• JCW71

    Lära barn läsa och skriva svenska

    Hej,

    Vi har bott i England i snart 10 år, och min sexårige son är född här. Han pratar flytande svenska men kan inte läsa eller skriva på svenska språket. Går i Year 1 så han kan läsa och skriva Engelska.

    Vi läser mycket svenska böcker som godnattsagor för honom, och nu har han sagt själv att han också vill lära sig läsa på svenska.

    Är det någon som har gjort detta med sina barn? Hur gjorde ni? Finns det några bra "lära läsa" böcker - med instruktion för den vuxne också etc - eller började ni bara med vanliga böcker?

  • Svar på tråden Lära barn läsa och skriva svenska
  • Platano
    Jess skrev 2010-02-07 05:50:11 följande:
    nasta gang jag aker hem ska jag ta med mig ett svenskt tangentbord:)
    Det går att ställa in Bor i mexico och har köpt min laptop här och man kan ändra språket till svenska.

    Ni som bor utomlands och pratar svenska med era barn, pratar de svenska med er alltid eller bara ibland?Är de blyga när de hälsar på i sverige, eller de pratar svenska där också utan problem?
  • julmusten
    Mariohn skrev 2010-02-10 04:34:28 följande:
    Ursäkta om jag svarar från en omvänd situation men jag svarar ändå så får du göra hur du vill. Vi pratar både tjeckiska och svenska med vårt barn alltid så han lär sig bbåda språken. Mina kusiner är 4 år och de pratar flytande svenska, engelska och thai :) Barn lär sig oerhört mycket . Prata med dem på olika språk :-ä)
    Fast det verkar de ju redan gora eftersom sonen pratar flytande svenska.

    Just lasa och skriva ett annat sprak ar lite annorlunda an att prata det. Nu ar svenska och engelska relativt lika och har samma alfabet, (forutom de dar bokstaverna med prickar ).

    Om jag forstar lararna i de aldre klasserna ratt sa ar vokaler de svaraste att lara ut. "I" och "E" ar svart att halla reda pa och prickbokstaverna ar lite svara att greppa, men ovning ger fardighet!!

    Det finns ju guldstjarnebocker, Bamsebocker och sakert en massa andra bocker som man kan kopa som har stav och lasovningar for nyborjare.
  • Platano
    Mariohn skrev 2010-02-10 04:34:28 följande:
    Ursäkta om jag svarar från en omvänd situation men jag svarar ändå så får du göra hur du vill. Vi pratar både tjeckiska och svenska med vårt barn alltid så han lär sig bbåda språken. Mina kusiner är 4 år och de pratar flytande svenska, engelska och thai :) Barn lär sig oerhört mycket . Prata med dem på olika språk :-ä)
    Det vill vi också göra med vårt (sambon pratar spanska) Tycker nästan synd om de barn som har tvåspråkiga föräldrar men inte får lära sig båda språken. Det är ju en enorm fördel att kunna språk och har man föräldrar från olika länder så kan de ju få det gratis. Hoppas verkligen att jag ska kunna lära vårt barn flytande svenska
  • Mariohn
    julmusten skrev 2010-02-10 04:50:33 följande:
    Fast det verkar de ju redan gora eftersom sonen pratar flytande svenska. Just lasa och skriva ett annat sprak ar lite annorlunda an att prata det. Nu ar svenska och engelska relativt lika och har samma alfabet, (forutom de dar bokstaverna med prickar ). Om jag forstar lararna i de aldre klasserna ratt sa ar vokaler de svaraste att lara ut. "I" och "E" ar svart att halla reda pa och prickbokstaverna ar lite svara att greppa, men ovning ger fardighet!! Det finns ju guldstjarnebocker, Bamsebocker och sakert en massa andra bocker som man kan kopa som har stav och lasovningar for nyborjare.
    Ja jag kan bara säga hur vi gör och hur mina föräldrar gjorde. Jag pratar svenska med min son som är 14 veckor. Vi kör det från början. Min man pratar tjeckiska när de leker. ta en sak i taget :D 
  • julmusten

    Bananen, jag far tjata en hel del om att min dotter skall svara pa svenska, men det slapper forhoppningsvis snart. Om hon inte kan saga det hon vill saga pa svenska sa forsoker jag ge henne orden och da repeterar hon dem som en liten papegoja!!

    Ju mer jag tjatar desto automatiskare blir det att hon skall prata svenska med mig. Jag forsoker aven fa henne att anvanda svenskan med sin lillebror, det gar inte lika bra, men vi far ta en sak i taget kanner jag. Hon ar ju bara 3,5.

    Vi var i Sverige senast forra sommaren, och da pratade hon nastan bara engelska, fast mot slutet sa hade svenskan slappt lite. Innan vi akte till Sverige sa pratade hon inte svenska alls, trots att jag bara pratar svenska med henne, och gor en massa svenska aktiviteter med henne. Hon ar inte sarskilt blyg heller, men det kan sakert andras nar hon blir lite aldre.

