• Pernilla3

    Hjälp mig komma på varför hon kräks!!

    Hej!

    Jag har en flicka på 10 månader, som för 3 veckor sedan började kräkas. Det mystiska är att det har varit en kräkning i veckan sedan dess.

    Första gången var en tisdag kväll för tre veckor. Hon satt på golvet och allt var bra, sedan blir hon kinkig och jag tar upp henne i famnen och då plöstligt börjar hon kaskadkräkas. Stora mängder bara sprutade ut över mig och henne och golvet. Efter den attacken så blev hon såklart jättetrött och somnade ganska omgående efter att jag tvättat av oss.

    Nästa gång det var dags igen var måndagen veckan efter. Vi var på öppna förskolan och hon sitter och leker. Återigen blir hon kinkig och jag tar upp henne och då händer det igen. Rikliga kräkningar som bara sprutar ut. Efteråt blir hon helt slut och somnar på stört.

    Tredje gången tisdagen veckan efter så är det återigen dags. Då är jag inte hemma men sambon berättar att hon sitter i sin stol och väntar på kvällsmaten och helt plöstligt börjar hon kräkas så att det sprutar över rummet. Efteråt blir hon helt slut och somnar på stört.

    Jag har varit hos läkaren som inte har en aning om vad det kan vara som orsakat detta, de har tagit urinprov, blodprover och infektionsprover. Har inte fått några svar vilket betyder att infektionsproverna iaf var bra. Hon är glad och pigg för övrigt.

    Kan tillägga att kräkningarna har varit matkräkningar och de har skett ca 2,5- 3 timmar efter att hon ätit mat. Hon går bra upp i vikt och hade på 4 veckor ökat 500 gram. Hon väger 9,6 kg.

    Är det någon som har en idé om vad detta kan vara? Eller varit med om det själv/haft ett barn som också haft det såhär? Så snälla hjälp mig att komma på vad detta kan vara och varför hon kräks.

    Mvh Emma

  • Svar på tråden Hjälp mig komma på varför hon kräks!!
  • luckyme83

    hon kanske har kraftig huvudvärk....och sen när hon kräks så lättar trycket och hon blir trött och somnar...

  • Pernilla3
    luckyme83 skrev 2010-02-09 14:15:33 följande:
    hon kanske har kraftig huvudvärk....och sen när hon kräks så lättar trycket och hon blir trött och somnar...
    Men det kan väl inte vara bra? Att man som så liten har så kraftig huvudvärk, så att man kräks. vet du något mer om detta..alltså huvudvärk? För det skulle ju kunna vara en förklaring.
  • luckyme83
    Pernilla3 skrev 2010-02-09 14:30:07 följande:
    Men det kan väl inte vara bra? Att man som så liten har så kraftig huvudvärk, så att man kräks. vet du något mer om detta..alltså huvudvärk? För det skulle ju kunna vara en förklaring.
    vet inte mycket mer om det tyvärr, men det var min första tanke när jag läste att hon kräks och sedan somnar...
    oftast när små barn har ont i huvudet så kräks de...och de brukar samtidigt bli så utmattade och lättade efter kräkningen så att de somnar....
  • Pernilla3

    Ja men det är ju precis så som hon blir. Kom på att hennes farmor har migrän, ganska kraftig så hon har iaf sprutor hemma mot det. Det kan väl vara ärftligt? Men frågan är ju om det verkligen debuterar på en 10 månaders bebis?

  • luckyme83
    Pernilla3 skrev 2010-02-09 14:54:54 följande:
    Ja men det är ju precis så som hon blir. Kom på att hennes farmor har migrän, ganska kraftig så hon har iaf sprutor hemma mot det. Det kan väl vara ärftligt? Men frågan är ju om det verkligen debuterar på en 10 månaders bebis?
    migrän är ärftligt...
    men jag vet inte hur tidigt det kan debutera....
    oftast brukar det debutera i tonåren, men kan säkert göra det tidigare oxå..
    jag har själv migrän som debuterade när jag var i 12 års åldern..
  • Lussekatten87

    Inget speciellt hon ätit/druckit varje gång hon kräkts?


    (¯`°?.¸ ♥ Gabriel 080109 & Maria 090729 ♥ ¸.?°´¯)
  • Pernilla3
    Lussekatten87 skrev 2010-02-09 15:04:37 följande:
    Inget speciellt hon ätit/druckit varje gång hon kräkts?
    jo det är  nästan samma typ av mat som hon ätit. Första gången var det kyckling med couscous, andra gången var det någon typ av nudlar men jag tror att det var skinka, och sist var couscos med kyckling. Men jag vet inte vad det skulle kunna var i maten som orsakar kräkningarna.
  • Stargirl

    Kan det vara ngn sorts barnmigrän? Har ni sådant i familjen?


    ♪♫?*¨*?.¸¸♥ ¸¸.?*¨*?♫♪ www.minmolly.se ♪♫?*¨*?.¸¸♥ ¸¸.?*¨*?♫♪
  • Lussekatten87
    Pernilla3 skrev 2010-02-09 15:32:59 följande:
    jo det är  nästan samma typ av mat som hon ätit. Första gången var det kyckling med couscous, andra gången var det någon typ av nudlar men jag tror att det var skinka, och sist var couscos med kyckling. Men jag vet inte vad det skulle kunna var i maten som orsakar kräkningarna.
    Är det burkmat? Någon typ av krydda som är samma i alla burkarna?Eller någon grönsak som är samma i alla burkarna kanske.
    (¯`°?.¸ ♥ Gabriel 080109 & Maria 090729 ♥ ¸.?°´¯)
  • Nynne

    Nu vill jag inte jämföra ditt barn med djur men vår hund hade det där beteendet i ett par veckor och ungefär samma prover togs på henne. Det hittade ingenting förrän de röntgade hennes mage och hittade en sån där liten stålpingla som finns i kattleksaker.

    Främmande objekt kan ge sporadiska kräkningar beroende på var i magsäcken de ligger. Den här pinglan var alldeles kolsvart, så den hade legat ett tag.

Svar på tråden Hjälp mig komma på varför hon kräks!!