• Äldre 9 Feb 17:02
    2789 visningar
    10 svar
    10
    2789

    Underhållsbidrag

    Hej!
    Jag och min fd sambo fick barn för 3 veckor sedan och skall nu separera.

    Hur räknar man ut underhållsbidrag?

    Har varit in på FKs hemsida och försökt göra en beräkning enligt deras schablonberäkning... men jag får inte till vad man skall ha med som utgifter?

    Vi skall göra upp detta tillsammans och inte ansöka från FK.

    Vad skall jag räkna med som mina resp min ex utgifter??

  • Svar på tråden Underhållsbidrag
  • Äldre 9 Feb 22:00
    #1

    *puffar*

  • Äldre 11 Feb 10:20
    #2

    Ta kontakt med familjerätten för att få lite tips.

  • Äldre 13 Feb 10:03
    #3

    Antar att du har bebisen på heltid nu när den är så liten, o då har du rätt till hela underhållsbidraget. 1273 kr, om det nu inte är så att pappan inte har nån inkomst, för då får han ju betala lägre och F.K betalar resterande. När barnet bor mer än 8 nätter/dygn i månaden hos den andre föräldern så är det ingen som behöver betala underhåll. Man kan aldrig söka underhållsbidrag av F.K så länge den andre parten inte har betalat på två månader eller om den andre parten inte har inkomst för detta. Och sen kan man alltid ringa till F.K och fråga frågor för dem har svar på det mesta när det gäller underhåll =)

  • Äldre 23 Feb 16:39
    #4

    hej cherrie,

    här är länken till försäkringskassans "beräkningsmodul" för underhållsbidrag. pbb.forsakringskassan.se/bau/
    fk har även ett färdig avtal som du kan ladda ner och be ditt ex att skriva på (i närvarandet av två vittnen - först då är det juridisk bindande och du kan vända dig till kronofogden om han vägrar betala). du borde verkligen få eran överenskommelse på papper - annars kan han bryta avtalet. det tar evigheter tills fk forserar ditt ex att underhållsbidrag ska fastställas.

    lycka till

    @windfalls: du pratar om underhållsstöd inte bidrag. underhållsbidrag är det bidraget mamman och pappan kommer överens om genom tex avtal. underhållsstöd är 1273 kr - ett minibelopp som försäkringskassan betalar ut om man går via fk eller pappan inte betalar. sorry att jag är så petig med begreppen, men jag har själv irriterat mig enormt på det att även vissa på fk blandar ihop begreppen vilket medför tusentals missförstånd och resulterar i ett för lågt underhåll till barnet.

  • Äldre 23 Feb 21:56
    #5

    Så som jag har skrivit i inlägget är den info jag har fått från fk och det är även det som står på deras hemsida


  • Äldre 24 Feb 16:35
    #6

    läs själv ts fråga, vad som står i länken som du skickade samt ditt påstående då förstår du själv att du blandar ihop äpplen och banan.

    du pratar om underhållsstöd i inlägg 3, fk skriver om underhållsbidrag i länken du skickade och ts frågade jsut om underhållsbidrag (icke stöd!). underhållsstöd är 1273 kr, underhållsbidrag beräknas utifrån föräldrarnas inkomster och är därför individuell.

  • Äldre 24 Feb 20:58
    #7

    Håller inte riktigt med om det..men men...vi tolkar väl faktan olika

  • Äldre 28 Feb 22:49
    #8

    underhållsbidrag regleras av FB, dock inte underhållsstöd. ganska intressant...även för de som är lite nyfiken på frågan underhållsstöd vs underhållsbidrag. jag citerar från FRS:

    Sedan nämndens skyldighet att fastställa underhållsbidrag upphörde 1997 finns möjlighet för föräldrarna att antingen själva avtala om underhållsbidrag
    eller att vända sig till domstol för att få underhållsbidraget fastställt. Såvitt går att förstå har antalet domar om underhållsbidrag minskat. Skälet är att allt fler föräldrar inte känner till föräldrabalkens regler utan vänder sig till försäkringskassan och ansöker om underhållsstöd.
     
    Detta kan ske om underhållsbidraget understiger underhållstödsbeloppet, när en
    underhållsskyldig förälder inte betalar underhållsbidrag, när föräldrarna inte kan enas om underhållsbidrag och inte heller vänder sig till domstol. Försäkringskassan gör en helt annan bedömning av förälderns betalningsförmåga än den som gäller enligt föräldrabalkens regler. Försäkringskassans regler om underhållsstöd regleras i en annan lagstiftning.

    Underhållsstödet har en begränsning som vida kan understiga ett fastställt underhållsbidrag. Många föräldrar känner antingen inte till möjligheten eller tycker det är svårt att tvista i domstol om underhållsbidraget.

  • Äldre 1 Mar 11:22
    #9

    Men är det inte så att de allra flesta bara får underhållsstöd (skriver jag rätt nu   ) på 1273 kr/månad?

    För att få mer än så (underhållsbidrag) så måste man väl antingen vara överens eller gå till domstol?

  • Äldre 2 Mar 09:19
    #10

    hymafr:

    barnen  har enligt föräldrabalken rätt till underhållsbidrag (dvs ett underhållsbelopp som utgår ifrån barnets behov och föräldrarnas ekonomiska möjligheter). förr så hjälpte FK att fastställa underhållsbidrag resp upprätta ett avtal om underhåll. numera fastställer de bara u-stödet och man måste vända sig till tingsrätten för att få u-bidrag fastställd.

    jag tror (men är inte säker på saken) att de flesta inte vågar eller orkar gå inför domstolen samt att de tror att underhållet endast skulle skilja sig i några hundralappar och därför föredrar att vända sig till FK där de istället får ett garanterad mini-belopp.

    i vissa fall kan det ju vara så att umgängesföräldern tjänar så pass lite pengar att det är intressant att vända sig till FK. men jag tror också att många går miste en hel del pengar som sina barn här RÄTT till. mitt ex tjänar så pass mycket pengar att underhållsstödet nästan är ett skämt... (nu pratar vi om att underhållsbidraget skiljer sig flera tusenlappar från underhållsstödet). i ett sådant fall ÄR det intressant att stå på sig och låta tingsrätten fastställa udnerhållsbidrag istället för att dra sig för prodceduren och nöja sig med 1273 kr/månad. personliegn anser jag att det är min skyldighet gentemot mitt barn att se till att hon får det beloppet hon har rätt till.

Svar på tråden Underhållsbidrag