  • Platano
    julmusten skrev 2010-02-10 04:55:25 följande:
    Bananen, jag far tjata en hel del om att min dotter skall svara pa svenska, men det slapper forhoppningsvis snart. Om hon inte kan saga det hon vill saga pa svenska sa forsoker jag ge henne orden och da repeterar hon dem som en liten papegoja!! Ju mer jag tjatar desto automatiskare blir det att hon skall prata svenska med mig. Jag forsoker aven fa henne att anvanda svenskan med sin lillebror, det gar inte lika bra, men vi far ta en sak i taget kanner jag. Hon ar ju bara 3,5.Vi var i Sverige senast forra sommaren, och da pratade hon nastan bara engelska, fast mot slutet sa hade svenskan slappt lite. Innan vi akte till Sverige sa pratade hon inte svenska alls, trots att jag bara pratar svenska med henne, och gor en massa svenska aktiviteter med henne. Hon ar inte sarskilt blyg heller, men det kan sakert andras nar hon blir lite aldre.
    Okej, men det det låter som hon kan mycket Pratar du alltid svenska med henne, även när ni är ute och så?Eller blandar du språken lite? Jag hoppas jag också kan lära det kommande barnet svenska
  • julmusten

    Jag kor 99,9% bara svenska. Fast om vi leker med nan som bara pratar engelska sa brukar jag ofta saga saker forst pa svenska och sen pa engelska sa att de engelska barnen vet vad jag har sagt.

    Men ar det bara jag och barnen sa ar det svenska for hela slanten. Det ar ju fenomenalt trakigt att tjata, men det ar verkligen det enda som funkar for min dotter. Om jag inte papekar att hon skall prata svenska med mig sa blir det ju inte heller nagot som hon kanner behov av att gora, sa da tror jag inte att hon gor det heller.

  • Örnie

    Det är bra att ni talar svenska med barnen. Ge inte upp även om de svarar på det andra språket. Säg till dem att "hemma talar vi svenska" eller så. Jag har sett så många halvsvenska barn utomlands som nästan inte talar någon svenska för att föräldrarna inte är konsekventa. Och det blir definitivt inte bättre när de kommer upp i tonåren, som en del föräldrar till yngre barn tror. Det är också väldigt svårt när partnern inte kan svenska, för han (det är ofta han, för om det är en hon, är hon - i alla fall jag känner till -  väldigt mån om att barnen ska bli tvåspråkiga) känner sig utanför. Det är nog bra att försöka få pappan att utveckla svenskan medan barnen är små. Visserligen går de så småningom om honom ifall de verkligen blir perfekt tvåspråkiga, men det gör ingenting. Pappans inställning är viktig.


    När det gäller "svenska skolor" i utlandet, så är de flesta bara kompletterande. Det innebär inte att föräldrar ska lita på att barnen lär sig svenska på en eftermiddag i veckan av icke-utbildade lärare i de flesta fall. Kompletterande undervisning är dock väldigt bra för att barn ska få tala svenska och leka med andra svensktalande och se att de inte är de enda i världen. Men ställ krav på "lärarna"! Kolla upp att de inte låter barnen tala det andra språket hela tiden för att det går lättare! Kolla upp att de gör något meningsfullt! Engagera er i föreningsstyrelsen och ifall lärarna inte är utbildade, vilket är vanligt, låt dem inte tuta i er att de har högre kompetens än ni, vilket en del också försöker med. I föreningarna är det föräldrarna som ska se till att undervisningen fungerar. Om lärarna inte gör ett meningsfull jobb, byt ut dem!
    Jag vet inte hur läsinlärningen i svenska fungerar t ex i Frankrike och England, där skriftspråket (uttalet av detta) är annorlunda, men i Tyskland behöver man inte direkt lära barnen att läsa svenska, eftersom tyska läses på samma sätt som svenska, i princip rakt upp och ner.
  • Koffie

    Men, om man har fem svenska barn i omgivningen kan man faktiskt själv starta en skola/skolförening, just för svenskans skull!

    Det är inte ens speciellt svårt, och det finns stöd att få (ekonomiskt, pedagogiskt, etc).

    Jag hade hunnit flytta från Holland innan det blev aktuellt, men mina kompisar runtom Utrecht startade en svensk skola själva, just pga det TS frågar om. Nu har man hjälp av att det redan finns skolföreningar i Holland och att landet är så litet - men det finns massor av info på webben också om man bor någonstans där det inte redan finns skolföreningar!

  • Annaïck

    Om mina barn skulle börja svara på franska då skulle jag nog låta dem göra det men själv fortsätta att svara på svenska. Då tappar de inte språket.

Svar på tråden Lära barn läsa och skriva svenska