårdutbildning som startar i januari 2020 så blir jag garanterad nekad plats.Jag anser att Nässjö Kommun struntar i att följa sina plikter att de som vill sadla om till yrke där behovet är enormt stort av folk just till vården och samtidigt så ropar Nässjö kommun och andra kommuner efter folk till vården men jag och andra som söker plats till vårdutbildning blir nekad den ekvationen hör inte ihop.

Svar på tråden Nekad utbildning?